"Keuzestress" deel 1
Wie maakt de keuze?
Soms heb je van die momenten dat je twijfelt aan jezelf. Kies ik het juiste? Wat zijn mijn beweegredenen? Wat weegt het zwaarste?
Een van die keuzes die je maakt is de middelbare school. Natuurlijk hebben we eerst al kunnen oefenen toen we gingen 'zoeken' naar een basisschool toen de oudste 4 jaar ging worden. Uiteindelijk werd voor hem 'de keuze gemaakt', veel smaken voor Cluster 2 onderwijs in de buurt is er immers niet 😉. Een van de scholen op het dorp hadden we ook al bezocht, dat hij naar SO zou gaan stond namelijk eerst nog niet vast; daar zat nog een ontwikkeltraject aan vast. De sfeer op deze BO was goed. De klassen behapbaar. En nauwe vrienden en veel kinderen in de kerk gingen daar ook op school en ouders en kinderen waren er over te spreken. School op het dorp vond ik ook belangrijk, zelf zat ik vroeger op een 'regioschool', de tijd dat er echt nog een verzuiling was in kerken en scholen. Zo was die tijd.
Voor onze 2de kozen we dan ook deze school in het dorp. En we hadden de stille hoop dat onze oudste in de toekomst er ook zou kunnen aanschuiven, wellicht in kader van 'sociale integratie'. Helaas niet van gekomen. Van SO ging hij naar SBO en dit heeft hij tot groep 8 gedaan, die paste beter bij hem. Nummer 3 kon ook starten hier in het dorp, en de 'hekkensluiter' kan ook aangemeld worden.
Maar dan kom de volgende stap: de middelbare school. En dan wordt het anders. Bij de oudste was het vrij simpel. Ook nu hadden we niet veel smaken. Allereerst de route: KB, en 'structuurklas'. En de identiteit is voor ons ook belangrijk. En christelijke school moet ook echt christelijk zijn... En onze zoon wilde graag naar de school waar neef en nicht ook heen gaan. En dat zou in principe mogelijk moeten zijn.
Veel van de kinderen uit zijn klas zouden naar de praktijkschool gaan en deden daarmee dus ook andere route. We kregen een scholengids mee, hadden een ouderavond over school- en routekeuzes, maar als ouders onderling werd er nauwelijks over gesproken, je zag elkaar amper.
Hoe anders is het nu de tweede komend schooljaar naar de middelbare school gaat...