Boekreview: Je doet het toch wel gratis?
Ik denk dat hier op dit platform veel mama-influencers benieuwd zijn naar dit boek. Daarom deel ik op dit platform de review, die ik zojuist ook op mijn blog heb geplaatst!
Al maanden keek ik uit naar dit boek. Een boek geschreven door één van de grootste influencers in Nederland, Masha Feoktistova en haar manager Max de Vries over Influencer Marketing (IM) en alles wat je daarover moet weten. Voor dat ik startte met het schrijven van deze review, ontdekte ik op internet vooral veel negatieve reviews op Bol.com en via dit artikel laat ik mijn mening over dit boek horen.
Ik maak er geen geheim van dat ik graag een winstgevende online onderneming wil oprichten met mijn Digitale Salon. Naast mijn fulltime baan ben ik daar al een aantal jaren mee bezig. Alhoewel ik een hekel heb aan het woord Influencer en mijzelf ook niet zo zou willen neerzetten, was wel erg nieuwsgierig naar het boek Je doet het toch wel gratis? Een super pakkende titel trouwens!
Praktische info
Het boek is voor €22,50 te koop.
Waarom ik dit boek graag wilde lezen
Via haar social media kanalen had Masha al een aantal keren laten weten dat zij in het boek ook eerlijk zou zijn over haar tarieven en aanpak. En daarnaast… als één iemand in NL groot geworden is door bloggen en volgen, dan is het Masha wel! Het leek me dus hartstikke leuk om van haar en Max (haar manager) te leren. Voor mij was dat de belangrijkste reden om het boek “Je doet het toch wel gratis?” aan te schaffen.
Hoe onderhandelen zij met bedrijven? Wat komt er bij een winstgevende online onderneming bij kijkenWaar moet je aan denken bij een online influencer campagne?Hoe werkt het met de wat grotere campagnes?Welke tarieven kan ik vragen voor welke klus?Doe ik het met mijn ‘hobby/startersaanpak” anders dan Masha?
Op de laatste vraag over mijn aanpak vs die van Masha en Max is het antwoord dat mijn aanpak, die ik zelf op basis van gezond verstand bedacht heb, niet veel anders is dan die van hen. Het is is fijn om op deze manier een bevestiging te krijgen van de weg die ik zelf ingeslagen ben. En ook op de meeste andere vragen gaf dit boek een antwoord. Hoewel het boek geschreven is voor bedrijven die graag meer willen weten over het werken met influencers, is het boek ook zeker interessant voor bloggers, volgers of andere online content creators die graag geld willen verdienen met het maken van online content.
Wat ik tof vind aan het boekDe kaft en vormgeving!Originele (en herkenbare) titel!De manier waarop Masha en Max elkaar afwisselen in het boek (Max vanuit online marketing en Masha vanuit de influencer kant)De balans tussen theorie en praktijkPersoonlijke ervaringen en aanpak van MashaMet Je doet het toch wel gratis? geven Masha en Max aan dat IM marketing een vak is. Het is tijd dat bedrijven en traditionele media de waarde hiervan erkennen.Wat ik jammer vind..
Jammer vind ik het dat er maar één keer in het hele boek een tarief genoemd is voor een campagne die Masha heeft gedaan voor een groot merk. Ik had iets meer verwacht dan dat. Dit boek geeft dus geen richting in het bepalen of vragen van tarieven en ook bedrijven die nog niet zoveel ervaring hebben in het vaststellen van hun budget voor online campagnes met influencers, hebben in het boek geen richtlijnen hiervoor meegekregen.
Zijn de negatieve recensies terecht?
Nee, zeker niet! Ik vond het een interessant boek om te lezen. Er zijn nog niet veel Nederlandse boeken over dit onderwerp uitgebracht. Veel mensen vallen over de spelfouten in het boek. Ik zag ze ook, maar viel daar niet over. Ik vond het juist boeiend om een boek van een influencer te lezen met een zakelijk insteek. Masha is eigenaar van een groot online merk en in dat opzicht kunnen we allemaal veel van haar leren!
Andere boekentips
Ik lees graag boeken van zogenoemde influencers. Ook het buitenland. Een boek waar ik heel veel aan heb gehad is het boek van Tezza Barton, een super inspirerende vrouw met 803k volgers! Met haar boek InstaStyle geeft zij heel veel praktische tips over hoe je kunt groeien op Instagram, hoe je de mooiste foto’s maakt, en meer. Ik schreef er een review over. Check de review hier!