Snap
  • gezinsvakantie
  • met

Onze vakantie in Italië

In deze blog schrijf ik over onze vakantie naar het Gardameer met onze twee lieve meiden. In mijn vorige kon je al lezen hoe de heenreis is verlopen. Tevens weten de trouwe lezers ook al dat we een stacaravan hadden gehuurd in Peschiera del Garda.

Vakantie met kinderen is ook hard werken

Het was een heerlijke vakantie! We hebben gedaan waar we zin in hadden op het moment dat we daar zin in hadden. Echt even onthaasten en genieten van en met ons eigen gezin. Maar het was ook hard werken. We hadden ons voorgenomen om de meiden zoveel mogelijk in het ritme te laten, puur omdat ze hier beiden goed op gedijen. dus waarom vragen om problemen wat ons idee. Dus op tijd eruit, ’s middags rond 12 uur/half 1 lagen ze er weer in (uitzonderingen daargelaten) en ’s avonds rond 7 uur gingen de meiden weer naar bed. En dan nog niet gesproken over beide ritmes qua eten, de hoeveelheid luiers, poepongelukjes, spuug etc haha. Stonden we toch nog in het washok onze was te draaien, dat hadden we niet bedacht haha!

Nieuw patroon

‘S ochtends gezellig met z’n viertjes op ons bed, even wakker worden en voor Philou tijd voor de eerste fles. Vervolgens gingen Elwin of ik samen met Lauren naar de supermarkt op de camping om verse stokbroodjes te halen voor het ontbijt. Ze heeft geen 1x overgeslagen, want vanaf dag 1 was dat het patroon. En dat vond ze maar wat leuk. Lekker uitgebreid ontbijten met z’n viertjes aan tafel (Philou kan tegenwoordig ook in de stoel zitten, dus dat maakte het extra leuk om even uitgebreid te genieten van het moment).

Spelen op de veranda

Vervolgens konden de meiden lekker op de veranda spelen en “opende” we onze glijbaan voor Lauren, zodat zij fijn kon glijden. Afhankelijk van het weer bespraken we wat we die dag zouden doen, ook afhankelijk van wat we überhaupt wilden doen. Al bestond die lijst vooral uit: speeltuin, zwembad, spelen op de veranda, nog meer spelen en hier en daar een stadje. Zo hebben we uiteindelijk het volgende gedaan:

Centro Commerciale Adigeo in Verona

Sirmione

Dierentuin

Bienno

Pistogne

Peschiera del Garda

Centro Commerciale Adigeo in Verona

Prima om heen te gaan om een regenachtige dag te vullen, mits je van shoppen houdt natuurlijk. Al dacht de rest van de omgeving dat ook, het was behoorlijk druk! Dit winkelcentrum is de grootste van de regio en zit bomvol grote winkels (o.a. Pull&Bear, Zara, Primark, Mango, Bershka, Intimissimi, Jack&Jones). Naast de flinke hoeveelheid aan winkels is er ook een flinke foodcorner aanwezig. Shoppen en eten, prima combinatie als je het mij vraagt. Wij hebben ons er prima vermaakt.

Sirmione

Sirmione is een prachtig mooi stadje aan het gardameer. Het wordt ook wel ‘de parel van het Gardameer’ genoemd. Sirmione staat bekend om de contouren van het meest herkenbare gebouw van het stadje, de Rocca Scaligera.

Het oude stadscentrum ligt op het puntje van schiereiland en is zeker de moeite waard om te bewonderen. En voor de ijs liefhebbers, het stikt er van de ijssalons! Ook met (kleine) kinderen is dit stadje heel goed te doen! Voldoende te zien, goed te belopen en er is een publiek strandje. Dus je kan ook nog even afkoelen!

Dierentuin

Normaal gesproken gaan wij niet zo snel naar een dierentuin of pretpark in onze vakanties (überhaupt niet eigenlijk). Maar met de komst van onze kinderen zijn wij daar iets in veranderd vind ik zelf. Vooral voor Lauren leek het ons erg leuk. Ze begint nu uit boekjes steeds meer dieren te herkennen en ook te benoemen. Daarom leek het ons juist nu zo leuk om ze in het echt te gaan bewonderen. Deze dierentuin is werkelijk práchtig aangelegd, chapeau! Alleen echt buggy proef was hij niet. Het ligt in een heuvelachtige omgeving dus je raad het al. Berg op, berg af. Dat met 2 buggy’s op klinkersteentjes. Daar hadden ze iets beter over na mogen denken wat mij betreft. Maar het deed zeker niet af aan het mooi aangelegde park. Je koopt een ticket voor het park & safari in één. Wij kozen ervoor om eerst door het park te lopen en als afsluiter met de auto door de safari te gaan, erg leuk om een keer te doen!

Bienno

Als je mij ook volgt op insta/fb, dan heb je al gelezen dat dit tripje iets minder succesvol was. 1,5 uur enkele reis, twee (wagen)zieke kinderen, vieze kleertjes, vieze autostoel, winkels gesloten… volgens mij vat dat het wel samen. Al was Bienno qua stadje wel mooi! Een middeleeuws stadje, bekend om zijn metaalindustrie. In de bergen, een riviertje door de stad.. maar op zondag geen kip te bekennen. Ik denk dat het leuk is om er heen te gaan als de Mostra Mercato plaatsvindt, een negen dagen durend ambachts- en kunstnijverheidsfestival dat bezoekers uit de hele wereld trekt. Dan vertonen pottenbakkers, molenaars, bakkers, edelsmeden en andere ambachtslieden hun kunsten. Maar of het zo’n lange rit waard was… Ik vind van niet. En zeker niet aan te raden met kleine kinderen, is mijn bescheiden mening.

Pistogne

Vanwege het overgeven e.d. (lees hierboven) hebben we een soort van noodgedwongen besloten om de terugreis vanuit Bienno naar de camping op te breken in 2 stukken. Zodat we tijdens de stop wat konden eten en Philou een nieuwe fles kon krijgen. Het was zondag en ook in dit stadje was er weinig te beleven. We vonden een terrasje om wat te drinken en hoopten nog een winkel te vinden voor een nieuw pak billendoekjes. Die waren namelijk opgegaan aan het schoonmaken van de spuug (les voor de vogende keer: extra extra doekjes mee in plaats van extra doekjes) haha. Omdat ook hier verder alles dicht was en we geen doekjes meer hadden, besloten we toch maar dit te rijden naar de camping om daar te eten.

Hoe Pistogne is op een doordeweekse dag of een zaterdag, daarover kan ik je niets zeggen. Het lag er wel erg mooi aan het lago d’Iseo, met de omgeving was in ieder geval niets mis!

Peschiera del Garde

Onze camping was gelegen op 10 à 15 minuutjes lopen van het centrum. Peschiera is een erg leuk dorpje, typisch Italiaans. De ommuring van Peschiera stamt uit de Middeleeuwen. Het fort heeft eeuwenlang een belangrijke militaire rol vervuld in Noord-Italië. Tegenwoordig hebben de muren alleen nog maar een historische rol. Mijn favoriete stukje in Peschiera is Viale Cordigero. Dit is de autovrije weg die langs het kanaal loopt, waar een groot aantal terrasjes staan. Het is één van de leukere plekken bij het Gardameer om te zitten eten.

Gratis tip!

Naast bovenstaande bezienswaardigheden zaten wij verder voornamelijk op de camping. Of de kindjes waren lekker aan het spelen op onze eigen veranda, of we lagen met z’n vieren aan één van de zoveel zwembaden op de camping of je kon ons vinden in de speeltuin. Gratis tip: neem een kein zwembadje mee! Wij hadden een klein zwembadje mee die we op onze veranda vulde met water. Zo konden Lauren en Philou lekker met water spelen. Vooral voor Philou was dit een uitkomst, het zwembad water was voor haar echt te koud!

Lauren

Ik moet zeggen dat ik in het zwembad en in de speeltuin zag dat Lauren best ver is voor haar leeftijd. Ze doet niet onder voor kindjes van ruim 2,5 jaar! Zo klom ze het liefst zelf op de trap van de glijbaan (dit was zo’n bergbeklim idee), klom ze zelf op de wipwap en ook in het zwembad was het alleen naar “grote glij”!! Oftewel, papa en mama mochten mee van de grootste glijbanen, haha. Trotse mama hier!!

Eerder naar huis

We zijn uiteindelijk iets eerder naar huis gegaan dan gepland. Eigenlijk zouden we zaterdag naar huis rijden, uiteindelijk werd dit woensdag. Dit had twee redenen:

1) ik vloog zondag de 22e maar Aruba

2) we wilden donderdag gaan rijden zodat we vrijdags thuis waren en ik de tijd had om de was weg te werken en mijn koffer te pakken. Echter was er voor

woensdags heel vies weer voorspeld en hadden we niet zoveel zin om een dag met z’n vieren in de stacaravan te moeten zitten. Dus besloten we woensdag naar huis te rijden.

Weer thuis

Zo waren we donderdag ochtend heel vroeg thuis. Sliepen we samen nog heerlijk 3 nachten in ons eigen bed, werkte ik de was weg, deden we boodschappen en pakte ik mijn koffer weer in!

Binnenkort volgt er een blog over mijn vakantie zonder kinderen! Hou insta/fb in de gaten of meld je aan zodat je op de hoogte blijft!

Heb je tevens nog goede tips, suggesties, of bestemmingen voor vakanties met kinderen? Deel ze dan vooral!