'Denk vast na over het volgende: wat als er maar 2 groepen 3 zijn' zei juf
oudergesprekken
Allereerst wil ik toch even kwijt dat mijn doel uit mijn vorige blog: minimaal 3x per week op de fiets naar school, tot op heden gelukt is. Oke, ik moet nog niet te hard juichen, het is pas immers week 2 ;), maar toch. Wat ook erg goed helpt is de vele leuke opmerkingen die ik te horen krijg, 'goed bezig' roepen ouders mij na.
Net als heel veel andere ouders, hadden ook wij afgelopen week oudergesprekken. Op de social school app liet juf zondag al weten dat de volgende dag de agenda met oudergesprekken online zou komen en die konden dan gereserveerd worden. Je raadt het al, ik liep maandag dus de hele tijd met mijn telefoon in mijn hand geplakt, want hoe fijn is het als ik als eerste kan plannen, zodat ik alle 3 de gesprekken achter elkaar kan inplannen. Yes gelukt, om 15:46 kwam de agenda online en binnen 1 minuut had ik alle 3 de gesprekken gepland, aansluitend.
We hadden de bevindingen en resultaten van de cito toets 2 dagen voor de gesprekken op papier mee gekregen. Ja cito toets en ja klopt onze kids zitten in groep 2......maar goed zo zijn de landelijke richtlijnen. Uit de papieren werd duidelijk dat juf niet alleen naar de cito uitslagen kijkt en vooral naar hoe een kind is en hoe het zich ontwikkeld. Heel fijn. Fleur, Mees en Tess zitten bij elkaar in 1 klas en vanaf de eerste week kan hun juf al heel duidelijk van ieder de karaktereigenschappen benoemen. Ze ziet heel duidelijk hun als aparte kindjes en niet als 'De Drieling'.
In overleg met school zijn Fleur, Mees en Tess samen gestart in 1 klas. We zouden per keer bekijken of dit nog steeds goed is, of dat er bv wat gewijzigd moet worden. Het doel was om ze vanaf groep 3 een eigen klas te geven, er zijn van elke groep nl 3 klassen (ter info: onze kids zitten op een jenaplan school, deze scholen werken met combiklassen, dus groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8).
Naar mate de kids dichter bij groep 3 komen hoe meer ik het gevoel krijg 'ja het is goed dat ze straks ieder hun eigen klas gaan krijgen'. Maar dan zijn ineens de oudergesprekken en de info: mogelijk veranderd er wat in formatie op school en zijn er maar 2 groepen 3. Denk maar vast na over wat jullie dan zouden willen, qua verdeling. 1 woord, chips. Want hoe mooi is het om ze alle 3 het zelfde te bieden, namelijk hun eigen klas met eigen vriendjes.
Fleur, Mees en Tess zijn 3 eiig, althans dat denken we zelf, doordat er toch duidelijk verschil te zien is tussen de meiden. Het is nooit officieel vastgesteld dmv een DNA test.
Fleur is zelfverzekerd , redt zichzelf goed in de klas en houdt zich niet bezig met Mees of Tess. Ze speelt heel veel met haar klasgenootjes. Als ze de kans krijgt neemt ze de moederrol op zich bij Mees.
Mees wordt steeds meer weerbaarder en krijgt meer zelfvertrouwen, hangt nog een beetje aan Tess. Hij kijkt heel erg op naar Fleur, Fleur is verbaal erg sterk en komt over alsof ze alles weet. Mees heeft een taalontwikkeling stoornis (TOS), heeft hiervoor 2x per week logopedie en start binnenkort met een lichte zorg arrangement vanuit Kentalis.
Tess laat zich steeds meer horen in de klas, hangt wat minder aan Mees dan Mees aan Tess. Speelt veel met andere kinderen.
Tess en Fleur zijn qua taal en rekenen iets verder dan Mees, oke ik vergelijk liever niet maar dit laat cito zien en 't verschil is er inderdaad wel. Mees heeft daar en tegen meer groei laten zien in vergelijking met Tess en Fleur, het afgelopen half jaar.
Ik vind het zo lastig, want wat is het beste. Wie wel of wie juist niet bij elkaar.
Tess en Mees niet samen omdat ze aan elkaar hangen en dus zo meer los komen?
Mees en Fleur niet bij elkaar, omdat Mees tegen z'n zus op kijkt en gaat vergelijken? Dit laatste is denk ik verstandig voor Mees z'n eigen vertrouwen en ontwikkeling. Mees vergelijkt zich niet met z'n vriendjes.
Fleur zou denk ik het liefste helemaal los willen van Mees en Tess wat betreft school.
We hebben nog even voor we hier over moeten beslissen en stiekem hoop ik dat juf over een tijdje zegt: er komen toch 3 klassen groep 3-4.
Foto hierboven: gemaakt door juf. Zo zaten de groep 2-leerlingen tijdens het afnemen van de cito toetsen.
Alvast fijne paasdagen gewenst allemaal!