Snap
  • tweetalig onderwijs
  • engels
  • basisschool
  • Kind

Tweetalig onderwijs: zo pak je dat aan

Alle voor- en nadelen van vroeg vreemdetalenonderwijs op een rij

Op steeds meer basisscholen worden de kleintjes al in groep 1 blootgesteld aan Engels, en niet pas in groep 7. Ben je aan het twijfelen of dit geschikt is voor jouw kind? Ontdek alle ins en outs van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

Vreemdetalenonderwijs (vvto) houdt in dat leerlingen al op jonge leeftijd, meestal vanaf groep 1, beginnen met het leren van een vreemde taal. Dit is meestal Engels, maar soms ook Duits, Frans en in een enkel geval Spaans. In de onderbouw van de basisschool ligt de focus op het begrijpen en spreken van de tweede taal. Naarmate de leerlingen ouder worden, leren ze ook lezen en schrijven in de vreemde taal.

Lestijd vreemde talen

Heb je je ooit afgevraagd hoeveel basisscholen in Nederland vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) aanbieden? Nou, volgens Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs, zijn dat er meer dan 1150! En wist je dat het wettelijk is toegestaan om tot 15 procent van de lestijd op een basisschool te besteden aan Engels, Frans of Duits? Dat betekent ongeveer vier uur per week! Sommige scholen zijn momenteel betrokken bij een pilot waarbij kinderen 30 tot 50 procent van hun tijd les krijgen in het Engels. En als je dacht aan Spaans als vreemde taal, dan heb je een speciale ontheffing nodig van de basisschool om dat vanaf de onderbouw aan te bieden. 

Voordelen tweetalig onderwijs

Overweeg je om je kind aan te melden op een basisschool met vvto? Hier zijn de voordelen:

  • Kinderen pikken op jonge leeftijd een tweede taal makkelijker op.
  • Ze voelen zich vrij om in een tweede taal te communiceren, zingen, of spelletjes te spelen.
  • Spelenderwijs kennismaken met een vreemde taal maakt het leren ervan bijna vanzelfsprekend.
  • Het leren van een tweede taal stimuleert de taalgebieden in de hersenen van jonge kinderen extra, waardoor ze als het ware een talenknobbel ontwikkelen.
  • Een tweede taal vergroot het internationale bewustzijn van kinderen.
  • Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en het leren van een vreemde taal is voor hen een leuke uitdaging.
  • Het beheersen van een tweede taal kan je kind meer kansen bieden bij het kiezen van opleidingen en kan ook van pas komen in zijn toekomstige carrière.

Nadelen van tweetalig onderwijs

Er zijn wat bedenkingen omtrent het tweetalig onderwijs op de basisschool. Niet iedereen is ervan overtuigd dat het vroeg leren van een tweede taal op school altijd gunstig is voor kinderen. Hier zijn een paar punten die door tegenstanders worden aangekaart:

  • Het vroeg aanleren van een tweede taal op school zou volgens sommigen niet het gewenste effect hebben en dus niet altijd resulteren in de voorsprong waar sommige ouders op hopen.

  • Er bestaat een risico dat het leren van een tweede taal op school ten koste gaat van het beheersen van de Nederlandse taal.

  • Sommige basisscholen die al vroeg Engels aanbieden als tweede taal, dragen bij aan de toenemende 'verengelsing' van het Nederlands.

  • De hoeveelheid tijd die basisscholen besteden aan het aanleren van de tweede taal kan variëren, waardoor er geen uniform niveau is wanneer kinderen doorstromen naar het voortgezet onderwijs, inclusief tweetalige scholen.

Engelse les

Is Engelse les op jonge leeftijd zinvol? Onderzoek wijst uit dat steeds meer basisscholen ervoor kiezen om Engelse les al in groep 1 te introduceren in plaats van te wachten tot groep 7. Echter, taalwetenschapper Claire Goriot heeft ontdekt dat deze vroege lessen weinig effect hebben. Hoewel er geen negatieve gevolgen zijn voor de ontwikkeling van de Nederlandse taal, zijn er ook maar weinig positieve effecten gevonden voor de Engelse taalontwikkeling. Uit haar onderzoek blijkt dat de Engelse woordenschat van kinderen die vroeg met Engels beginnen nauwelijks beter is dan die van kinderen die pas in groep 7 starten. Bovendien blijkt dat vroege starters niet beter zijn in het verstaan van Engelse klanken zoals 'pen' en 'pan'.

Toch suggereert de onderzoeker dat meer uren Engelse les per week wellicht nuttig kunnen zijn. Momenteel krijgen leerlingen slechts één uur per week Engelse les, maar uit onderzoek blijkt dat leerlingen die vijftig procent van hun tijd les krijgen in het Engels betere resultaten behalen.

Lees ook: 
Zwanger zijn: mix van uitdagingen en opwinding

Hi! Praat je ook mee met postauthor?

Sharing is caring! Deel ook jouw ervaring of mening over dit onderwerp.

Pssst... Ben je er nog?

Er staan nog meer inspirerende verhalen op je te wachten! Maak nu gratis een account aan of log in om verder te gaan.

Nooit meer iets missen van Mamaplaats?

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!

Hi! Laat je ook een reactie achter bij Mamaplaats?

Of praat mee en deel direct jouw ervaring of mening!

Heb je ook een verhaal of tips om te delen?

Start dan nu je eerste post! Een story, forumtopic of poll plaatsen kan ook.