Snap
  • Kind
  • Zwanger
  • kleuter
  • School
  • kleuterjuf

Onlineprogramma Gynzy

'Elk kind zal groeien wanneer je hem of haar de juiste handvatten aanreikt!'

Allereerst nog een gelukkig nieuwjaar voor jullie allemaal, dat jullie dromen mogen uitkomen!

Maandag gaan we weer beginnen. Afgelopen week ben ik al op de scholen geweest om het een en ander voor te bereiden. Maar vanaf maandag komen de kinderen ook weer, dan is het weer gezellig druk in de school.

Op scholen wordt er bijna altijd gewerkt vanuit methodes, dit is vooral in de midden- en bovenbouw zo. In de onderbouw bij de kleuters kan dit per school heel wat verschillen. Sommige scholen hebben ook voor de kleuters methodes maar er zijn ook scholen die bij de kleuters helemaal zonder methodes werken.

Bij mij op school is het half/half. We hebben een paar methodes die wij gebruiken bij het voorbereiden van onze activiteiten, dit doen we per thema, maar wij hebben ook genoeg ruimte om in de dag planning onze eigen draai te geven aan activiteiten om bepaalde doelen te behalen. Wij werken dan dus wel aan bepaalde doelen in de lijn van de ontwikkeling van de kinderen op dat moment, maar dit doen wij wel op onze eigen manier.

Mijn manier is Gynzy. Hier werk ik veel mee in de klas. Gynzy is een onlineprogramma gericht op alle vakgebieden binnen het basisonderwijs, onder-, midden- en bovenbouw. Dit programma heeft tools voor ons klassenmanagement, maar wij als leerkrachten kunnen hier ook onze eigen lessen maken. Helemaal gebaseerd op wat onze klas en kinderen op dat moment nodig heeft/hebben om verder te komen in hun ontwikkeling.

Hieronder heb ik drie voorbeelden van tools van Gynzy die ik vaak in de klas gebruik:

Tool 1: ‘Start van de dag’

Deze tool gebruik ik eigenlijk dagelijks. Elke ochtend begin ik samen met de kinderen de dag met deze tool. Binnen deze tool kijken we naar de kalender en naar het weer. Als eerst kijken we naar de kalender. We bespreken welke dag het is vandaag en welke maand (door dit vaak te herhalen kunnen de kinderen aangeven welke maand het is, ze hoeven dit officieel nog niet te weten in de kleuterklas). Na de dag en de maand besproken te hebben kijken we naar buiten. Wat voor weer is het vandaag? We zetten de draaischijf die deze tool bevat op het weer van die dag (regen, zon, bewolkt, sneeuw etc.). Hierbij benoemen we ook het seizoen waar we ons op dat moment in bevinden, die zetten we boven de draaischijf.

Door elke dag op deze manier te beginnen is er voor de kinderen structuur. Ze weten wat ze kunnen verwachten. Doordat ze dit weten komen ze soms wanneer ze ’s morgens binnenkomen al naar mij toe ‘Juf, vandaag is het slecht weer buiten, het is bewolkt en het regent’. Dit is wat je wil, deze tool houden we er zeker in!

Tool 2: ‘Verjaardagstaart’

Deze tool gebruik ik altijd wanneer er een kind in de klas jarig is. In de tool geef ik de naam van het kind dat jarig is op en het aantal jaar dat hij/zij geworden is. Vervolgens mag dit kind zijn eigen verjaardagstaart maken. Eerst kiezen ze de smaak van de taart uit en vervolgens versieren ze hem met slagroom, schuimpjes, aardbeien, snoepjes, chocolade en ga zo maar door. Als de taart versierd is dan kan de jarige job door middel van een klik op het goede moment op het digibord (een oplopende balk t/m 100%) de kaarsjes ‘uitblazen’ en begint het digibord te zingen! En al moeten ze klikken, ondertussen staan ze ook te blazen en iedereen weet zeker dat de kaarsjes uitgaan door het blazen (dat klikken moet gewoon ook naar hun idee, maar waarom dat weten ze eigenlijk niet). Dit zorgt elke verjaardag weer voor een gegarandeerd succes!

Tool 3: ‘Winterwoorden’

Deze tool gebruik ik eigenlijk binnen elk thema, maar dan aangepast op dat thema. Zo heb je ook kerstwoorden, sinterklaaswoorden, herfstwoorden enzovoort. Binnen deze tool zijn er 4 oefeningen in 1, al deze oefeningen zijn gemaakt als zowel auditieve en visuele oefeningen. Dit sluit aan bij de start van het leesproces van de kinderen. Zo heb je de volgende oefeningen binnen deze tool:

- beginletter; hierbij staat er een groot plaatje met het woord eronder bovenaan het digibord, hieronder staan drie wat kleinere plaatjes met het woord eronder. Eén van de drie kleinere plaatjes heeft dezelfde beginletter als het grotere plaatje. De kinderen moeten hierbij dan aangeven welk plaatje dan de juiste is (dezelfde beginletter). Dit kunnen ze doen door het kijken naar de woorden, letterherkenning of door het luisteren, het digibord spreekt de woorden van de plaatjes allemaal uit.

- rijmen; hierbij staat er een groot plaatje met het woord eronder bovenaan het digibord, hieronder staan drie wat kleinere plaatjes met het woord eronder. Eén van de drie kleinere plaatjes rijmt op het grotere plaatje. De kinderen moeten hierbij dan aangeven welk plaatje dan de juiste is (welke rijmen). Dit kunnen ze doen door te luisteren, het digibord spreekt de woorden van de plaatjes allemaal uit.

- woord bij plaatje; hierbij staat er een groot plaatje bovenaan het digibord, hieronder staan drie woorden. Eén van deze drie woorden heeft de betekenis van het plaatje. De kinderen kunnen hierachter komen door te luisteren naar deze drie woorden en vervolgens het juiste woord bij het plaatje te kiezen.

- woordstukjes; hierbij staat er een groot plaatje met het woord eronder bovenaan het digibord, hieronder staan drie plaatjes met woordstukjes (1, 2 of 3 woordstukjes). Woordstukjes noemen we in de klas ook wel klapjes. Uit hoeveel klapjes bestaat het woord. Het digibord spreekt het woord dat bij het plaatje hoort uit en de kinderen klappen dit woord. Vervolgens weten zij uit hoeveel woordstukjes het woord bestaat en kunnen zij dit aangeven op het digibord.

Dit soort oefeningen gebruik ik vaak wanneer we werken aan taal. Elke dag hebben we op vaste momenten een taalkring. In deze kring doen we altijd een taalactiviteit. Ik doe in de praktijk heel veel visueel, met echte materialen, maar vervolgens doe ik vaak een verwerking op het digibord (zoals met deze tool van Gynzy).

Met deze tool werken de kinderen aan hun eigen taalontwikkeling op een speelse manier. Vaak wanneer ik zeg ‘Dit is de laatste, hierna gaan we eten’, dan krijg ik vaak als reactie ‘Nou juf ik wil ook nog, kunnen we nog even doorgaan?’. Leren en plezier hebben, wat wil je als juf nog meer!

Dit is nog maar een klein deel van wat Gynzy allemaal kan. Ik als leerkracht ben heel blij met dit programma. Ik kan samen met de kinderen op Gynzy allerlei verschillende activiteiten doen. Maar wanneer de kinderen zelfstandig spelen en werken kunnen er ook twee kinderen zelfstandig een activiteit op het digibord doen, hier hebben ze mijn hulp niet bij nodig. Een voorbeeld hiervan is memory, dit is super leerzaam en voor de kinderen super stoer om zelf op het digibord te mogen spelen! Net een mega tablet!