66% van de meisjes is bang om fouten te maken
Dit blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek van LEGO Group
De angst voor het maken van fouten: maar liefst 66% van de meisjes tussen de 5 en 12 jaar heeft hiermee te maken. Dit blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek van de LEGO Group. Het gebruik van bepaalde woorden en de voortdurende druk van perfectionisme spelen hierbij een belangrijke rol. Benieuwd naar de reden? Lees snel verder om daarachter te komen!
Uit een wereldwijd onderzoek onder meer dan 61.500 kinderen tussen 5 en 12 jaar en hun ouders in 36 landen blijkt dat meisjes enorm veel creativiteit bezitten. Ondanks deze creativiteit aarzelt twee derde van de meisjes in deze leeftijdscategorie om hun ideeën te delen. Waarom? Vaak uit angst om fouten te maken. Daarnaast staat drie op de vijf meisjes onder druk van de samenleving om perfectie na te streven. Dit zorgt ervoor dat ze hun creatieve ideeën niet goed genoeg kunnen uiten en ontwikkelen. Ook de ouders bevestigen dat perfectionisme het creatief denken negatief beïnvloed. Opvallend genoeg lijkt deze perfectionistische druk minder impact te hebben op jongens, zoals veel ouders opmerken.
Verandering in taalgebruik
Hoe kunnen we het zelfvertrouwen van meisjes vergroten en faalangst doorbreken? Volgens het onderzoek is er misschien wel een eenvoudige oplossing in ons dagelijkse taalgebruik te vinden. Volgens de gegevens bestempelen we een prestatie van een vrouw als 'schattig', 'lief', 'mooi' of 'prachtig'. Daarentegen omschrijven we een prestatie van een man vaak als 'dapper', 'cool', 'geniaal' of 'innovatief'. In plaats van deze stereotype bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken, is het beter om complimenten te geven die groei en zelfvertrouwen bij meisjes stimuleren. Hierbij kun je denken aan woorden als ‘fantasierijk’, ‘dapper’ en ‘inspirerend'.
Kracht van spelen
Daarnaast speelt spelen ook een krachtige rol bij het zelfvertrouwen van meisjes. Zo geeft 90% van de ondervraagde ouders aan dat spelen het zelfvertrouwen van hun kind vergroot. Hierdoor uiten hun kinderen zich sneller. Voor meer dan 80% van de kinderen leidt spelen tot een gevoel van zelfverzekerdheid bij het uiten van creatieve ideeën, en ze maken zich minder zorgen over fouten maken tijdens het spelen.
Opvallend is dat LEGO® speelplezier een bijzonder effectieve manier blijkt te zijn om het creatieve zelfvertrouwen van meisjes te bevorderen. Maar liefst 87% van de deelnemers geeft aan dat experimenteren met LEGO-stenen en bouwsets hun zelfvertrouwen in creatieve vaardigheden versterkt. Het onderzoek wijst ook uit dat LEGO-spelen kinderen helpt om de angst voor fouten te overwinnen en de nadruk te leggen op vooruitgang boven perfectie. Ouders benadrukken bovendien dat LEGO-spelen hun kinderen helpt fouten te zien als een natuurlijk onderdeel van creatief zijn.
Dr. Anika Petrella, onderzoeker en psychotherapeut, is het hiermee eens en zegt: "Meisjes aanleren dat experimenteren beter is dan perfectie is belangrijk om hun authentieke, creatieve zelf te versterken. En hoe kun je dit beter doen dan door te spelen?"