6x easy opvoedprincipes van Maria Montessori
Makkelijke principes van Montessori om te verwerken in je opvoeding
Maria Montessori was de eerste vrouwelijke arts in Italië én pedagoog. Ze richtte zich in haar werk op het observeren van kinderen en het bieden van vrijheid om hun omgeving te ontdekken. Maria Montessori geloofde dat kinderen zelfstandig moeten kunnen leren binnen bepaalde kaders, waardoor ze zelfverzekerd en met een sterk gevoel van eigenwaarde opgroeien.
De principes die Montessori hiervoor gebruikt, worden tot op de dag van vandaag in het onderwijs toegepast. Ook in de opvoeding van kinderen kan Montessori een groot inspiratiebron zijn. Dit zijn makkelijke principes van Maria Montessori om te verwerken in de opvoeding van je kinderen.
Easy principes van Maria Montessori om in de opvoeding te verwerken
De gedachte achter de Montessori-methode is dat je kinderen helpt bij het zelf doen. Montessori gaat uit van de zelfstandigheid van een kind door het met vertrouwen en liefde te begeleiden. Je helpt je kind dus om zelf dingen te doen, leren en kunnen. Dit zijn makkelijke principes van Maria Montessori die je kunt toepassen in de opvoeding van je kinderen.
- Leren door te ervaren. Laat je kind leren door dingen te ervaren. Wanneer je tegen je kind zegt dat het niet van het klimrek moet springen, omdat het te hoog is, laat je eigenlijk aan je kind merken dat je geen vertrouwen hebt in hem of haar. Volgens Montessori ga je uit van het vertrouwen in je kind dat leert van ervaring. Deze methode is vergelijkbaar met risicovol spelen, waarbij je ook niet ingrijpt (pas bij echt gevaar). Wat je wel kunt doen, is je kind begeleiden bij het springen. Bijvoorbeeld door een hand vast te houden of er gewoon te zijn voor je kind. Maria Montessori merkt op dat kinderen risico's zelf goed kunnen inschatten en anders leren van hun fout.
- Je kind eigen keuzes laten maken. Een makkelijk principe van Maria Montessori is dat je kinderen leert om zelf keuzes te maken. Dat pas je zo toe: begrens de keuze eerst binnen jouw kaders. Stel het is buiten koud en nat, dan wil je niet dat je kind sandaaltjes uit de kast trekt. Om die discussie te voorkomen, haal je de sandaaltjes van tevoren weg. In de kast zet je een paar schoenen en een paar laarzen. Beide goede keuzes voor die dag. Je laat je kind zelf kiezen of het de schoenen of laarzen aan wil. Zo heb je geen discussie en loopt je kind er toch met warme en droge voeten bij. Bovendien leert het zo eigen keuzes maken en de gevolgen van bepaalde keuzes ervaren.
- Help je kind niet, behalve als het daar om vraagt. Laten we even bij het vorige voorbeeld blijven. Stel je kind kiest voor de schoenen met klittenband, dan is het aantrekkelijk om die zelf even snel aan te doen bij je kind. Volgens het principe van Maria Montessori kun je dit makkelijk aan je kind overlaten. Ga uit van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van je kind en je zal zien dat het je zoon of dochter lukt om de schoenen zelf aan te krijgen, zelfs al op zeer jonge leeftijd. Lukt het niet meteen, dan kan het om jouw hulp vragen of kun je zelf vragen of je even kan helpen.
- Leren via zintuigen. Ook dit is een makkelijk principe van Maria Montessori om thuis toe te passen. Kinderen leren volgens Montessori vooral met alle zintuigen. Sensorisch spel heet dat. Daarvoor heb je bijna geen speelgoed nodig, maar vooral natuurlijke materialen waarmee kinderen lekker kunnen rommelen. Denk aan water, zand, rijst, droge pasta, scheerschuim en aarde. Dit kun je aanvullen met bakjes, zakjes, lepels, veren, stenen en takken. Spulletjes in verschillende kleuren zijn ideaal om op kleur te sorteren voor iets oudere kinderen. En ook cijfers en letters worden volgens Montessori via de zintuigen aangeleerd, bijvoorbeeld door houten cijfers te laten zien en voelen. De letter komt zo als het ware tot leven in de fantasie van je kind.
- Leren van natuurlijke gevolgen. Door niet constant tegen je kind te zeggen 'pas op' en 'kijk uit' leert het dus ook van natuurlijke gevolgen. Bijvoorbeeld wanneer je kind uit een beker drinkt terwijl het loopt. Je bent dan snel geneigd om daar wat van te zeggen, want de kans is groot dat je kind het drinken over zichzelf heen gooit. Laat dat eens gaan en kijk wat er gebeurt. Je kind knoeit en leert van dit natuurlijke gevolg, dat het geen handige keuze was om lopend te drinken. Ook is je kind verantwoordelijk voor het gevolg, volgens het Montessori principe. Daarom veegt je zoon of dochter zelf de vloer even schoon met een doek.
- Een sterke band door tijd samen. Met tijd en liefde bereik je veel, volgens Maria Montessori. Een-op-een tijd met een van de ouders is dan ook erg belangrijk voor kinderen. Zo bouwen jullie een hechte band op en weet je kind dat het altijd bij jullie terecht kan als er wat is.