Snap
  • Kind

Waarom heb ik niet gewoon "normale" kinderen?

Eindelijk is het zover, Mijn jongste werd eind juni 4 jaar en mag na de zomervakantie naar groep 1. En wat is hij eraan toe.

Eigenlijk was hij er al met 3 jaar aan toe. We brachten iedere dag zijn oudere broer naar school en onze jongste ging in de klas de bouwhoek in of ging op de stoel naast zijn broertje zitten en deed vrolijk mee. Nu is hij vrij groot dus hij viel eigenlijk niet op, behalve dan dat hij zijn jas nog aan had en de andere kinderen niet.

Om die reden ging hij vanaf januari naar de peuteropvang. Let op, dit is iets anders dan de peuterspeelzaal. De peuteropvang is echt de voorbereiding op school. Ze werken ook veel samen met school dus dit leek me voor mijn jongste een prima plan. Hij had het ook prima naar zijn zin.

Na zijn 4de verjaardag en afscheidsfeestje werden we gebeld door de peuteropvang of we langs wilden komen om de testresultaten te bespreken. Nadat ik mijn eerste verbazing kwijt was vroeg ik gezien het feit dat mijn man en ik allebei druk zijn of dat niet telefonisch kon. Dat kon "in dit geval" niet. Dus uiteindelijk een afspraak gemaakt dat mijn man langs zou komen.

Nu is mijn altijd verteld dat peuters in sprongen leren. Liggen ze nu voor op hun ontwikkeling dan kan dat over drie maanden achterliggen zijn. Maar goed, terug naar de test.

De dames van de peuteropvang gaven aan dat er testen gedaan werden (wat ik nog steeds belachelijk vindt op die leeftijd) en de resultaten aan school worden geleverd zodat de school alvast weet wat de "potentie" van de leerling is.  Goed toe maar, ik zeg er verder niets meer op.

De reden dat er iemand langs moest komen omdat ze nogal onder de indruk waren van de resultaten van onze zoon. Hij had op 1 vraag na geen fout gemaakt in de testen die ze gedaan hadden. En die vraag was nog een strikvraag ook. Hij moest een vierkant aanwijzing op een schilderij met vormen. Het vierkant was de omtrek van het schilderij zelf. (Daar had ik ook nog in gestonken). Hij moest iets aanwijzen dus koos hij voor een sterretje omdat daar veel hoeken aan zaten. Dan denk ik prima, dan heeft hij een goede basis voor school. Maar de dames vonden toch dat we niet te licht moesten denken over die score.

En wat moet ik daar nu mee? Een 7 jarig kind met een hoogstwaarschijnlijk hoog verbaal IQ en een perfomale kloof en er nog een 4 jarig genie ernaast? Het wordt een heel zwaar jaar.

En ik hou zielsveel van ze en ben ontzettend trots op beide maar toch vraag ik me soms af..... Waarom heb ik niet gewoon "normale" kinderen? Of mag ik dat niet zeggen?

Terwijl mijn zusje vanaf de dag dat haar kinderen geboren zijn loopt te pronken met elke milimeter dat haar kinderen voor zouden liggen in de ontwikkeling en loopt te verkondigen dat ze zo slim zijn wil ik alleen maar dat mijn kinderen gewoon lekker mee kunnen komen. Is dat nou echt zo vreemd?

6 jaar geleden

Hoi Shirley, We wonen in Zuid-Zweden. Zelfde reden hier ;-)

6 jaar geleden

Antje, Waar woon jij nu? Wij zijn geëmigreerd naar Zweden mede daarom.

6 jaar geleden

Mijn oudste is getest toen hij nog geen 3 was. Schrikken als je de uitslag krijgt, aan de andere kant was het ook een bevestiging van wat ik al zijn hele leven voelde en zag aan hem. De verbaal-performaal kloof was bij hem ook heel groot. Nu hij 9 is lijkt het wel wat bij te trekken, omdat hij het vermogen heeft om te leren en zich aan te passen. Hij zal altijd autistisch blijven. Dat maakt dat hij zich soms niet gelukkig voelt. Nu kunnen we er over praten en er mee omgaan. Geen idee hoe dat in de toekomst zal zijn. Ik begrijp je bezorgdheid. Zelf heb ik gekozen voor openheid, ook naar hem toe. De testen vond hij 'stom' en na afloop zei hij: 'Daar wil ik niet meer naartoe'. Gelukkig hoefde dat ook niet meer. Hij is hier opnieuw getest en wat een enorm verschil! In NL de kille afstandelijke methode en hier de warme betrokkenheid van de psychologe die hem zelf testte en 'm niet meegaf aan een assistent. Hij vond de testen leuk en vond het ook leuk om te merken dat hij het goed kon.

6 jaar geleden

Wat een geluk dat we uit Nederland zijn weggegaan. De kinderen zitten op een ´gewone' school, in een klas met 19 kinderen en standaard 3 juffen of begeleidsters. Doordat er twee juffen rondlopen om de neuzen de goede kant op te zetten, kan de derde juf gewoon lesgeven. Hierdoor zijn er ook geen ruzies met de juffen.