Snap
  • Vliegen
  • #kinderen
  • Gambia

Op vakantie naar Bali, of toch niet?

Mijn dochter was net een jaar en ik wilde graag met het gezin op vakantie. Bali leek mij bij uitstek geschikt om met het gezin onze eerste vliegvakantie te gaan vieren. Dat liep uiteindelijk iets anders dan gepland.

De vakantie nadert, en de spanning bouwt zich op. Online vind je heel veel tips over vliegen met kinderen. Die heb ik zorgvuldig gelezen en uitgezocht op bruikbaarheid. Samen met de kinderen had ik een leuk handbagage koffertje gekocht met wieltjes. Leek me super handig. Mijn zoontje in de vorm van een scooter, mijn dochter een roze met een eenhoorn erop. Wijzelf hadden ook een supergrote rugtas met nog van alles erin. Ik had knijpfruit, koekjes, knijpsiroop, de switch, tablet en opgeladen powerbanks bij me. Mijn zoontje mocht zelf zijn koffer vullen met wat handig speelgoed en wat snoepjes. Mijn dochters koffer was gevuld met extra setje kleren, Klara de kip, en nog wat kleur spulletjes. Iets meer dan een week voor vertrek was er volop in het nieuws dat er een vulkaanuitbarsting is geweest op Bali en dat de stofwolk een hoop ellende veroorzaakte. We zouden daar ver vanaf zitten dus maakte ons nog geen zorgen. Totdat we een paar dagen voor onze vlucht op het nieuws hoorden dat het er niet beter op werd. Ai! En nu? We hebben toen TUI gebeld en vragen of we toch konden omboeken? We konden gelijk op het reisbureau langskomen. Er waren niet zoveel opties meer omdat we al over 4 dagen zouden vertrekken. Kaapverdië, Florida, Dominicaanse Republiek en Gambia. Nou dan die laatste maar. Was maar 7 uur vliegen vanaf Amsterdam. Koffers stonden al klaar en de nieuwe vluchtgegevens werden gelijk uitgeprint voor ons.

Paspoorten gereed, vliegtickets binnen handbereik, luiers en billendoekjes bovenop en 2 tuitbekers mee en we waren klaar om te gaan. Onze vlucht vertrok pas in de middag dus we hoefde niet heel vroeg weg. Kinderen hadden makkelijke kleding aan en aangezien we toch een behoorlijke tijd in het vliegtuig moesten zitten. Ik had voor mijn dochter geen aparte stoel geboekt omdat we anders niet naast elkaar zouden zitten, en het scheelde geld. Leek me toen nog een goed plan.

Eenmaal bij Schiphol aangekomen konden we vrij snel de koffers inchecken. Handbagage check en met 3 stuks sterk kon het natuurlijk niet meer misgaan. Vervolgens gingen we door de handbagagecheck. Kinderenwagen ook. Bleek daar nog wat oude rommel in te liggen en een lege bidon. Die bidon mochten we wel meenemen. De zakjes knijpfruit werden ook gecheckt. Het scheelt enorm dat ze dicht zaten zodat ze konden zien dat daar niet mee gerommeld was. Mijn fruitkoekjes etc was gelukkig ook geen probleem en mijn pyjamapapje werd ook niet moeilijk over gedaan.

Vervolgens de paspoortcontrole. Wat een gekkenhuis! Mensen die voordringen onder het mom van anders mis ik mijn vlucht of gewoon even snel voor je schuiven. Tot overmaat van ramp moest mijn zoontje plassen. Geen toilet in de buurt. Dan maar die lege bidon opofferen. Mijn zoontje weigerde pertinent. Eindelijk mochten wij door en op de een of andere manier wordt ik altijd extra gecheckt. Het zal mijn hoofd wel zijn of zo. Gelukkig mochten we door en kon mijn zoontje gelijk naar de toilet. Even wat eten bij de McDonals en dan verder even wat winkeltjes afstruinen.

We belanden helemaal aan het einde van Schiphol en gingen even in de massagestoel zitten. Even wat ontspanning. Toen mijn man vroeg hoe laat we bij de gate moesten zijn zei ik kwart over 4. Althans dat stond op het ticket. Bleek het dus al 5 over 4 te zijn. Mijn zoontje snel op de koffer gezet en mijn dochter in de wagen en wij rennen over het vliegveld om op tijd bij de gate te zijn. Ik had niet goed nagedacht. Mijn zoontje viel in het proces nog zeker 4 keer van de koffer af. Oeps... Gelukkig net op tijd! Kinderwagen werd nog ingeladen en wij konden snel aan boord.

Snap

Eenmaal in het vliegtuig ging het heel goed. Mijn dochter zat gezellig tijdens het opstijgen bij mij op schoot en met een flesje had ze vrijwel nergens last van. Mijn zoontje mocht bij het raam. Die vind het heel bijzonder maar toen de veiligheidsriemen af mochten wilde hij graag gaan switchen. Dat heeft hij zo'n 7 uur lang volgehouden. Mijn dochter was iets lastiger bezig te houden. Met de tablet konden we haar nog wel even bezig houden. Dan een klein stukje door het vliegtuig lopen om vervolgens weer met de kleurpotloden in de weer te gaan. Gelukkig ging ze niet echt huilen. Tijd om te landen! Kind dit keer bij mijn man op schoot en alle spullen netjes weer opgeborgen. Voor de stoelen want omdat we laat waren was alles bovenin al bezet. Dochter weer een flesje en we gingen weer verder.

In Gambia aangekomen was het al best laat. In het hotel werden we goed ontvangen en kregen gelijk wat eten aangeboden. Lekker naar de hotelkamer en morgen maar eens even de hort op gaan.

Nadat we heerlijk hadden geslapen en helemaal uitgerust wakker werden(niet dus, want dochter en zoon vonden het nodig om eerst heel de kamer op stelten te zetten), zijn we eerst lekker aan het zwembad gaan zitten. Enige nadeel was dat er 2 koffers kwijt geraakt zijn (van de 3)  en mijn dochter en ik (ja dat moet je gewoon zingen) dus geen zwemkleding hadden/zwemluiers. dochter dan maar in een onderbroekje en  ik had gewoon pech.

de volgende dag zijn we met een taxi naar het apenbos geweest. Superleuk voor de kinderen. Je koopt een zak pinda's en je trekt het bos in. Met de taxichauffeur als gids. De kinderen vonden het geweldig! We hebben ook gezellig bij onze gids/taxichauffeur gegeten. De kinderen daar vonden het blonde haar van mijn kinderen enorm interessant.

Na een heerlijke vakantie van 12 dagen op een heerlijke plek zijn we klaar om naar huis te gaan. Mijn dochter was in slaap gevallen maar moest wakker gemaakt worden om door de paspoortcontrole te gaan. Dat vond ze niet zo leuk dus ze ging enorm huilen. Iedereen moest opzij zodat we snel door konden naar de douane en dat ging echt heel soepel. Dat was super geregeld! We werden naar een heerlijk stukje bij de airco gebracht waar ze konden zitten. Speciaal voor ons want daarna werd het weer met een lint afgezet. Dat is stukke beter geregeld dan in Nederland. Na een lange reis, waar zowel mijn man als mijn zoon niets van hebben meegekregen want die lagen al relatief snel te slapen, waren we weer aangekomen op Schiphol.