Inspectie slaat alarm om rekenniveau bij kinderen
Rekenniveau blijkt ver onder de maat
Is jouw kind goed in rekenen? Of merk je juist dat hij moeite heeft met dit vak? Steeds meer leerlingen komen niet mee op het reken- en wiskundeniveau dat van middelbare scholen wordt verwacht, blijkt uit een alarmerend rapport van de Onderwijsinspectie. Volgens deze instantie blijft het niveau ver onder de maat.
In het schooljaar 2021-2022 had 75 procent van de leerlingen op het vmbo basis/kader aan het einde van het tweede leerjaar nog niet het referentieniveau 1F bereikt. Volgens de Onderwijsinspectie is dit zorgwekkend, omdat 85 procent van hen dit niveau al had moeten bereiken aan het einde van de basisschoolperiode.
"Maatschappelijk komen ze in de knel"
Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut, vindt deze ontwikkelingen ook zorgwekkend. Als leerlingen geen goede basis leggen voor rekenvaardigheden op de basisschool, kunnen ze op de middelbare school ook problemen ervaren. Denk bijvoorbeeld bij het berekenen van percentages in economie en het begrijpen van formules in scheikunde. En daar blijft het niet bij. "Maatschappelijk komen ze ook in de knel. Want als verpleegkundige moet je wel kunnen uitrekenen hoeveel morfine je moet toedienen. Wil je je financiële huishouding met de hypotheek, boodschappen en energierekening onder controle houden dan dien je die vaardigheden te hebben," vertelt hij aan de Telegraaf.
Basisscholen gaan de fout in
Volgens hem ligt de schuld vooral bij de basisscholen. Basisscholen gebruiken nu vaak verhaaltjessommen om rekenen te oefenen. Denk bijvoorbeeld aan een verhaaltje als 'Piet heeft 6 appels gekocht en Jan 4. Piet betaalt 2,40 euro, hoeveel moet Jan dan betalen?' Cihangir vindt dat dit het rekenen veel te moeilijk en te talig maakt. Hierdoor worden leerlingen die al moeite hebben met Nederlands ook slechter in rekenen. "We moeten terug naar de basis."
Daarnaast vindt hij dat er te veel nadruk ligt op verschillende rekenwijzen. Hij vindt dat leerlingen gewoon moeten leren hoe ze moeten rekenen, in plaats van het zelf te ontdekken. Volgens hem zou het veel beter zijn als leraren hen meer begeleiding geven. "Nu belanden veel leerlingen met onvoldoende rekenvaardigheden op het voortgezet onderwijs."
Baankansen
Ook Matthijs van den Berg, de directeur Kennis bij de Onderwijsinspectie, benadrukt het belang van wiskunde- en rekenvaardigheden. "Hoeveel melkpoeder moet je toevoegen aan de babyvoeding, welke hoeveelheid laminaat is nodig voor dat schattige kamervloertje, en hoe interessant is zo'n aanbieding waarbij je een telefoon 'gratis' krijgt en later met rente moet terugbetalen? Voor dit soort situaties heb je echt reken- en wiskundevaardigheden nodig. Bovendien verminderen je carrièrekansen als je deze vaardigheden niet beheerst. Denk aan beroepen als verpleegkundigen, bakkers en koks, waar deze vaardigheden essentieel zijn."
Bron: Telegraaf
Fadj
Die verhaaltjes sommen, redactie sommen, zijn funest voor iemand die moeite heeft met taal en spelling, het is een stuk begrijpend lezen in een rekenles. Mijn dochter heeft hier heel veel moeite mee, snapt het niet. Pas wanneer je de som opschrijft, snapt ze hoe ze het moet uitrekenen.
Marylinde
Ik denk dat het ook komt dat school “grote mensen dingen” bij moet brengen. Lessen over geaardheid en sexuele voorlichting, etc. Iets waar kinderen in mijn ogen totaal nog niet aan toe zijn. Ze leren ook niet hoe machines etc. In elkaar zitten. Dit is voor de puberteit vroeg genoeg. Er is ook een leerkrachten tekort. Laat de basisschool zich lekker bezig houden met de basis dingen, o.a. rekenen en taal.
Marylinde
Onze kinderen doen het toevallig wel goed op verhaaltjes. Maar gewoon weer hoofdrekenen zoals wij dat vroeger kregen kan zeker geen kwaad. De tafels erin stampen en huiswerk mee!
Anoniem
Tsja dat klinkt niet goed moet snel iets aan gedaan worden maar hoe?