Verbale Performale Kloof #4 De vragenlijsten
Ik wil graag dat mijn zoon de handvatten krijgt om op school en thuis gelukkig te zijn. Maar ik twijfel wel erg aan de methode.
Naast de testen die mijn zoon moest/moet doen moesten wij als ouders 6 vragenlijsten invullen. Alle vragen hadden of 5 of 3 antwoorden. Ik hou niet van vragen met keuzes. Het gaat om mijn kind en die kun je naar mijn mening niet in cijfertjes uitdrukken. Maar is snap ook wel dat er met gradaties gewerkt wordt en ze toch kwantitatief gezien niet haalbaar is om dit met open vragen te doen. Daarbij zit ik er ook niet te wachten op meer dan 100 open vragen te gaan beantwoorden.
Maar toch kwam ik samen met mijn man tot de conclusie dat deze testen geen goed beeld geven. De vragen en antwoorden zijn erg zwart-wit. Bijvoorbeeld: "Is uw kind snel afgeleid? " Dan denk ik al: Wat is snel? Daarbij ja en nee. Als hij de taak leuk en interessant vindt niet. Vindt hij het niet interessant, dan wel. Nu moet ik toegeven dat deze vraag 100% aansluit bij de moeilijkheden die hij op school heeft maar ik heb zo de neiging om het mogen nuanceren.
Uiteindelijk hebben we de testen ingevuld en opgestuurd maar ik kon me niet bedwingen om er toch bij te zetten dat veel vragen moeilijk te beantwoorden zijn omdat ze situatie afhankelijk zijn. Ik kreeg een mail terug dat ze deze melding meer kregen. Dan denk ik op mijn beurt.... misschien is er dan iets mis met deze manier van informatie verzamelen. We kunnen zoveel maar echt de tijd nemen om met het kind of de ouders te gaan zitten en wat dieper te gaan dan 100 stellingen te beantwoorden met Niet/nooit, af en toe, geregeld, vaak of zeer vaak. Naast dat je dus zelf maar moet gaan bepalen in welke situatie is het ook nog zeer subjectief. Wat is af en toe? wat is vaak of zeer vaak? Daarbij komen dezelfe vragen in de verschillende testen diverse keren voor.
Misschien ben ik te sceptisch of pessimistisch? Natuurlijk gaan we wel door want stoppen is ook geen optie. Ik hoop echt dat ze hiermee de juiste zaken eruit kunnen halen. Maar volgens mij zit mijn zoon toch wat gecompliceerder (zowel in positieve als negatieve zin) in elkaar dan dit.
Sinny
Ik denk dat het een heel normale reactie is...tenminste, dat hoop ik. Want ik had/heb het ook.
D_iana
Bedankt voor je reactie. Ik weet het ook wel en misschien ben ik te kritisch. Daarbij voelt het een beetje alsof ik iets niet goed heb gedaan dat hij hier last van heeft. Dat is natuurlijk grote onzin maar soms bekruipt dat gevoel me. Dat maakt dat eigenlijk niets goed genoeg lijkt om hem te helpen.
D_iana
Bedankt voor je reactie. School zou inderdaad ook een lijst krijgen. Maar scholen beginnen hier pas maandag. En de reden dat we dut doen is op aanraden van school. We gaan het zien.
anoniem2017
Wij kregen ze zelf en school krijgt ook z,n lijst om in te vullen. Daarbij word gekeken hoe het thuis is en hoe ze het op school doen, daarbij houden ze hun eigen onderzoek en daaruit krijg je een conclusie en handvaten. Mijn dochter word behandelt met speltherapie voor adhd, maar de officiele diagnose heeft ze niet omdat ze het op school niet zien. Thuis en bij het onderzoek kwam de onrust wel naar voren. Al dacht ik aan add. Maar zolang ze geholpen worden.