Kinderen leren omgaan met geld en duurzaam bankieren
Groen ouderschap en geld
Isaya is 7 jaar en krijgt binnenkort voor het eerst zakgeld. Dat betekent dat we goed aan het nadenken zijn over hoe we haar gaan leren om met geld om te gaan. De praktische kant, van het herkennen van verschillende munten en biljetten. Maar ook de waarde van geld: wat kosten spullen of producten, welke keuzes wil je maken als het gaat om uitgeven en sparen. Voor mij zit er nog een heel belangrijk aspect aan geld en bankieren. Namelijk, hoe “groen” is het. Daarom willen we een gratis juniorrekening openen voor Isaya bij ASN Bank. Dit is namelijk een bank die zich inzet voor het behoud, de bescherming en het herstel van de natuur en biodiversiteit. In deze blog neem ik je mee in onze afwegingen, twijfels en keuzes en vertel ik meer over het duurzaamheidsbeleid van ASN Bank.
Zakgeld: ja of nee? En hoe dan?
Wanneer, of en hoe je zakgeld gaat geven, daar maakt iedere ouder en verzorger eigen keuzes in. Die zijn afhankelijk van je visie op geld en opvoeding, maar ook bijvoorbeeld van je financiële situatie. Het beste opvoedingsadvies dat ik ooit heb gekregen was van een Antroposofisch arts die zei: “als je je goed hebt ingelezen, de overzienbare voordelen, nadelen, gevolgen en opties hebt afgewogen en vervolgens zelf een keuze hebt gemaakt, is het altijd de juiste keuze.” Ik pas dit toe op heel veel opvoedkundige vraagstukken en ook als het gaat om mijn kinderen leren over geld. Ik ben me gaan inlezen op Nibud. Wat wordt er geadviseerd, welke onderzoeken zijn er gedaan naar kinderen en geld en hoe past deze informatie binnen hoe wij zelf naar geld kijken, wat we belangrijk vinden en wat binnen onze mogelijkheden ligt.
Nibud stelt dat kinderen die op jonge leeftijd leren omgaan met geld, later minder snel in de financiële problemen komen. Vanaf een jaar of zes kunnen veel kinderen munten herkennen en dit zou een reden kunnen zijn om op die leeftijd te beginnen met zakgeld. Wij kozen er bewust voor om te wachten tot Isaya ook had leren rekenen op school. Op die manier zijn het niet alleen getallen op de munten en biljetten, maar kan ze ook begrip voor waarde gaan ontwikkelen. Nogmaals: het verschilt ook helemaal per kind. Het ene kind heeft ontzettend veel interesse in geld en zakgeld (bijvoorbeeld als er oudere broers of zussen zijn) en het andere kind kraait er niet naar. Isaya heeft bijvoorbeeld nog geen interesse in zakgeld en dan is het gemakkelijk om het te laten. Maar vanuit opvoedkundig oogpunt lijkt het me wel goed om te beginnen met de financiële opvoeding.
De waarde van geld
Voor mij bestaat er, zoals ik eerder al schreef, nog een hele belangrijke vorm van waarde als het gaat om geld uitgeven. Er zijn altijd twee prijzen, als je iets koopt. De ene prijs is de prijs die je betaalt in de winkel of online. De andere prijs is de prijs die de aarde betaalt. Iets van plastic dat je maar eenmalig of kort kunt gebruiken kost misschien weinig geld, maar de aarde betaalt de rest van de prijs. Je kunt kinderen in de loop van de jaren relatief gemakkelijk leren wat de waarde is van spullen. Door zakgeld kunnen ze gaan sparen voor dingen die ze willen hebben en gaan ze vanzelf ontdekken welke producten goedkoop zijn en voor welke producten en diensten ze langer moeten sparen. Maar die andere waarde, de waarde voor de planeet, is natuurlijk lastiger uitleggen en is een belangrijk onderdeel van groen ouderschap.
Voorleven en vooral zelf ervaren is hierin wat mij betreft veel effectiever, duurzamer en wenselijker dan opleggen. Een kind dat zelf heeft gespaard voor een goedkoop speeltje dat na twee dagen alweer stuk is, zal door de teleurstelling veel meer begrijpen over duurzaamheid, dan wanneer het er niet zelf voor heeft moeten betalen. Daarin kan zakgeld zo’n mooie leerweg zijn. En dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het kind de volgende keer niet weer valt voor een goedkoop speeltje dat snel uit elkaar valt! Ik maak als volwassene ook regelmatig keuzes waarvan ik weet dat ze niet per se in het belang van mijn gezondheid of de gezondheid van de planeet zijn. Dat is menselijk. En zowel wij als kinderen mogen daarin de kans krijgen om te leren en groeien vind ik.
Een groene bank
Ik denk daarom ook dat een deel van dit vraagstuk kan worden ondervangen door te kiezen voor een bank die duurzaam investeert. Zo wordt een deel van de groene waarde van je geld al opgevangen door de manier van bankieren. Dat vind ik een heel prettig idee. Maar het sluit ook aan bij mijn normen, waarden en idealen. Zeker als het gaat om rekeningen voor de kinderen: het is hun toekomst. ASN Bank investeert alleen in bedrijven die de natuur respecteren en beschermen. De bedrijven moeten voldoen aan strenge criteria, waar de duurzaamheidsexperts van ASN Bank toezicht op houden. Zo investeert ASN Bank niet in bedrijven die investeren of verdienen aan fossiele brandstoffen, wapens en kinderarbeid en vrouwenrechten niet serieus nemen. Allemaal dingen die ik ontzettend belangrijk vind!
De ASN Juniorrekening en de ASN Jongerenrekening van ASN Bank
Hoewel ik denk dat kinderen de waarde van geld nog altijd het beste aanleren door ook met fysiek geld te leren omgaan, ontkomen we er niet aan dat we in een digitale wereld leven en dat pinnen het meest gebruikte betaalmiddel is. ASN Bank heeft een ASN Juniorrekening voor kinderen van 6 tot 12 jaar en een ASN Jongerenrekening voor 12 tot 25 jaar. De rekeningen komen met een pasje en een pincode en bij de ASN Jongerenrekening heb je ook toegang tot een gratis app voor contactloos betalen. Deze rekeningen zijn allebei gratis, je kind kan niet rood staan en de ASN Juniorrekening heeft een weeklimiet. Ondanks dat uit onderzoek blijkt dat kinderen niet direct al hun geld uitgeven als ze een bankpasje hebben, geeft een weeklimiet mij wel een veilig gevoel. Op beide rekeningen ontvangt je kind rente (respectievelijk 0,10% op de ASN Juniorrekening en 0,01% variabele rente op de ASN Jongerenrekening). Wil je meer weten? Neem dan hier een kijkje!
Krijgen jouw kinderen zakgeld en hoe pakken jullie dat aan?
AnnaDorine
Goeie tips!