Snap
  • Kind

Verbale Performale Kloof #2

Vandaag was de intake voor onze oudste bij Equitrust. Het traject gaat nu echt van start

Zoals in mijn eerste blog over de verbale performale kloof gaan we een heel traject in. Vanmorgen was de intake.

Het was een heel goed gesprek. Onze zoon zelf was niet mee. Reden hiervan is dat er ook nog een observatie op school komt en het niet de bedoeling is dat hij de observator al eerder heeft gezien zodat hij "natuurlijk gedrag" vertoont. Ik had hem mee kunnen nemen maar dan hadden ze nog een extra collega moeten inschakelen voor die observatie. En ik wil er graag zo min mogelijk mensen bij betrekken om te voorkomen dat mensen gaan werken op basis van verslagen van collega's. De eerste week van school gaan ze direct proberen om de observatie te doen en  dan hopen we dat alles half/eind september klaar is zodat we met school een plan van aanpak voor hem kunnen gaan schrijven.

Gelukkig vallen de eerste 2 testen nog in onze vakantie. Zeer prettig omdat ik dan natuurlijk geen vrij hoef te nemen van werk. Wel hebben we dus bijna 2 dagen minder om dingen te doen. Vooral voor de jongste is dat minder leuk maar het is maar even zo.

Waar ik nog steeds wel een beetje mee zit is hoe ik hem uit ga leggen wat er gaat gebeuren. Ik ben al een zachtjes een beetje aan het melden dat hij wat testjes moet doen. Ik leg hem uit dat dit nodig is omdat hij nu in groep 3 blijft en de juf moet weten wat hij allemaal al weet. Als ik hem uitleg dat hij niet meer hoeft te leren lezen, schrijven en letters leren snapt hij het redelijk. Maar toch vindt hij het nu al eng en wil geen testen doen. En als hij iets niet wil gaat hij het ook niet doen of maakt er opzettlijk een potje van. 

We hebben dus nog een week om hem te overtuigen dat die testen wel leuk zijn en dat het gewoon spelletjes zijn. De vraag is hoe we dat moeten gaan doen.

6 jaar geleden

Het zijn echt spelletjes en ze doen het echt leuk. Niet te veel omheen draaien. Niet te veel over hebben. Gewoon s ochtends of de avond van te voren, morgen gaan wij naar .... hoe het ook heet en dan mag jij spelletjes bij die mevrouw gaan doen, mama wacht dan op je of komt iets later terug. Bij mij zitten ze in allerlei trajecten. De oudste kinderarts voor adhd, en opdidakt met dyslectie. De jongste heeft logopedie gehad, is ook getest op verbaal , perfomaal verschil ( ze was perfomaal verder dan verbaal dus daarom ging ze te snel, legde ze de lat te hoog) en daarna in de kleuterklas voor faalangst een traject gehad en na de vakantie krijgt ze het adhd traject (alleen anders dan haar broer) dus ook bij opdidakt. En weet je wat het nou is, als de oudste voor zijn dyslectie in de vakantie daarheen moet, zeurt de jongste dat ze ook wilt. Uiteindelijk valt dat best mee en daar weten ze wel hoe ze er mee om moeten gaan.

6 jaar geleden

oei dat is lastig. Zou je hem niet kunnen vertellen dat hij gaat spelen? Dat het geen testjes zijn maar spelletjes. Dat hij met een mevrouw spelletjes gaat doen om te zien hoe slim hij al is. Onze zoon heeft observaties gehad bij karakter om te zien wat er aan de hand is. Hij was bijna 4. Ze hebben eerst ons apart geobserveerd en daarna war er een psychologe die met hem ging spelen. Zij kon wel goed met hem spelen en dat terwijl hij haar niet kent. Het is heel goed gegaan en hij heeft zich gedragen zoals hij altijd doet. Wij mochten vanachter een spiegelwand meekijken en vertellen of onze zoon zich gedroeg zoals wij dat gewend zijn. Ze zullen waarschijnlijk niet alleen afgaan op de uitslagen van de testen maar nog veel meer info verzamelen. Heel veel sterkte. Trajecten met onderzoeken/observaties van je kind zijn niet makkelijk. Zodra jullie weten waar je aan toe bent zal het langzaam "goed" komen en kunnen jullie je aanpassen aan hem. Net als school, die kan ook de juiste tools krijgen om goed verder te gaan.