Mamaplaats: hét social media platform voor moeders

Hier delen echte moeders (en vaders) echte verhalen; eerlijk en herkenbaar. Krijg gratis toegang en laat je inspireren!

  • Meer dan 250.000 mama’s gingen je voor
  • Open blog community voor en door moeders
  • Post en deel gemakkelijk jouw eigen verhaal

Word nu lid van deze unieke community!

Snap

Alles over gezond broodbeleg voor je kind

Nederlanders zijn over het algemeen echte broodeters. Ook kinderen beginnen al op jonge leeftijd met het eten van brood. Rond de leeftijd van 6 maanden is het vaak alleen nog maar wat sappelen op een broodkorstje maar al gauw eet je kind een volledige broodmaaltijd mee. Wat is dan eigenlijk gezond broodbeleg voor je kind?

Gezond broodbeleg voor je kind begint met boter of margarine

Alhoewel veel mensen ‘gezond’ als een soort synoniem zien voor ‘mager’ is dat lang niet altijd het geval. Zo is het heel belangrijk om boter / margarine op de boterham van je kind te doen voor je er broodbeleg op doet. Boter / margarine op het brood zorgt er namelijk voor dat je kind voldoende goede vetten en vitamine A en D binnenkrijgt.

Eerst hartig en dan zoet?

In veel gezinnen geldt tijdens de broodmaaltijd de regel ’Eerst een boterham met hartig en dan pas met zoet’ zodat het kind sowieso een gezonde boterham heeft gegeten voordat hij geniet van een boterham met hagelslag, vlokken of chocoladepasta. Werkt dit bij jullie niet? Kies dan tenminste eerst voor de betere variaties zoet broodbeleg.

Gezond hartig broodbeleg voor je kind

Hartig broodbeleg is het beste voor je kind. Helemaal als je voor de volgende magere opties kiest:

  • Runderrookvlees
  • <li>Kipfilet</li> <li>Kalkoenfilet</li> <li>20 of 30+ kaas</li> <li>Ham</li> <li>Casselerrib</li>

Indien mogelijk is het aan te raden om je kind te laten kiezen tussen 2 of meerdere soorten hartig broodbeleg zodat hij ook wat variatie krijgt en nieuwe smaken leert kennen.

Zoet broodbeleg voor je kind

Zoet broodbeleg voor je kind moet natuurlijk niet, maar mag wel. Je kunt hierbij ook onderscheid maken tussen de gezondere en minder gezonde variaties. Heeft je kind zin in zoet op zijn brood? Geef dan gerust iets uit het onderstaande rijtje:

  • Vruchtenhagel
  • <li>Gestampte muisjes</li> <li>Jam zonder suiker</li> <li>Appelstroop</li> <li>Pindakaas</li>

In pindakaas zit overigens wel veel vet, maar weinig cholesterol en veel goede stoffen zoals vitamines en mineralen. Kijk eens bij de natuurwinkel voor pindakaas zonder zout. Natuurlijk mag je kind ook best eens een lekkere boterham met chocoladevlokken of hagelslag. Zolang het maar met mate gegeten wordt, kan het absoluut geen kwaad!

Maak zelf broodbeleg voor je kind!

Ook wanneer je heel weinig tijd hebt kun je zelf iets lekkers maken van de boterham van je kind. Wat dacht je van een boterham met een hardgekookt eitje of geprakt fruit als banaan of aardbeien? Heel gezond en de meeste kinderen smullen er zeker van.

Hebben jullie regels over het broodbeleg van de kinderen of niet? Reageer ook!

Geschreven door mama Nienke

8 jaar geleden

Kan het ook niet zo zijn dat ze koffie eilnegijk niet lust en dat compenseert door het gebruik van suiker? Daar kwam ik laatst achter bij een client in mijn praktijk

8 jaar geleden

Dat vroeg ik me ook af.

8 jaar geleden

Hallo, Graag zou ik willen vragen wat de reden is dat je kiest voor vruchtenhagel. Dit is bijna 100% suiker met kleurstof als je op de verpakking kijkt. Maar tegelijkertijd wel advies geeft voor jam zonder suiker... Gr. Linda