Lesmethoden op de basisschool
Als je kind vier jaar is gaat hij naar de basisschool, het basisonderwijs. Je kind gaat dan naar groep 1. Als je kind twee en een half jaar is kan je al een keus gaan maken voor een basisschool en je kind daar inschrijven. Er zijn verschillende soorten lesmethoden in het basisonderwijs, welke moet je kiezen?
Waar let je op als je een basisschool kiest? Wat heeft een basisschool je te bieden? De keuze is belangrijk, de school speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van je kind en natuurlijk in de wijze van opvoeding.
Er zijn ruim 7.000 basisscholen, deze zijn verdeeld tussen openbare en bijzondere scholen. De bijzondere scholen kun je onderverdelen in:
- Kerkelijke scholen, zoals rooms-katholieke, protestants, christelijke, joodse scholen.
- Scholen die een vernieuwende lesmethode volgen, de montessori, dalton en vrije scholen.
Deze bijzondere scholen en de openbare scholen hebben het verschil dat de bijzondere scholen een kind mogen weigeren op basis van de indentiteit van kinderen. De basisschool mag alleen een kind weigeren als de klas vol is.
Tegenwoordig geven ook openbare scholen godsdienstles en op de confessionele scholen zitten ook niet-kerkelijke kinderen. Dit in grote tegenstelling van vroeger. Asl je het belangrijk vindt dat je kind drie maal per dag bidt op een school, moet je hier wel naar vragen, want dit is niet altijd meer vanzelfsprekend.
Het oude klassikale systeem
Bij dit systeem krijgen alle kinderen tegelijk dezelfde leerstof. Dit is afgestemd op het gemiddelde niveau van een klas. Deze methode houdt geen rekening met de verschillen tussen kinderen. Het is gericht op kennis, maar elk kind leert niet in hetzelfde tempo.
De alternatieve lesmethode
Bij de alternatieve lesmethode wordt er gekeken naar het kind. Het moet zich naast intellectueel ook sociaal en emotioneel ontwikkelen. In 1985 is er een wet op het basisonderwijs gekomen die bepaald dat scholen hun onderwijs moeten afstemmen op het individuele kind. Je zult altijd bij de school moeten informeren hoe individueel ze les geven, dit blijkt niet uit de schooltype zelf. De Vrije school heeft eigenlijks als enige een eigen leermethode en een aparte levensbeschouwing.
Basisschool kiezen
Ouders kijken vaak naar de sfeer van een basisschool en de afstand van de basisschool naar huis. De kwaliteit van een school is natuurlijk het belangrijkste. Je moet als ouder naar jezelf kijken, de opvoeding die je geeft en natuurlijk naar je kind. Wat vindt je belangrijk? Kennis of de creatieve vaardigheden. Is je kind zelfstandig of heeft je kind structuur nodig. De keuze van de juiste school past bij de opvoeding die je geeft en bij je kind zelf.
Iedere school moet een schoolplan hebben, daarin is vastgelegd wat de ontwikkeling en visie op onderwijs is. Dit wordt voor ouders vastgelegd in de schoolgids. Iedere school behoord een pestprotocol te hebben. Daarnaast een leerlingvolgsysteem om kinderen met een achterstand of voorsprong goed te kunnen begeleiden. De Cito-toets wordt gebruikt om te kijken hoe kinderen presteren. Deze toets geeft een indruk van de leerprestaties van een kind.
Verder is het natuurlijk belangrijk om te kijken hoe groot een klas is. Hoe kleiner de klas, hoe beter het onderwijs. De leerkracht moet de leerstof goed kunnen overbrengen naar het kind. De sfeer van een school is ook een belangrijk motief in de keuze.
Vakken basisschool
De vakken die doorgaans op de basisschool gegeven worden, zijn:
- Rekenen
- Taal
- Spelling
- Begrijpend lezen
- Lezen
- Wereldoriëntatie
- Handvaardigheid
- Tekenen
- Drama
- Godsdienst
- Sociale vaardigheden
- Gymnastiek
- Muziek
- Techniek
Hoe heb jij de basisschool gekozen voor je kind? Laat het ons weten in een reactie hieronder!
EllyKlijsen
Wij hebben vooral gekeken naar wat de school als extra kon bieden. Onze kleine man is vrij snel in een aantal dingen, leest al een beetje (moet nog naar school gaan, maar uit eigen interesse met lezen bezig) en het vermoeden bestaat dat hij wel eens hoogbegaafd kan zijn (ook door kinderarts bijv). Veel scholen hebben vooral aandacht voor kinderen waar het minder goed mee gaat of die een functiebeperking hebben. Wij zochten specifiek naar een school met aandacht voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Niet door ter plekke maar een extra werkje te geven (of verschrikkelijk wat ik laatst hoorde bij een school: kind op de gang zetten met een woordenboek 'ga maar moeilijke woorden opzoeken', Echt alles daar aan is fout: niet de juiste uitdaging, kind uit de groep plaatsen, andere kinderen gaan daar wellicht slecht mee om. Dat is gewoon GEEN plan/ methode hebben). De school waar hij nu naar toe gaat heeft een hoogbegaafdheidsdeskundige aanwezig, heeft plusklassen en kunnen ook op individuele basis extra uitdaging aanbieden. Dan is het nog steeds het 'normale' onderwijssysteem, wat volgens mij wat sneller moet meegroeien met de 'nieuwe kinderen' zoals deze er steeds vaker zijn (hoogsensitief en hoogbegaafd, allebei niet meer zo bijzonder als het vroeger was). Maar goed,binnen de opties die er waren kozen we deze en tot nu toe voelt dat goed. We horen ook veel goede verhalen over deze school. Ben benieuwd als het zo ver is!
Henrike Laning
Ik wilde graag een oecumenische school. Ik ben erg voor samenleven met andere culturen en godsdiensten. Dunya hoeft van mij niet te bidden etc. maar ik vind het wel belangrijk dat ze iets meekrijgt van de normen en waarden uit het geloof. Ik wil ook graag dat ze iets leert over andere geloven, waarover ik weinig kan vertellen. Dat ze leert omgaan met kinderen ongeacht kleur, geloof of afkomst. Dat zij het vanzelfsprekend vindt dat kinderen verschillend zijn. Ik vind dat er op school, ondanks dat het een oecumenische school is, weinig aandacht is voor godsdienst of levensbeschouwing. Dat vind ik een teleurstelling. Wel zitten er zoveel kinderen op van diverse culturen dat ze dat in elk geval wel meekrijgt. En dat vind ik positief.