Een bruiloft regelen in 7 weken
26 november 2019. De dag waarop ik ten huwelijk werd gevraagd. Én de dag waarop ik trouwjurken ging passen. Huh, hoe dan?! Stiekem hadden wij al 2 weken eerder besloten dat we wilden trouwen. De trouwdatum stond meteen al vast, namelijk 31 december 2019. Veel mensen vinden het een gekke datum maar wij vonden hem mooi. De laatste dag van een jaar waarin veel is gebeurt. Een jaar vol ups en downs maar met als hét dieptepunt ons weekendje weg in Spanje waar het volledig misging met Sander (hierover misschien in een andere blog meer). Maar HOE regel je een bruiloft in 7 weken?!
In eerste instantie was het idee om in het gemeentehuis te trouwen met onze ouders, oma’s en broertjes, vervolgens ergens te brunchen en tot slot bij ons thuis om God’s zegen te vragen met de dominee. Dit idee werd beetje bij beetje groter. We vonden het namelijk ook wel leuk om onze vrienden uit te nodigen. Maar het leek ons ook leuk om trouwfoto’s te laten maken. Maar als we trouwfoto’s zouden laten maken, zou het nóg leuker zijn als we trouwkleding zouden dragen.. En zo ontstond het geregel van onze last-minute minibruiloft.
Ik begon met het maken van een lijstje van de belangrijkste dingen die we moesten regelen. Het reserveren van het huwelijk in het gemeentehuis, onze trouwkleding, een fotograaf, vragen van onze getuigen, de bruidstaart, vragen van de ceremoniemeesters, uitnodigingen, trouwringen, een kapster, de gastenlijst, een gesprek met de dominee.. Dit ben ik allemaal als een malle gaan regelen. Vervolgens maakte ik een nieuw lijstje van de verdere uitwerking. Hoe zou onze dag er precies uitzien? Welke fotograaf kiezen we? Wie maakt onze taart? En hoe komt deze op de trouwlocatie? Wie verzorgt de muziek tijdens de kerkdienst? Wie maakt de uitnodigingen? En waar drukken we deze af? Is alles wat we willen/nodig hebben wel haalbaar in het korte tijdsbestek? En ook dit zijn we als een malle gaan uitzoeken en regelen.
Tot slot heb ik een draaiboek gemaakt. Hierin stond o.a. de planning van de hele dag met alle details, de gastenlijst, de taken van de ceremoniemeesters, overzicht van leveranciers inclusief de bijbehorende kosten die op de dag zelf moest worden voldaan en verdere praktische zaken. Deze heb ik overhandigd aan de ceremoniemeesters zodat ik op de dag zelf volledig kon ontspannen (haha, welke bruid kan ontspannen op haar eigen bruiloft?).
‘The key’ was echt om alle plannen en wensen te noteren, na te gaan of het mogelijk is, indien niet mogelijk een back-up plan te maken en alle gemaakte afspraken met personen, winkels en leveranciers in een overzicht te zetten.