Geen school voor jou..
De juf belt en zegt : ' ik heb dit in mijn carrière nog nooit meegemaakt '.
Na dat ik de diagnose kreeg dat Leon een verstandelijke beperking heeft + adhd + zware vorm van autisme kreeg ik ook nog een school advies. Leon zit namelijk nu op een observatiejaar om te kijken welk soort onderwijs er bij hem past. Er kwam uit ZMLK + structuur groep. ZMLK staat voor zeer moeilijk lerende kinderen. Dit is het laagste onderwijs was er mogelijk is. Ik ben allang blij dat hij naar school kan/mag! ( hij komt van een MKD vandaan ).
Er is 1 juf op school de coördinator die gaat over deze casussen. Zij zoekt uit welke scholen er in de omtrek dit soort onderwijs kunnen bieden. Bij ons op het eiland Goeree-overflakkee zit helaas niet veel , ja 1 ZMLK school maar eigenlijk viel deze gelijk af want dit is geen school die goed is in autisten begeleiden laat staan een structuur groep hebben.
Dat betekent verder zoeken. Er zijn maar weinig scholen die echt structuur gericht autisme onderwijs kunnen bieden op ZMLK niveau komen we achter. De zoektocht word groter en groter en eindigd met een reistijd van een uur vanaf ons huis. Maar goed nieuws! Er zijn 5 scholen gevonden die dit eventueel kunnen bieden. De juf die dit regeld belt me op en verteld me dit , erg blij natuurlijk en ook niet allemaal zo ver weg als een uur van hier gelukkig. Ik wil liever niet op de voorhand al gaan kijken op de scholen omdat ik het dan nog lastiger zou vinden als ze ons zouden afwijzen.
Maar goed ook.. de juf stuurt naar alle scholen het dossier op van Leon. Ja dat is een dikke map ondertussen met alle onderzoeken etc.
Helaas stromen de weken erna alleen maar mails in haar inbox met nee, nee, nee , 1 vroeg zich zelf af hoe ze überhaupt aan hun school hadden kunnen denken. Tja, even eerlijk.. Leon zijn dossier is niet tof. Het is een echt map met een hoop dingen waar hij ontzettend veel moeite mee heeft. Heel veel gedrag laat hij zien en de scholen vragen zich af of jij wel schoolrijp is met dit hele pakket aan gedrag wat hij vertoont.
Goeie vraag, maar zeker ja! Hij is niet voor niets van het MKD doorgestuurd naar dit observatiejaar.. Leon zijn intresses liggen in puzzelen, getallen, alfabet, vormen, kleuren en heel veel engels. Hij kan makkelijk tot 100 tellen en hij kan woorden lezen omdat hij alle letters goed kent. Maarja zijn gedrag maakt het soms moeilijk om tot leren te komen omdat hij zoveel prikkels op zich af krijgt gevuurd de hele dag. Wij ( praat ik over ik en school ) denken dan ook zeker dat hij het beter zal doen in een nog kleinere klas met de hele dag structuur en allemaal kindjes met autisme. Vandaar deze keus.
2 weken terug belde ze me op met een hele andere intonatie in haar stem dan de vorige keer.. ze klinkt teleurgesteld en ik voel de bui al hangen..
Ze zegt: ' ik heb dit in mijn carrière nog nooit meegemaakt maar 4 van de 5 scholen hebben nee gezegt.'
Ik schrik hiervan en vraag aan haar wat we kunnen doen en hoe het dan met de overgebleven school nog zit. Ze wil een school dichterbij nogmaals bellen erover want zij hebben het dossier van Leon ook wel heel erg zwaar opgevat. Ze gaat vragen of ze willen komen observeren. Alle andere scholen geven de reden dat ze vol zitten of dus Leon niet kunnen aannemen op deze basis van wat hij nodig heeft.
De laatste school is de school die het langst rijden is en hun geven aan ja het kan dichterbij dus laat hem daar maar heen gaan. Maarja als alle scholen nee zeggen.. ook het leerlingenvervoer is het er niet mee eens en wil Leon geen uur in een taxibus hebben. Begrijpelijk echt hoor ik sta ook niet te springen maar als dit onze enige optie is en zij kunnen Leon dit bieden dan heel graag!
Afgelopen week dan definitief te horen gekregen dat het besluit vast staat van de school dichterbij, hun willen echt Leon niet hebben. De school zo ver weg komt observeren hier maar als het leerlingenvervoer niet mee gaat werken dan hebben we even geen idee.
Nee hij komt niet op straat te staan maar in het allerergste geval zal hij terug gaan naar het MKD , dan wordt hij uit de leerplicht gezet en blijft dus op 'dagbesteding' wat enorm zonde zou zijn want hij is leerbaar in een juiste omgeving!
Gelukkig is het zo ver nog niet.. maar erg hoopgevend is het ook niet.
Het lijkt zo'n normaal jongentje op de foto hierboven he, mensen zouden eens moeten weten. Ook een verstandelijke beperking is niet altijd zichtbaar..
Anoniem
Hoi, ik ben erg benieuwd hoe afgelopen jaar is gegaan. Heb je een passende school gevonden? Ik maak hetzelfde mee. Mijn zoontje zit op een onderwijs zorg plek. We zijn op zoek naar een school die hem onderwijs kan geven maar dat is niet zo makkelijk. Hij is op een school afgewezen een ik kreeg te horen dat hij niet leerbaar is. Hij praat heel weinig op shool, hij heeft een achterstand in zijn ontwikkeling. Ik zie thuis een jongetje die snel overprikkeld raakt maar wel alle letters van het alfabet kent, goed kan tellen. Op het moment zijn zij druk bezig met een diagnose. Hopelijk geef het meer inzicht.
Anoniem
Hoi, ik ben erg benieuwd hoe het is gegaan.
Liesbethdegraaf
Ik ken het gevoel, ook zo gestreden. Onze zoon zit op het speciaal basisonderwijs en groeit ontzettend goed ver boven de verwachting van het mkd. Zit nu met 8 jaar oud in groep drie keer lezen schrijven rekenen Engels is hij ontzettend goed in. Hou hoop ze kunnen met de diagnose die ze hebben toch veel verder komen dan men denkt.
Jmd1983
Verdiep je eens in een Samen naar School klas via de Stichting voor het gehandicapte kind. Wellicht is daar iets mee te regelen?