Huishouden met 3 kleine kinderen
Via Instagram krijg ik zo vaak berichtjes met de vraag hoe ik dat allemaal voor elkaar krijg. Zoveel structuur en een opgeruimd huis MET 3 kleine kinderen! Maar deze 2 dingen worden goed gezegd, want er is structuur en het is opgeruimd, maar schoon “schoon” is het zeker niet altijd. Maar bij deze de veelgevraagde blog, niet heel spannend, maar leuk dat je leest!
Nu moet ik dus bekennen dat het hier in huis inderdaad 9 van de 10 x is opgeruimd MAAR dat het niet schoon-schoon is. De keuken gaat dagelijks een doekje over, maar als je de kastjes opentrekt komen de kruimels je tegemoet. De badkamer is op de foto’s altijd netjes en gestyled, in werkelijkheid liggen hier altijd (natte) handdoeken, bad speelgoed, tandpasta vlekken en is er kalkaanslag van heb ik jou daar.
Ik zou willen dat ik daarvan iets meer van mijn moeder had geërfd want die is ZO netjes en schoon. Daar heb ik vast de tijd voor als ik minder tijd aan insta zou besteden, maar zeg nou zelf, wat is nu leuker? Haha!
Ik ben dus absoluut geen poetser. Hoewel er elke dag even snel een stofzuiger doorheen gaat beneden, zou dat boven veel vaker moeten. En dweilen? Vreselijk, dat stel ik altijd uit.. daarmee bedoel ik dan ook echt in weken. Jep. Bah. Ik vind het zo ondankbaar werk, want de ramen worden geregeld gepoetst hier maar eind van de dag zitten er gewoon weer kinderhandjes op. Laten we het maar niet over de badkamer hebben.
Maar goed, wat doe ik dan wel? Ik word inderdaad heel blij van structuur en opgeruimd. Ik ben dan ook zelden iets kwijt, ik kan je in detail vertellen waar iets ligt. Ligt het er niet? Dan ben ik in paniek.
Huishouden
Laten we aftrappen met het huishouden. Het dagelijkse en wekelijkse werk.
Ik ben heel blij dat ik geen hekel heb aan het doen van de was. Want ook dit is ondankbaar werk, de wasmand is letterlijk 1 minuut leeg, want er is ALTIJD was.
Ik heb geen vast schema. Er zijn er veel die dit wel hebben, bijv op maandag altijd de badkamer, etc. Respect haha! Ik doe waar ik op dat moment tijd/zin in heb. Als ik lekker boven aan het rommelen ben en de kids vermaken zich nog prima dan steek ik liever daar wat meer energie in.
Ik bespaar een hoop tijd door het laten bezorgen van mijn boodschappen. Elke week worden hier de grote boodschappen bezorgd, men wat is dat een uitvinding!
Het huishouden doe ik altijd overdag. De was, de vaatwasser, ramen lappen, stofzuigen… ik doe het allemaal waar de kids bij zijn. Als ik naar boven of naar zolder moet gaan ze gewoon met mij mee. Het enige wat ik doe als Mikk in bed ligt (of soms lukt het nog om hem in de box te doen) is dweilen! Voor de rest doe ik zelden iets in de avond.
Echt een grote schoonmaak, zoals boven grondig stoffen en poetsen doe ik vaak wanneer Gerrit thuis is (dus op een zaterdag), want dit vind ik wel fijn om ff te kunnen “knallen” zonder gestoord te worden of zonder dat de ene kamer opgeruimd wordt en de andere alweer overhoop wordt getrokken (#hetlevenmeteendreumes)
Speelgoed opruimen doen we elke dag rond 17 uur, dit doen de kids zoveel mogelijk zelf, maar uiteraard help ik geregeld een handje mee. Elk speelgoedje heeft zijn eigen plek en dat weten ze. Als alles aan kant is race ik er vaak met de stofzuiger door. Ga ik eten maken en instaleren de kids zich voor de tv. Ik ben dus geen chaoot, dus tijdens het koken is mijn aanrecht over het algemeen GEEN slachtveld. De vaatwasser is al ingepakt, tafel gedekt en na het eten ruimen we met de 2en alles in no time weer op.
Dus wanneer de kids in bed liggen is de avond helemaal voor ons zelf. De wasmand zet ik uit het zicht, die komt morgen wel weer. Daar heb ik dus echt 0 problemen mee.
Overzicht
Toch even op een rijtje wat hier de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse huishoudelijke taken zijn. Blijft uiteindelijk toch het leukst om dat ook bij anderen te zien.
Dagelijks- Slaapkamers boven opruimen en bedden rechttrekken- Vaatwasser uitruimen- Doekje over de keuken (werkblad en inductiekookplaat)- Stofzuigen- Eten koken- Speelgoed opruimen (samen met de kids)- Vuile kleding in de was- Opruimen, opruimen, opruimen.....
Wekelijks (of meerdere malen per week)- De was- Eettafel en salontafel afnemen met een doekje- Ramen en het glas in de deuren wassen (met glasreiniger en een vaatdoekje (Jemako))- Keukenkastjes poetsen- Doekje over de wastafel in de badkamer- Toiletten schoonmaken- Grote boodschappen bestellen en ontvangen
Om de week / maandelijks- Schone bedden- Dweilen- Stoffen en nat afnemen beneden (boven doe ik dat minder vaak, oeps)- Ramen van binnen en buiten wassen (raamdoeken Jemako)- Badkamer grondig poetsen- Trap afnemen met een doekje
Nog minder vaak- Keukenapparaten reinigen- Kasten van binnen soppen- Prullenbak (binnenkant) schoonmaken... en vast nog een aantal dingen die ik nu even niet kan bedenken!
Tips
Welke tip ik wellicht kan meegeven is: gebruik producten die fijn werken. Ik heb dus veel producten van Jemako (zeker geen spon maar een enorme fan), het merk zelf zegt ook: simply clean > houd ik van!Mijn ramen zijn zo gepoetst met de doeken van hen, daardoor is dit klusje zo geklaard en zie ik er zelden tegenop.
Ook hebben wij nu bijna 3 jaar een draadloze steelstofzuiger, het heeft aardig wat geld gekost maar mennn wat is dat een uitvinding! Het is eigenlijk een grote kruimeldief. Ik had altijd zo’n hekel aan stofzuigen, maar dit maakt het echt stukker aangenamer!!! Moet wel bekennen dat ik nu heel erg graag een robot stofzuiger (en die kan dweilen?) zou willen hebben. Hebben gaat niet gebeuren, dus dat wordt sparen.
Verder als tip denk ik om je kind vanaf kleins af aan al mee te laten helpen. Opruimen kunnen ze echt al heel snel leren en hier heb je zoveel aan!Als ze ietsje ouder worden kun je ze met meer dingen laten helpen, denk aan; vuile was in de wasmand, schoenen en jas op de goede plek, tafel dekken en afruimen, helpen met stofzuigen.
Structuur
Ik ben dus wel team structuur zoals velen van jullie weten. Ik hou van overzicht en ben zelden iets kwijt. Daarom ben ik ook zo blij met de hoeveelheid kasten in huis. In de woonkamer hebben we een speelhoek met uiteraard het speelgoed van de jongens. In die kast zitten ook bakken met types speelgoed; denk aan duplo, knex, auto’s, kleurboeken, etc. Heerlijk overzicht dus. En ja, de kids weten dit ook precies.
De grote grijze kast liggen veel spelletjes, knutselspulletjes en de administratie etc van ons zelf.
We hebben in onze hal een kast op maat met 2 schuifdeuren. ZO blij mee. Op die planken liggen bijv. de schoenen, maar ook bakjes per kind met eigen items. In de zomer: pet, zonnebril, slippers. Nu in de herfst/winter: muts, sjaal, handschoenen.
Ook onze voorraadkast is de bijkeuken is logisch ingedeeld. Het gebeurd me uiteraard wel eens dat het vol staat en chaotisch. Maar ik kan altijd alles vinden! Het heeft altijd een eigen plek.
Ik denk dat ik daardoor op vakantie vaak ook even moet schakelen. Zodra ik een voet binnen de deur heb gezet ben ik al aan het bedenken waar ik wat wil plaatsen zodat ik wat wij thuis hebben zo goed mogelijk kan nabootsen. Onmogelijk soms, dus dan moet ik het loslaten #error
Op de computer heb ik ook mapjes in mapjes. Tip voor als je nog fotoboeken wil maken > zie eerder een blog van mij over hoe ik makkelijk mijn fotoboeken bijhoudt.
Ik ga er goed op 😊
_________________________________________________________________________
Volgens mij was dit wel zo’n beetje alles wat ik er over kon vertellen. Niet heel spannend dus!
Zijn jullie ook team structuur? Of team chaos?
Vind je het leuk om een kijkje te krijgen in mijn (ons) leven? Volg me dan op instagram: @kijkjebijliset
Ayla mama van 4
Leuk om het hele verhaal te lezen 😄 had de post al wel gelezen.
kijkjebijliset
Gelukkig 😁
Linn | Raff.Joey
Heel leuk geschreven en super herkenbaar!