Eerst komt ervaren, dan begrijpen en dan pas de woorden
Eerst komt ervaren, dan begrijpen en dan pas de woorden
Wanneer je nieuwe ervaringen en woorden toevoegt tijdens het samenspel, dan:
- Help je je kind de wereld te ontdekken
- Geef je je kind woorden die hij zal gebruiken als hij daar aan toe is
De wereld kan erg verwarrend zijn. Hoe kun je je kind helpen bij het leren?
> Gebruik gebaren (maakt je boodschap duidelijker, trekt de aandacht van je kind, geeft je kind de kans iets te vertellen ook al praat hij nog niet)
> Geef dingen een naam (waar hij geïnteresseerd in is, wat je aan het doen bent of wat nog gaat gebeuren)
> Doe je kind na en voeg een woord of gebaar toe (bouw verder op wat je kind al weet, geef nieuwe informatie en woorden die hij kan gebruiken)
> Benadruk belangrijke woorden (nieuwe woorden worden interessanter)
> Herhaal herhaal herhaal (help je kind om nieuwe woorden te begrijpen en te onthouden + toe te passen als hij daar aan toe is)
> Voeg een nieuw idee toe (bouw verder! Help je kind de wereld te begrijpen)
Speel samen en leer je kind:
- Gebaren en geluiden te maken, zelfs al voor hij kan praten
- Steeds beter te worden in beurt nemen en kansen benutten
- Het plezier te ontdekken in “doen alsof”
- Te leren met anderen te spelen
Speel op ooghoogte van je kind. Doe je kind na en help hem om jou na te doen. Vertaal; zeg wat je kind zou zeggen als hij kon praten en dan… wacht tot je kind zijn beurt neemt 😊
Je kind volgen tijdens spel, betekent…
De tijd nemen om te kijken, te wachten en te luisteren!
> Kijk; je kind laat weten of hij geïnteresseerd is of niet (probeer iets anders als je kind de andere kant uitkijkt of weg loopt)
> Wacht; geef je kind de kans om mee te doen… op zijn eigen manier
> Luister; heel goed luisteren naar je kind zorgt dat hij zich speciaal voelt (herken woordjes/ taal in geluidjes)