Mamaplaats: hét social media platform voor moeders

Hier delen echte moeders (en vaders) echte verhalen; eerlijk en herkenbaar. Krijg gratis toegang en laat je inspireren!

  • Meer dan 250.000 mama’s gingen je voor
  • Open blog community voor en door moeders
  • Post en deel gemakkelijk jouw eigen verhaal

Word nu lid van deze unieke community!

Snap

Zwangerschapsyoga is prettig

Zwangerschapsyoga; ik heb er baat bij, althans dat denk ik. Of ik er echt iets aan heb, moet blijken tijdens de bevalling!

ik heb me opgegeven voor een zwangerschapscursus, yoga!

Iedere dinsdagavond van 20:00u tot 21:30u ben ik helemaal zen. De les begint standaard met een ontspanningsoefening met daarbij de ademhaling, welke ook nog wordt uitgebreid naar bekkenbodemspieren. Het is volgens de yogalerares belangrijk om deze spieren soepel te houden, niet versterken, maar soepel. Dat versterken komt na de bevalling. Terwijl ik daar zo lekker ontspannen lig, in een vlinderhouding, gaat het tekeer in mijn buik: 'mama relaxed, ikke druk' is vermoedelijk haar lijfspreuk! De yogalerares vertelt ondertussen nog een mooi verhaal over jou en je baby. Als ze hiermee klaar is, moeten we onze spieren weer activeren. Dit met behulp van diverse oefeningen, armen bewegen, hoofd en nek bewegen, op handen en knieen zitten en je rug hol en bol maken en nog wat andere oefeningen voor de benen.

Daarna krijgen we uitleg over weeen opvangen. Hoe gaan we die opvangen.. Door middel van onder andere de flankenadem. De lerares laat enkele houdingen zien en legt uit hoe de flankenadem werkt. Daarna mogen wij oefenen. We zorgen er eerst voor dat we een fijne positie aannemen, de een hangt op de vensterbank, de ander zit op een bal en ik hang lekker met wat kussens onder me op het zitvlak van een stoel. Als we allemaal in positie zijn, moeten we via onze mond met een luide pffff uitademen. Zodra de longen leeg zijn, mond dicht, via de neus inademen en dit allemaal via de flanken. Moeilijk te omschrijven, maar het is tijdens de oefening wel duidelijk! We bespreken of iedereen een prettige positie heeft gevonden, wat er anders kan en of het voor iedereen duidelijk is. Er wordt verteld dat men tijdens de bevalling niet in paniek moet raken door de pijn, maar door middel van flankenadem de weeen op te vangen. Ik hoop maar dat ik dit tijdens de bevalling ook kan doen! Spannend!

Aan het eind van de les doen we nog een ontspanningsoefening en daarna drinken we nog een kopje thee of water. Even bijkomen! Op naar de volgende les!

9 jaar geleden

Heel veel plezier met de zwangerschaps yoga, ik heb er bij de bevalling veel baad bij gehad en dan voornamelijk hoe ik rustig de weeën op kon vangen!