Snap
  • kind
  • School
  • schoolkind
  • groep3

Wat moet een kind kunnen dat naar groep 3 gaat?

In groep 2 krijgt een kind wel werkjes, maar daarnaast wordt er vooral veel gespeeld. In groep 3 gaat het echte leren beginnen!

Wanneer mag je kindje naar groep 3 en wat moeten ze dan allemaal kunnen? Dat lees je hier!

Je hoort vaak dat de stap van groep 2 naar groep 3 een grotere overgang is dan de stap van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf naar groep 1. In groep 2 krijgt een kind wel werkjes, maar daarnaast wordt er vooral veel gespeeld. Dit gebeurt meestal in een klein gedeelte van de klas ( bijvoorbeeld de poppenhoek of de bouwhoek ) met een klein groepje. In groep 3 krijgt het kind op de meeste scholen klassikaal les en heeft hij een eigen tafeltje. Opeens moet er veel worden stil gezeten en moet er met name veel geleerd worden: sommetjes maken, lezen en schrijven. Deze periode vormt dan ook de basis voor het verdere leerproces.

Wanneer naar groep 3?

Vroeger was het simpel: alle kinderen geboren voor 1 oktober gingen door naar groep 3. Tegenwoordig ligt deze grens bij 1 januari met als resultaat dat sommige kinderen al met 5 jaar naar groep 3 gaan. Door veel scholen wordt dan ook gekeken of het kind toe is aan groep 3 of misschien toch beter nog een extra jaartje kan kleuteren (ook wel kleuterbouwverlenging genoemd). Dit kan door middel van kleuter Cito-toetsen worden bekeken, maar daarnaast bestaan er ook nog diverse andere criteria.

Wat moet een kind kunnen om klaar te zijn voor groep 3?

Ieder kind ontwikkelt zijn eigen tempo. Dit wordt vooral bepaald door de rijping van zijn centrale zenuwstelsel. Deze rijping is nodig voor de basisvaardigheden taal, waarneming en motoriek. Allemaal dingen die nodig zijn om klaar te zijn om aan het leerproces te beginnen. Verder speelt ook het karakter van het kind en de stimulans uit de omgeving een grote rol.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel en bestaat uit veel verschillende aspecten.

  • Het kind kan goed overweg met leeftijdsgenootjes en wordt in de groep opgenomen
  • Het spel van het kind heeft zich ontwikkeld ;het kind kan rollenspellen spelen
  • Het kind is emotioneel stabiel
  • Het kind is gemotiveerd om iets te leren en heeft een goede werkhouding
  • Het kind kan zich nu zeker 10 minuten concentreren op een taakje dat hij of zij niet zo leuk vindt
  • Stil kunnen zitten en zelfstandig kunnen werk na instructies. Hier is zelfvertrouwen voor nodig
  • Toe zijn aan nieuwe uitdagingen

Motorische ontwikkeling

  • Het kind komt goed mee tijdens de gymles (voornamelijk grove motoriek)
  • De fijne motoriek moet ontwikkeld zijn (bijvoorbeeld kleine kraaltjes kunnen rijgen of een pen kunnen vasthouden)

Leervaardigheid

  • Rijmen
  • Woorden in stukjes kunnen hakken
  • Tellen tot 20
  • Terug kunnen tellen tot 0
  • Getallen tot 10 herkennen en herkenbaar kunnen schrijven
  • Begrippen als meer, minder, veel en weinig kunnen onderscheiden
  • Sommen maken onder de 5
  • Logisch kunnen denken
  • Gebruikt zo'n 3500 woorden en begrijpt zo`n 7000 woorden
  • Herkent letters

Over het algemeen is een kind klaar voor het leerproces tussen de 5 en 7 jaar. Hierin zien we verschillen van wel 2 jaar. Het is de kunst van de ouders om de juiste balans te vinden tussen het kind stimuleren en te laten rijpen.

Was voor jouw kind de overgang van groep 2 naar groep 3 groot? Reageer ook!

's avatar
5 jaar geleden

Mijn knul is in mei 5 geworden en verveelde zich al in groep 1. Nu zit hij in groep 2 en is veel verder dan de rest van de klas. Als ik vraag wat hij wil doen op school dan wil hij leren lezen uit een echt boek en schrijven. Ik kan niet wachten tot hij naar groep 3 gaat volgend jaar. Heb er een hard hoofd in dat hij zich weer lekker een jaartje gaat vervelen en uiteindelijk niet meer te hanteren is in de klas.

's avatar
8 jaar geleden

hallo , mijn zon is 5 jaar en 8 manden, hij zit in groep 2. hij kent getallen van 0 tot 80 of meer, letters schrijven , veel worden, hij praat aardig ...ik vind hem goed om naar groep 3 te gaan. Maar zijn juf is erg negatief , zij heeft gezegd dat hij moet veel concentratie hebben, dan hij moet doubleren. wat moet ik doen?

's avatar
8 jaar geleden

Hallo nienke, Mijn zoon (5jr) is in groep 2 van basisschool veranderd. Dit was tijdens een schooljaar, om precies te zijn na de herfstvakantie. Na een maand op de nieuwe school kaartte de juf al aan dat hij erg beweeglijk zou zijn met als gevolg niet goed meedeed in de kring. Daardoor wilden de kinderen niet naast hem zitten. Ook waren de uitslagen op zijn rapport (Cito) onder de maat. Ik heb toen contact opgenomen met de juf van de vorige school om na te vragen wat haar bevindingen waren. Zij vertelde dat ze inderdaad zag dat mijn zoon wat jong gedrag vertoonde. En gesien zijn leeftijd een wat vroege leerling dus zij vond het gedrag niet heel erg alarmerend. Na overleg kwam zij met een idee en gaf aan dat mijn zoon gewoon een extra jaar kleuteren nodig heeft. Ik ben toen naar de "nieuwe" juf gegaan met het voorstel om mijn zoon Een jaar te laten doubleren, maar zij vond dat geen goed idee. Haar argument was dat mijn zoon het niveau van groep 3 wel zou aankunnen, maar dat niet liet zien in de klas. Dit was erg vaag gesien zijn rapportuitslagen. De juf kwam met het voorstel om mijn zoon te laten onderzoeken. Hier ging ik niet in mee, omdat het allemaal erg vaag was. Uiteindelijk is mijn zoon toch overgezet naar groep 3, ondanks mijn voorstel voor het doubleren. Nu begint het van voor af aan. De juf in groep 3 zegt dat hij erg beweeglijk is en last heeft om zijn concentratie erbij te houden. Tevens zijn ook weer zijn Cito uitslagen onder de maat. En ook nu willen zij hem niet laten doubleren maar hem onderzoeken. Ik weet nu even niet wat ik hier mee aan moet. En heb het gevoel dat ik als ouder niet serieus wordt genomen. En als ik mee ga in het verhaal van onderzoeken etc ben ik bang dat ik de regie kwijt raak. Heeft iemand tips en adviezen voor mij? Excuses voor het lange verhaal, maar ben er erg gestrest over.

's avatar
1 jaar geleden

Wat heb je uiteindelijk gedaan?

's avatar
8 jaar geleden

Mijn kind is in groep 2 te weinig uitgedaagd. Heeft nu een achterstand maar wil sinds januari heel graag leren. De school ziet dit niet en doet hier ook niet mee. Ze zeggen, wij hebben maar 3 rugzakjes die 1 mijn dochtertje nodig heeft maar het is al in gebruik. Nu wordt ze beooreeld op een periode dat het nog niet zo geweldig ging. Ze maakt nu ineens een inhaak groeispurt en wil alles in een keer van 7 sochtens tot savonds leren. Voor haar advies is SBO maar wij, de ouders zijn hier echt niet mee eens. Wat zou ik kunnen doen?

Hi! Praat je ook mee met postauthor?

Sharing is caring! Deel ook jouw ervaring of mening over dit onderwerp.

Pssst... Ben je er nog?

Er staan nog meer inspirerende verhalen op je te wachten! Maak nu gratis een account aan of log in om verder te gaan.

Nooit meer iets missen van Mamaplaats?

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!

Hi! Laat je ook een reactie achter bij Mamaplaats Advies?

Of praat mee en deel direct jouw ervaring of mening!

Heb je ook een verhaal of tips om te delen?

Start dan nu je eerste post! Een story, forumtopic of poll plaatsen kan ook.