Mamaplaats: hét social media platform voor moeders

Hier delen echte moeders (en vaders) echte verhalen; eerlijk en herkenbaar. Krijg gratis toegang en laat je inspireren!

  • Meer dan 250.000 mama’s gingen je voor
  • Open blog community voor en door moeders
  • Post en deel gemakkelijk jouw eigen verhaal

Word nu lid van deze unieke community!

Snap

Spelenderwijs je talenten ontwikkelen

Al jaren doet Dunya mee aan de naschoolse activiteiten in de buurt. Ze leert er veel van en het is goed voor haar zelfvertrouwen.

Vol trots neemt Dunya haar schilderij mee naar huis. De laatste mozaïekles zit erop. Ze heeft hard gewerkt aan haar dolfijn. Het is een full-colour schilderij geworden, want ze heeft steentjes in alle kleuren van de regenboog gebruikt en meer dan dat. De ruimte tussen de steentjes heeft ze opgevuld met klei. Ik vind het een prachtig resultaat. Gister hebben we afscheid genomen van de yoga-juf. Hopelijk tijdelijk, maar het is afwachten of er in het volgende blok plek voor Dunya is. Het zit erop, de Tondeldoos is in principe voor Dunya verleden tijd. Of niet....?

Talentontwikkeling

Samen met kinderen van andere scholen in de buurt heeft ze deze periode weer meegedaan aan de naschoolse activiteiten van de gemeente Amsterdam. Als kleuter deed ze al mee aan diverse activiteiten van de Tondeldoos. Het gaat daarbij om talentontwikkeling. Er zijn verschillende ontwikkelingsgebieden: kunst en cultuur, sport en gezondheid, communicatie en media, beroepsoriëntatie en burgerschap en natuur en techniek. De activiteiten zijn niet duur, zeker met de Amsterdamse Stadspas heel goed betaalbaar en ze zijn laagdrempelig. Kinderen hoeven niet aan allerlei voorwaarden te voldoen of al eerder ervaring te hebben opgedaan. Het gaat erom dat ze het leuk vinden en graag mee willen doen. Aan die voorwaarden kan Dunya wel voldoen.

Kookles

In groep twee begon ze met kookles, daarna kwam er een blok met sprookjes en griezels. Daar deden ze allerlei activiteiten, zoals knutselen, maar ook wel eens koken. Dunya vond het heerlijk en kreeg aan het einde ook een “Spookjes en Griezeldiploma” . Deze hangt nog steeds bij ons op de deur. De verwachting dat ze in groep drie nog meer te kiezen had viel tegen. Er was sport, sport of sport. Of iets van theater, op een dag dat Dunya niet kon. Natuurlijk is sport belangrijk. Maar Dunya kreeg genoeg beweging en daarom wilde ik iets anders dan sport. Bovendien zijn er natuurlijk meer dingen belangrijk en niet alleen bewegen en sport. Een beetje meer variatie zou welkom zijn. Yoga was alleen voor kleuters. Ik aarzelde even en toen besloot ik haar gewoon op te geven. Het was geen probleem. Dunya vond het erg leuk en genoot van de lessen.

Mozaïek en yoga

In groep vier zijn er yoga lessen voor bijna alle leeftijden en dus gaat ze er gewoon mee door. Soms zit ze thuis in kleermakerszit als ik loop te stressen en zegt ze: "Ik doe de yoga-ademhaling!". In het begin kwam ze juist helemaal wild terug van yoga, maar de laatste tijd vind ik dat wel beter gaan. "Ik ga op Aikido" vertelt ze de yoga-juf bij de laatste les. "Oh leuk! Maar dan kom je dus niet meer hier!" zegt ze. "Jawel, ook!" zegt Dunya. In elk geval gaat ze met heel veel plezier naar de activiteiten. Ze komt ook kinderen tegen die ze bij eerdere activiteiten heeft leren kennen of bij ballet of zwemles. De kinderen van school ziet ze elke dag, dit is de kans om andere kinderen uit de buurt te ontmoeten. Ik vind dat persoonlijk een goede zaak. Het verruimt de blik van kinderen. Los van school, andere samenstelling van groepen. Dunya komt steeds met enthousiaste verhalen thuis over de activiteiten en de andere kinderen die ze heeft leren kennen. Inmiddels is er meer keuze en kan ze ook andere talenten ontwikkelen. Behalve yoga gaat ze ook naar mozaïek. De winkel Mozaïek Lagarto, met al die mooie steentjes bij ons op de hoek, doet nu ook een blok mee met de kinderactiviteiten. Het is goed voor haar fijne motoriek, wat toch een aandachtspunt is. En ze geniet ervan. Elke week maak ik een foto hoe haar kunstwerk vordert. Natuurlijk gaat het gestaag en niet in een hoog tempo, want het is minstens zo leuk om te kijken wat er om haar heen gebeurt. Maar bij de laatste les is haar schilderij toch echt af.

Enquête

Eenmaal in het nieuwe schoolgebouw wordt er een nieuwe talentmakelaar aangetrokken. Zij organiseert activiteiten speciaal voor onze school. We krijgen een enquête wat we voor activiteiten zouden willen. Ik overleg met Dunya. Die noemt de activiteiten op die ze al heeft gedaan. Yoga, sprookjes en griezels, kookles, mozaïek.... Als we het programma krijgen zijn we enigszins teleurgesteld. De activiteiten zijn beperkt en spreken Dunya niet erg aan. Circusles zou wel leuk zijn, maar dat is voor kleuters. Als je de krachten bundelt krijg je meer subsidie dan wanneer je alles loskoppelt. Maar als ze bij gym een aantal keer Aikido heeft gehad blijkt ze daar wel erg enthousiast over te zijn. Ik informeer of ze nog bij de naschoolse activiteit Aikido kan aansluiten en dat kan gelukkig. Weer iets heel anders, maar goed voor kinderen die een beetje weerbaarder willen worden. Het is niet echt een vechtsport, meer een verdedigingssport. Ik ben benieuwd naar haar ervaringen. 

Samenwerken

Ik vind het jammer dat de kinderactiviteiten nu binnen de school worden gehouden. Zelf ben ik erg voor samenwerken met andere scholen, zodat je van elkaar kunt leren en ideeën kunt opdoen. In dit geval vind ik het goed voor de kinderen, dat ze ook kinderen van andere scholen ontmoeten. Juist ook de school die in hetzelfde gebouw zit. We zijn niet alleen op de wereld en ik hou niet van eilandjes. Spelenderwijs je talenten ontwikkelen en tegelijkertijd andere kinderen ontmoeten, is ook goed voor de sociaal emotionele ontwikkeling. 

Tondeldoos

Helaas, het is niet anders. Ik kan hooguit nog eens zeggen waarom ik het jammer vind, maar verder zal dat weinig veranderen. Overigens zijn er meer scholen die ervoor kiezen om de naschoolse activiteiten binnen de eigen school te organiseren. Ik ben benieuwd naar het argument, behalve dat het handig is om de kinderopvang en de kinderactiviteiten bij dezelfde aanbieder onder te brengen. Kwaad kan het natuurlijk niet en ook voor activiteiten binnen de school is wel iets te zeggen. Ik denk dat de meeste ouders het juist heel makkelijk vinden zo en zich er niet zo druk om maken of ze kinderen uit de buurt ontmoeten. Het gaat natuurlijk in de eerste plaats om de activiteiten. Gelukkig kreeg ik een mail van de Tondeldoos dat Dunya nog steeds welkom is. Dus ze gaat graag weer door met yoga. En buiten deze activiteiten gaat ze ook nog naar ballet en naar zwemles. Ook dat doet ze met heel veel plezier. 

Zelfvertrouwen

Hoe dan ook, de activiteiten zijn goed voor Dunya’s zelfvertrouwen. Ze leert daarbij nieuwe dingen, maar ze ervaart ook wat ze kan. Het brengt haar op ideeën.En de sfeer is meestal goed tussen de kinderen. Dat vind ik erg opvallend. Het is niet prestatiegericht en de kinderen gaan geen competitie met elkaar aan. Ik heb bij geen van de activiteiten een kind horen zeggen dat ze iets beter kan dan een ander. Integendeel: de kinderen helpen elkaar als iets niet lukt. Ik vind het een succes en ik hoop dat deze lijn ook bij de activiteiten op school wordt doorgezet.

9 jaar geleden

Betaalbare activiteiten dus, hahaha. Zie het nu pas! Zat met mijn gedachten weer ergens anders blijkbaar. ;)

9 jaar geleden

Goed gedaan hè? En hartstikke leuk dat er betaalde activiteiten zijn. Het is goed voor kinderen, vooral voor de sociaal-emotionele ontwikkeling denk ik.

9 jaar geleden

Superleuk, zeg. ( en wat een mooie dolfijn..)