"Hij moet nog even wat langer nablijven"
Emotieregulatie bij kinderen met autisme
"Hij moet even wat langer nablijven, want hij heeft op alle tafels gekleurd" hoor ik de juf tegen me zeggen terwijl ik vanochtend heb aangegeven dat hij mogelijk heftig kan reageren omdat hij de dag ervoor zijn broer een aanval heeft zien krijgen waarvan hij dacht de schuldige te zijn. Baldadigheid is ook een uitwerking van emotie?
Soms vind ik dat wij echt teveel verwachten van kinderen. Ik hoop wel dat ze heeft gezegd dat ze het wel kon begrijpen. Maar daar gaan we dan maar vanuit. Ik had eerlijk gezegd ook niet de energie om hier iets mee te doen, helaas voor Tyler. Overigens leek hij totaal niet onder de indruk en rende hij vrolijk naar mij toe en weer terug naar binnen om iets te pakken wat hij vergeten was. Maar een woord van de juf over hoe het ging vandaag verder, dat hoefde ik dus blijkbaar niet uit haarzelf te verwachten.
Misschien verwacht ik teveel van mensen? Let ik teveel op sociale interactie dat ik dan ook verwacht dat iedereen dit altijd goed doet? Ik weet het niet. Ik denk het wel. Ik weet wel dat ik slim ben en dat onze middelste zoon dat ook is. Onze verwerkingstijd is echter langer/trager en emotieregulatie is een vervelend ding.
Vanmiddag had ik dan eindelijk na maanden het eerste gesprek over de observatie van onze middelste zoon. Daar is vrij recentelijk (ook) de diagnose ASS (autismespectrumstoornis) vastgesteld. Echter ervaart hij nog net meer moeite als zijn grote broer en ik in het onderwijs. Hij heeft het gelukkig prima naar zijn zin, maar het werktempo en -niveau lijkt hij niet altijd even goed aan te kunnen. Iets waar we allen last van hebben, maar hij nog net even iets teveel. Alhoewel.. Ik zie al een heel ander kind (ten goede) sinds wij verhuisd zijn en hij in groep 3 zit op een andere basisschool.
Vanmiddag had ik dan ook een gesprek over hoe we dit geheel gaan aanpakken. We gaan toch logopedie inzetten in verband met de uitspraak van Tyler die nog niet altijd even best gaat en daarnaast zal hij speciale opdrachten krijgen voor zijn taal. Speciaal onderwijs is totaal nog niet aan de orde gezien hij verder goed mee lijkt te gaan. Zijn rekenen is vooral erg goed en vind hij ook leuk. Hij maakt steeds meer vriendjes maar onthoudt geen namen en noemt iedereen hij. Sociaal-emotioneel loopt hij achter op zijn leeftijd maar dit zijn allemaal dingen die gewoon thuis aangepakt kunnen worden met de juiste hulpverlening. Speciaal onderwijs is nog niet aan de orde. Over een tijdje evalueren we de boel weer.
Fotografie www.firsttakefotografie.nl