Altijd een over vol hoofd
Wat als je kind altijd een over vol hoofd heeft? Waar begin je ?
Taylor is nu 7,5 jaar en altijd een vrolijk positief ondernemend meisje geweest. Een meisje dat vol zit met energie en ideeën. Bij haar lijkt er dan ook nergens een limit aan te zitten. Geef haar een lintje en zij weet wel 100 dingen te benoemen wat ze met dat ene lintje kan doen. Haar gedachten gaan eindeloos door met alles wat ze doet. Bewonderingswaardig vind ik het dan ook zeker. Ook haar kijk op het leven is iets wat ik enorm aan haar bewonder. Vind ze een taakje niet leuk. Of is de opkomst die ze doen bij haar meiden clubje de Rakkers niet iets waar ze op verheugd had dan staat ze even een paar tellen stil en draait het voor haar zelf om naar iets wat ze wel leuk vind. Ze maakt er een spelletje van. En zo begint ze aan alles wat ze doet met een lach en een enorme dosis positiviteit.
Dat haar hoofd altijd door lijkt te denken en in alles meerdere mogelijkheden lijkt te zien kan zeker een gave zijn. Haar creativiteit is daardoor vrij hoog. En dat in combinatie met overtollig energie en de behoefte om altijd te dansen huppelen springen en spelen maakt haar een vrolijk mooi meisje.
Maar inmiddels zit Taylor in groep 3 en daar blijkt deze combinatie van overtollig energie, niet stil kunnen zitten en een hoofdje dat altijd meer in alles lijkt te zien dan een gemiddeld kind niet alleen een gave te zijn maar ook tevens een belemmering. In het laatste ouder gesprek op school kwam dat dan ook flink ter sprake. Taylor heeft moeite om bij de les te blijven. Ook als ze met een klein groepje aan de tafel van de juf zit. Taylor heeft moeite met lezen en krijgt daar al extra hulp bij op school. Ze haalt nu niet het gewenste niveau volgens de juffen. Taylor ziet tijdens de lessen van alles om der heen gebeuren en is snel afgeleid. Die afleiding is niet enkel wat er om haar heen gebeurt maar zelfs der eigen gedachten lijken haar af te leiden. Zo voelt zij de behoefte om tijdens het lezen met woorden te gaan rijmen die ze net heeft gelezen. Dit doet ze op school in haar hoofd en thuis slingert ze er een heleboel rijm woorden op los. Voelt ze tijdens het rekenen de behoefte om verder te kijken dan die ene som. Stel er staat 4+4= dan ziet ze wel dat het antwoord 8 is maar wilt ze ook weten wat 8+8 is en hoe kom je nog meer op 8 uit. Ow dat is met 6+2 dat is ook 8. Zo raakt ze steeds verder afgeleid door haar eigen gedachten. Krijgt het werk niet af en loopt gauw achter. Het mooie van haar is dat ze het wel zelf heel mooi kan benoemen. Ze kan ontzettend goed beschrijven wat er in haar hoofdje allemaal gebeurt. Alleen dit beschrijven doet ze vooral thuis en niet op school. Wat het voor haar juffen lastig maakt om haar goed te begeleiden.
In de kleuterklas zagen we al dat Taylor op een andere manier omgaat met nieuwe dingen. Alles lijkt haar te interesseren. Of eigenlijk zelfs al als peuter. Waar een peuter normaal al genoegen mee neemt leek zij altijd veel verder door te willen gaan en ontdekken. Maar nu wordt er veel meer van haar verwacht dan het alleen interessant te vinden of meer is niet het juiste woord maar verwacht dat ze op een andere manier omgaat met de lesstof. Ze moet nu binnen een bepaalde tijd taakjes af zien te krijgen en dat betekent dus dat ze niet te ver moet gaan door denken over alle mogelijkheden. En in combinatie met het moeite hebben met lezen en niet stil kunnen zitten is dat een hele opgaven. Of ze dyslectisch is, is nog te vroeg om te zeggen maar komt in ons gezin vaker voor dus dat is zeker iets om wel waakzaam over te zijn. Nu Taylor ouder begint te worden raakt ze ook steeds vaker gefrustreerd dat haar hoofd altijd op volle toeren lijkt te draaien. Maar hoe ze het moet stoppen weet ze nog niet. Nu willen we haar gaan helpen hiermee en dat lukt ons niet alleen.
We vonden sensorisch systeem therapie. Deze therapie wordt gegeven door een kinderfysiotherapeut. Daar gaan ze opzoek naar hoe haar prikkelverwerking werkt en hoe ze haar zowel thuis als op school handvaten kan geven zodat ze beter bij de les kan blijven op school en meer rust kan gaan vinden in haar hoofd. deze therapie wordt gewoon vergoed door je zorgverzekering. We hebben vorige week het intake gesprek gehad en volgende week gaan ze met Taylor aan de slag. Ik ben ontzettend benieuwd hoe deze reis gaat verlopen en of Taylor met deze hulp rustiger en beter de lesstof door kan komen op school. We nemen jullie mee in deze ontdekkingsreis. Want naast Taylor zijn er natuurlijk veel meer kinderen die het zelfde ervaren. En er is zoveel wat je kan doen maar waar begin je? Wij hebben besloten om hier mee te beginnen en te kijken waar dit pad ons heen gaat leiden. Hebben jullie ervaring met deze therapie laat het ons weten
Anoniem
Hebben jullie een uitgebreid onderzoek naar hoogbegaafdheid wel eens overwogen? Ik lees heel veel kenmerken daarvan. Komt ook heel vaak een misdiagnose van ASS of ADHD bij een niet passend schoolaanbod. Ik zou zeker eens een informatigesprek bij een HB-specialist aanvragen. Kan ook vergoed worden door de verzekering als het via de huisarts gaat. Succes met de zoektocht.
Anoniem
Daar dacht ik ook gelijk aan!
Sanne Bliek
Dankjewel Ik heb die zelfde vraag nu een aantal keren gehad. Had er eerder niet over nagedacht maar ben er nu meer over aan het verdiepen. Ik dacht eigenlijk dat ze hoogvliegers moeten zijn op school. Dat is ze nu niet maar ik zie wel hoeveel ze echt kan en dat is zoveel meer. Nu lees ik steeds meer dat dat niet hoeft. En ze dus ook onder kunnen presteren. Dus twijfel steeds meer om ook hb te onderzoeken. Maar wil niet te snel lopen eb even stap voor stap te gaan bekijken.
Anoniem
Ik reageer anoniem zo te zien, maar mocht je er een keertje over willen sparren, dan kun je me opzoeken via fb. Ik ben leerkracht van een plusklas op een basisschool en zelf ook drie kinderen waarvan in ieder geval de oudste twee hb (jongste nog heel klein). Ik heet Cindy Albers.
Anoniem
Als ik het zo lees zou een andere manier van onderwijs die meer bij uw dochter past. Ze heeft zoveel mooie en unieke talenten die op een reguliere (ouderwetse) school niet tot uiting komen. Zo zonde!
Sanne Bliek
Klopt nadeel is dat er in eigen dorp maar 1 school is. Maar ook ik twijfel steeds meer om uit te wijken. Voor mijn gevoel moeten we haar hier afremmen wat eigenlijk idd heel zonde is van haar talenten. Dan de vraag welk soort onderwijs zou passend zijn. Dat is ook een zoektocht
Anoniem
Wij zijn al een jaar bezig met de ergo. Bij onze zoon zouden er nog primaire reflexen aanwezig zijn. Hij is nu 7 trouwens. Het afgelopen jaar heeft hij oefeningen gehad en moet 3 fases doorlopen. Pas daarna zou je resultaat moeten kunnen zien. Pittig traject qua oefenen. En ben nog redelijk sceptisch of dit het gaat zijn voor hem.
Anoniem
Ach wat herkbaar, hier hebben wij ook een meisje (6jr), met heel veel plannetjes in haar hoofd. Op het moment dat ze wakker wordt vertelt ze ons al haar plannen, waarvan meestal de helft niet door kan gaan. Voor schooltijd staat ze te springtouwen en na schooltijd speelt ze ook nog het liefst buiten met de buurt, wat een energie! Gelukkig komt ze wel tot rust van knutselen. Tot nu toe hebben we er alleen maar de voordelen van in gezien, zo lekker bruisend door het leven. Intussen loopt ze er nu wel op school (groep 3) tegenaan dat ze niet alles mee krijgt. Wij hebben morgen (ook) onze eerste afspraak bij de ergotherapeut, hopelijk gaat het ons iets brengen. Ik ga je volgen, want ben ook heel benieuwd naar jullie proces! Veel succes👍 Groetjes
Sanne Bliek
Ook voor jullie een spannende tijd bij de ergotherapeut. Wij zagen er ook altijd veel voordelen in. Ze leert ontzettend veel als ze der eigen manier kan pakken. En altijd zo positieve