Snap
  • Kind
  • Mama
  • #blog
  • #dokterroos
  • #ADHD
  • #dochter

ADHD: Alle Dagen Heel Druk

Mama blog

Ze komt uit school gefietst, keihard, met op het laatst haar benen aan 1 kant waarna ze van haar fiets af springt en 'm tegen het hek smijt.

Nog geen seconde later wordt er op het raam geklopt, hard, en nog geen halve seconde verder ook nog aangebeld.

Zodra de deur open gaat rent ze naar binnen, woonkamer door en geeft broertje en zusje een dikke kus (waarvan er 1 lag te slapen en nu wakker is, maar da's een detail).

Door naar de keuken, 'wat heb ik op mijn brood?' Voordat ze het antwoord heeft gehoord is ze al weer bezig met iets anders.

Er was een kind jarig op school en ze heeft een traktatie gekregen.

Nog altijd met haar jas en schoenen aan begint ze het restje snoep op te eten, voordat haar moeder ook maar door heeft wat ze doet (zo snel is ze) laat staan er wat van kan zeggen, is het alweer op.

'Misschien moet je even je jas en schoenen uit doen dan kunnen we daarna gaan eten' zegt haar moeder.

Ze vertrekt naar de gang, halverwege ziet ze de huisregels hangen. Die moeten natuurlijk eerst even afgevinkt worden.

Ze loopt weer terug naar de eettafel en wil gaan zitten, nog steeds met jas en schoenen aan.

'Je jas en schoenen....?!'

'Ooh ja' zegt ze en vertrekt weer naar de gang. Dit keer lukt het wel om ze uit te trekken zonder iets anders reuze interessants tegen te komen wat haar aandacht opeist.

'Hoe was het op school?' vraagt mama. 'Leuk!' zegt ze 'we hadden gym en ik heb m'n werk al bijna af'. Vervolgens propt ze een hap brood in haar mond terwijl ze een liedje neuriet.

'Niet praten met je mond vol!' zegt haar moeder.

'Ik praat niet, ik neurie' zegt ze. 'Dat mag ook..'

Voordat haar moeder de zin af kan maken corrigeert ze haar broertje nog even omdat die met zijn eten speelt. Vliegensvlug staat ze op uit haar stoel en rukt de fles uit zijn handen.

'Laat je broertje maar even met rust, mama let wel op!'

'Ja, maar hij knoeit' zegt ze.

'Ja, dat is zo, maar..' 'die en die op school had ook geknoeid vandaag' verteld ze, wederom haar moeder onderbrekend.

'En jij vorig jaar ook hè mam, met de diksap, weet je nog?' gaat ze verder.

'Ja' dat weet mama nog. 'Dat gaf toen zo'n kliederboel hè?'

'Mag ik zometeen weer alleen naar school?' vraagt ze zonder verder te reageren.

Dat mag. Na een tijdje oefenen gaat het nu heel goed met zelfstandig van en naar school fietsen.

Ze heeft haar brood bijna op en doet een soort push ups vanaf de tafel rand. 'Blijf je nog even zitten?'

Ze gaat zitten, met haar benen ongeveer in haar nek.

'Netjes en recht op je stoel!'

Ze zucht, propt de laatste hap in haar mond en zegt met volle mond 'jahaaa'.

Ze staat op. 'Mag ik nog even tv kijken?' Eigenlijk mag dat niet overdag maar ze heeft goed opgeschoten, er is nog tijd en ach, soms moet je even een uitzondering maken op de regels.

'Oke, eventjes dan!' geeft haar moeder toe.

Ze doet de televisie aan en blijft halverwege haar weg naar de bank staan, alle aandacht op de tv gericht.

Haar broertje loopt rondjes om haar heen en botst regelmatig tegen haar op. Haar zusje ligt in de box vlak naast haar een beetje te huilen.

Haar moeder roept haar vanuit de keuken dat ze op de bank moet gaan zitten en niet zo dicht bij de tv moet staan.

Ze hoort het niet, ze kijkt tv, ogen groot en stil als een standbeeld..

Na 3x haar naam geroepen te hebben heeft ze het eindelijk in de gaten en gaat op de bank zitten.

'Ik zat weer even in de tv hè?' zegt ze nog. Dat klopt, dat is eigenlijk altijd zo.

Inmiddels is het tijd om weer naar school te gaan. Voor dat er contact met haar te krijgen valt moet eerst de televisie uit.

Ze gaat haar jas en schoenen aan doen en ooh ja, ze moet ook nog even plassen, ooh ja en ook nog even iets van boven halen. 'Nee, doe dat vanmiddag....' maar ze is al naar boven gerend en komt de trap alweer afgestampt (een fikse onweersbui is er niks bij).

'Nu moet je wel een beetje opschieten, anders kom je te laat op school' zegt haar moeder.

'Oke, mam!' En ze zit alweer bijna op haar fiets.

'Mag ik nog een kus!' Roept haar moeder snel. 'Ooh ja!'

Ze rent naar haar toe, haar moeder ziet haar een aanloop nemen en inderdaad ze springt in haar armen. 'Ik hou zo veel van jou mam!' Zegt ze terwijl ze wel 6 kussen geeft.

'Ik hou nog meer van jou popje'! roep ik haar moeder haar na terwijl ze al halverwege de straat is.

En houden van haar doe ik, ontzettend veel, want deze kleine wervelstorm is mijn eerste, oudste en allergrootste dochter.

Die van de week officieel de diagnose ADHD heeft gekregen.

En waarvoor het advies is om dat medicamenteus te gaan behandelen.

Het verbaasde me hoe heftig ik dat toch wel vond om te horen.

Maar we gaan het gewoon proberen.

En niet omdat ze zo druk is, geen seconde stil kan zitten of ik alles 3x moet herhalen.

Maar omdat ze ook vaak met zichzelf in de knoop zit, dingen wil die niet lukken, heel boos wordt en daar later dan weer spijt van heeft en ook vaak aangeeft dat ze zo druk in haar hoofd is.

Ze wil een boekje lezen, of met de lego spelen maar dat lukt niet omdat er nog zoveel andere dingen zijn die ze ook wil doen.

Dus zonder dat ze die 'sparkle' verliest, die heerlijke behulpzaamheid en oog voor detail, die passie waarmee ze dingen doet maar wel met net iets meer rust om te genieten van de dingen die ze doet, dat zou heel fijn zijn!

Liefs,

Dokter Roos

6 jaar geleden

Davis Counseling heeft mij heel erg geholpen met mijn ADD is ook geschikt voor hulp bij ADHD en Dyslexie en gaat juist uit van de kwaliteiten van het kind ipv het gebrek. Hele mooie en doeltreffende methode!

6 jaar geleden

Mijn middelste dochter in nu 3,5 en als ik dit lees zou t afgezien van de leeftijd over hetzelfde kind kunnen gaan. Zou het voor geen goud kunnen missen maar heb het vaak zo vreselijk met haar te doen en ook kwa gezin lijden we er heel erg onder. Ik hoop alleen maar dat het minder wordt zonder dat ze idd haar mooie kanten verliest... want zij opent deuren en zij breek eenzame muurtjes af. Wij zitten momenteel in een traject om na te gaan wat voor haar de beste aanpak is. Hopend dat ze alleen maar voor uit gaat en nooit maar dan ook nooit een stap achteruit hoeft te doen omdat wij het niet eerder in wilden zien, en als medicijnen haar kunnen helpen dan doen wij dat zeker. Maar dat zal voorlopig nog niet aan de orde zijn... schat ik in. We willen eerst zorgen dat ze de juiste begeleiding krijgt en wij ook zodat we er met zijn allen meer van kunnen genieten en het een beter kunnen handelen.

6 jaar geleden

Nu op mijn 30ste is bij mij ADHD met de gecombineerde variant gediagnosticeerd. Ik was altijd druk maar door de regels en ritme van mijn ouders ben ik als kind er goed doorgekomen. Als moeder van een peuter en echtgenoot in een drukke tijd werd het er thuis niet gezelliger op. Nu met de diagnose toch maar begonnen met de medicatie. Wat een wereld van verschil. Rust in mijn hoofd en rust in het lichaam. Ik ben gewoon mezelf maar wel een betere versie. Boosheid en ontplofbaarheid is stukken minder. Ik kan luisteren onthou dingen en spring niet meer van de hak op de tak. Medicatie wordt negatief in het nieuws gebracht maar men is vaak een van de beste stuurlui zonder ervaring. Bijwerkingen zijn er zeker zoals droge mond en slechter eten door minder trek. Maar ook hierin ritme en regelmaat dan gaat het prima. Kaders zetten duidelijkheid creëren icm met de medicatie zorgt hier voor een gezin dat weer gelukkig is en kan bouwen aan een stabiele basis. Luister niet naar iedereen ga niet op de Google maar probeer het gewoon. Veel succes en ik hoop op een vervolg blog met de effecten. Xxx Ilse

6 jaar geleden

mijn zoon heeft ADD maar op papier staat ADHD hij is niet druk aanwezig maar erg druk in zijn heeft, heel veel herkenbare dingen zoals opdrachten niet kunnen doen omdat ze wat anders zien. hij heeft nu 4 jaar medicijnen en voor hem werkt het heel erg goed, hij geeft zelf aan dat hij niet zonder kan, want dan kan hij zich niet of nauwelijks concentreren, is heel impulsief doet dingen waarvan hij achter af spijt heeft maar niet terug kan draaien. wij hebben nooit getwijgeld over medicijnen omdat hij zelf heel duidelijk aangaf dat hij het wilde proberen omdat hij gek werd van die drukte in zijn hoofd. hij zat toen in groep 6 nu is het niet zo dat zijn schoolresultaten omhoog zijn gegaan, want daar werkt het niet voor maar rust heeft hij wel en krijgt zijn werk nu wel goed af in de tijd die er voor staat. een timer werkt ook heel goed voor hem en duidelijke aanwijzing welke sommen(bv) er af moeten zijn in 20 minuten zeg maar. dat gaat heel goed. hij heeft de pech ook ernstig dyslexisch te zijn heeft dyscalculie en gilles de la tourette maar hij zit nu op het voortgezetonderwijs en gaat super met hem. op de lagere school alleen maar E scores en nu alleen maar 8,9 en 10en scoren. trots op onze ADD (ADHD-er). geniet lekker van je meisje moet duidelijke structuur in huis bereik je al heel erg veel en bepaalde voedingsstoffen laten staan. die van mij wordt heel erg druk van cola en andere zoetstoffen dus dat mag hij beslist niet hebben van ons en doet hij ook niet want hij voelt zich er zelf uiteindelijk ook slecht bij