Op deze basisschool is creativiteit erg belangrijk
De schriftjes gaan aan de kant en maken plaats voor handwerk.
Op de basisschool worden de kleintjes flink bijgespijkerd in rekenen, lezen, taal en andere belangrijke leervakken voor hun ontwikkeling. Maar in Duiven doen ze het nét even anders. De traditionele reken- en taaloefeningen hebben de afgelopen weken plaats gemaakt voor een flinke dosis creativiteit en praktisch handwerk. De reden? Nederland heeft niet alleen behoefte aan computergenieën, maar ook aan vakmensen zoals loodgieters, en fietsenmakers.
En laat recent onderzoek de positieve effecten van creativiteit bij basisschool leerlingen nog eens extra bevestigen!
Techniekproject
Op basisschool De Groene Ring in Duiven bruiste het de afgelopen weken van creativiteit tijdens een techniekproject. Volgens De Gelderlander werden op donderdagmiddagen taal- en rekeningoefeningen even aan de kant geschoven. In plaats daarvan gingen enthousiast met hun handen aan de slag. Van het plakken van fietsbanden tot het creëren van flipperkasten, en van het bouwen van bruggen tot het knopen van touwen: alles kwam aan bod.
Creativiteit ontwikkelen
Voor de basisschool in Duiven is dit project in het leven geroepen om kinderen kennis te laten maken met het werken met de handen en de mogelijke beroepen die daarbij horen. Maar zijn er over het algemeen voordelen aan meer creativiteit ontwikkelen bij kinderen?Het antwoord hierop is ja. Uit recent onderzoek van december 2023 bleek dat wanneer kinderen op de basisschool enkele creativiteitstechnieken leerden, ze snel betere probleemoplossers werden, aldus US News.
Verbetering oplossingsvermogen kinderen
Onderzoekers wilden weten wat er gebeurt als kinderen een korte cursus krijgen over creatief denken. 32 kinderen uit groep 3,4 en 5 werden verdeeld twee groepen. Eén groep deed de cursus, de andere niet. De kinderen die de cursus deden, moesten een denkbeeldige 'creatieve vriend' bedenken met speciale talenten. Deze vriend kon helpen als er problemen waren.
Daarna kregen alle kinderen een 'probleem'-uitdaging. Ze moesten allemaal bedenken hoe ze een persoonlijk probleem konden oplossen, zoals gepest worden door een broer of zus. Daarnaast kregen ze ook een hypothetisch probleem, zoals het missen van een verjaardagsfeestje. Het bleek dat bijna alle kinderen die de creatieve cursus hadden gevolgd goede oplossingen konden bedenken. In de andere groep kon minder dan de helft antwoorden geven op het hypothetische probleem, en niemand kon een oplossing vinden voor hun eigen echte uitdaging.
Ben jij voorstander van het stimuleren van meer creativiteit op de basisschool? Laat het weten in een reactie!
Bron: De Gelderlander, US News