Terug
Blog header image

Heb je last van een 'mama brein'?

Tijdens de zwangerschap is de vergeetachtigheid altijd een reden voor grappen en grollen. De sleutels die je dan in de koelkast terugvindt. Braaf bij de verloskundige in de wachtkamer zitten voor je afspraak die pas volgende week staat gepland. Je telefoon die je dan een uur lang zoekt, maar in je achterzak zit (waargebeurd verhaal).

Maar deze vergeetachtigheid is niet alleen een kenmerk van de zwangerschap, maar sijpelt juist door naar het nieuwe moederschap. En vaak houdt dat ook in dat je je niet meer kunt concentreren, zinnen niet kunt afmaken, op simpele woorden kan komen, moeite hebt met het herinneren van wat je nou gedaan hebt gisteren...allemaal niet zo grappig.

Maar duidelijke signalen dat je last hebt van 'mama brein'.

En wanneer je weer aan het werk moet, bemoeilijkt dit enorm de overgang naar het oppakken van je activiteiten en daar weer je plek in vinden.

Toch lijkt het net als je fysieke herstel, simpelweg iets wat erbij hoort en vanzelf moet overgaan. 

Maar wat als dat niet gebeurt?

Er zijn tal van redenen waarom je hier last van krijgt. De voornaamste is zoals je misschien al weet, het krimpen van je brein met ongeveer 5%(!) tijdens je zwangerschap. Het is een soort ‘herprogrammeren’ van je hersenen die je nodig hebt om jouw kleintje te kunnen beschermen en in je mama rol te kunnen stappen. Dit leidt tot een natuurlijke hyperalertheid die heel normaal is. 

Gelukkig is deze krimp tijdelijk wanneer je de rust en tijd neemt om te herstellen. En ook de ruimte hebt om jezelf te voeden.

Helaas is dit niet de realiteit van hoe postpartum eruit ziet tegenwoordig. Daarom zie ik deze klachten vaak in mijn praktijk. En dan niet alleen bij de pas bevallen mama's, maar ook moeders die al een dreumes of peuter hebben rondlopen. 

Onder invloed van de stress die ze ervaren en tekorten aan voedingsstoffen in het lichaam blijft de hyperalertheid aanhouden zoals de AAN-knop van een alarm wat constant blijft aanstaan. En ook je andere 'mama brein' klachten gaan dan helaas niet vanzelf over.

Hierdoor zie ik veel mama's waarbij het uit de hand loopt. Dat is eigenlijk het punt wanneer je er meer dan een jaar na de bevalling nog last van hebt. Het erger lijkt te worden in plaats van minder. Het staat je werk en/of dagelijks functioneren zodanig in de weg dat je 'voorzorgsmaatregelen' moet nemen zoals eindeloze lijstjes, herinneringen op je telefoon, dingen op je handen schrijven etc. Als iemand iets aan je uitlegt wat een beetje complexer is dan iets dagelijks ervaar je gelijk verwarring. En het lijkt onmogelijk om één gedachte vast te houden.

En wat ik geleerd heb in de afgelopen jaren dat ik met moeders samen mag werken, is dat het brein 'plastisch' is. Dit beteken dat je hersenen alles behalve onveranderlijk zijn. De klachten die je nu ervaart, zijn met wat aandacht, de juiste voedingsstoffen en tijd echt omkeerbaar.

Soms helpt het al om te weten dat je niet alleen bent en dat er iets aan te doen is! En als je aan het einde van deze post bent gekomen en je herkent al deze klachten neem dan ook een momentje om heel trots op jezelf te zijn - dat is ook goed voor je hersenstofjes ;-)

Blog header image

My family

💜