Snap
  • Kind

Ze wil niet naar schoool

Ze is op de eerste schooldag jarig en wordt 4. Het begin van een leuk school traject totdat ze na 2 maanden geen zin meer heeft in school.

1 september ze wordt eindelijk 4. Ze heeft zolang naar deze dag uitgekeken ze mag naar school. "ik mag naar school mama want vandaag wordt ik 4" "Op school ga ik ALLES leren".

De eerst weken, maanden vindt ze het ook heel leuk. Ze heeft veel vriendinnen en vriendjes. En doet het goed op school. 

Totdat ze roept ik ga niet meer naar school mam want het is er saai. Thuis kan ik ook kleuren en met poppen spelen daarvoor hoef ik niet naar school. Oke........ en dan.....

Na een aantal gesprekken met haar gaat ze toch naar school, op de terug weg is het elke keer raak. Ik ben moe ik wil niet meer lopen, ik wil niet meer fietsen. Als we op school aangeven dat ze het saai vindt en te weinig uitdaging heeft gaan ze daarmee aan de slag. We zijn nu 3 dagen verder en ze komt fluitend thuis en verteld rooskleurig wat ze allemaal gedaan en geleerd heeft. Ik hoop dat dit zo blijft.

Maar wat als het weer "saai" wordt. Is ze al toe aan groep 2? Gaat dat niet wat te snel? Ze is nog zo klein? En komt ze dan straks wel mee? 
De vragen blijven rond dolen in mijn hoofd. 

Wordt vervolgd

9 jaar geleden

We zijn nu bijna een week verder. Gisteren had ze geen sticker gekregen voor haar groep 2 werkjes omdat de juf geen tijd had. Een teleurgesteld meisje thuis pffff. Gelukkig belde de directeur van de school dat ze gaan kijken hoe ze het weer leuk voor haar kunnen maken en dan niet voor 1 week. Ik heb net zelf in een schrift uitdagingen voor haar gemaakt in de hoop dat ze daar blij van gaat worden vanmiddag. En Feline: met spelletjes verlies ik geregeld van haar. Ik moet echt mijn best doen haha.

9 jaar geleden

Goed dat je het hebt aangegeven bij de leerkracht. De verwachting van je dochter waren waarschijnlijk dat ze nu alles zou leren en opeens hoeft ze helemaal nog niet zo veel, terwijl ze wel zo graag wil. Zolang ze aangeeft te willen kun je haar gewoon volgen hierin. De ontwikkeling van een kind gaat heel verschillend. Ze kan evt. hoogbegaafd zijn maar het kan ook zomaar zijn dat ze nu een harde ontwikkelingssprong maakt en straks wel weer rustig aan mee wil doen. Volg gewoon wat ze aangeeft want saai moet het niet worden, dat zou sonde zijn op zo een jonge leeftijd.

9 jaar geleden

Ja wat herkenbaar Mijn zoontjes was na twee weken al teleurgesteld dat hij alleen maar mocht spelen. Saai vond hij dat en er kwamen geen verhalen, nee mama ik heb niks gedaan vandaag op school, was altijd zijn antwoord. Een gesprek met de juf bracht voor ons allemaal helderheid. De juf begrijpt nu waarom hij nooit zo enthousiast was met spelen, terwijl hij wel altijd goed mee doet. Nu bieden ze hem veel meer aan en ja hij komt met verhalen thuis over school en thuis bied ik hem ook meer aan (bijna altijd verlies ik met ganzenborden) Nu zijn we een paar weken verder en merk ik dat we een stapje verder moeten gaan, maar kleine stapjes! Andere spelletjes en wat moeilijkere sommetjes, weer een woordje erbij. Je voelt zelf wel aan wanneer ze weer meer uitdaging wil en communiceer dat gewoon duidelijk met school. Zo te lezen staat de school er open voor, maar je moet het echt zelf aangeven en vertellen waar jij denkt dat ze staat. Mij is verteld dat mijn zoontje nu graag leert en nieuwsgierig is, het kan maar zo zijn dat hij straks vanzelf genoegen neemt met minder,omdat hij dan pas het 'spelen ' meer gaat ontwikkelen. Niet pushen, maar wel proberen aan te bieden wat ze vragen Elk kind is anders en heeft andere behoeften Als ze maar gelukkig zijn ; -)

9 jaar geleden

Uit je blog haal ik dat je dochtertje waarschijnlijk niet in een combinatieklas zit, waar wij de volgende ervaring mee hebben: Mijn dochtertje is toevallig ook van september en zit dus net zo lang op de basisschool. Bij ons hebben ze een combi klas met groep 1 en 2 samen. Daar hebben ze bewust voor gekozen zodat de oudste kleuters leren verantwoordelijk te zijn door de jongsten te helpen (o.a. door een maatjes systeem) en de jongste kleuters hulp leren vragen niet alleen aan de leraar, maar ook aan elkaar. Tevens mogen de jongste kleuters 'gewoon' alle aangeboden lesstof en spellen uit de kasten mee pikken als ze daar interesse voor hebben. Als de meester actief met de kleuters van groep 2 bezig is en een jongste kleuter wil daarbij zitten om mee te luisteren omdat dit hun interesse heeft dan staan ze daarvoor open. Mijn dochtertje krijgt hierdoor al wel dingen mee waar ik vroeger pas vanaf groep 3 mee te maken had en speelt denk ik een stuk minder dan wat ik vroeger deed in de kleuterklas. Maar ik merk wel dat zij positief getriggerd wordt om actief dingetjes op te pakken waar op dat moment haar interesse ligt. Op dit moment zijn dat bijvoorbeeld cijfers en rijmen. Daar hoeft ze helemaal niet in gepusht te worden, dit gaat vanzelf. Er wordt niets verplicht bij ons op school, daar zijn ze immers kleuters voor. Maar ikzelf vind het wel leuk om te zien dat hoe jong ze dan ook nog zijn dat bepaalde onderwerpen al wel interesse opwekken. En dat het ene kind andere interesses heeft dan de ander, waarbij op onze school per individu op ingegaan wordt. Ik hoor in ieder geval mede daardoor nooit dat ze het saai vindt op school, wel roept ze af en toe: "Moet ik alwéér naar school?". Maar als we haar eenmaal brengen dan is ze op school net zo enthousiast als altijd en heb ik niet het idee dat ze er last van heeft. Het kan dus zeker zijn dat je dochtertje er al aan toe is om meer uitgedaagd te worden dan hetgeen ze nu aangeboden krijgt. Dan is het in dat geval inderdaad jammer dat zij daarvoor in groep 1 niet de kansen kan krijgen, aangezien wij er positieve ervaringen mee hebben om een kind in een combinatieklas te hebben.