Snap
  • #vliegen
  • Zorgintensief

Onze eerste vlieg vakantie

Met onze kleuter in de rolstoel en onze dreumes

Het lijkt al weer een eeuw geleden maar wij zijn een aantal weken geleden voor de eerste keer met onze kinderen op vliegvakantie geweest. Dat klinkt misschien als niet zo bijzonder 😉 maar voor ons was het dat zeker!

Net voordat de Corona crisis begon hadden wij een vakantie geboekt met Stef. We zouden voor de eerste keer gaan vliegen met hem. Maar ja dat ging helaas niet door, ik was ook zwanger van onze Fien destijds en wou ook geen enkel risico lopen.

Naar mate Stef ouder werd kwamen wij erachter dat nieuwe dingen heel eng voor hem zijn, hij wordt natuurlijk steeds ouder en cognitief is er niks aan de hand. Maar in sommige situaties hebben wij het idee dat zijn hersenen niet alle prikkels kunnen verwerken en hij een soort van kortsluiting krijgt. 🤷‍♀️ Dit hadden we al meegemaakt bij het theater, bij een pretpark. Wat doe je dan als dit in een vliegtuig gebeurd, bij een theater kan je weglopen.

Na veel wikken en wegen hebben wij toch de keuze gemaakt om te gaan vliegen, we dachten als wij er relaxt mee om gaan. Hem proberen voor te bereiden en gewoon maar te denken het is ‘maar 3 uur en we kennen niemand in het vliegtuig’ zijn we gaan zoeken. 😊

Met 2 kinderen waarvan 1 in een rolstoel is dat nog niet zo makkelijk. Je durft dan ook niet zo snel te boeken. 😕

Het hotel moet natuurlijk rolstoel vriendelijk zijn. De kamer moet niet te klein zijn en ook het liefste rolstoel vriendelijk. Na een tijdje zoeken hadden we een leuk hotel gevonden deze was rolstoel vriendelijk er was een aangepaste kamer. We zagen het zitten en zijn de volgende dag gaan bellen met het reisbureau. Hier hoor je dan wat er allemaal nodig is als je reist met een kindje met een beperking. De rolstoel moet worden aangemeld, de kamer die geschikt is moet vrij zijn. Vlucht assistentie aangevraagd. Toestemming vanuit de busmaatschappij voor de rolstoel. 😬

Een paar dagen later en vele telefoontjes was onze vakantie geboekt. 🥳

Het aftellen kon gaan beginnen! We hadden een hele vroege vlucht maar ondertussen begon ook de onrust over de wachttijden van Schiphol. Dat was niet echt lekker om er nog bij te hebben. Juist omdat we probeerde relaxt te blijven. Opa en Oma hondje gingen toevallig een paar dagen eerder dan ons op vakantie. Dus die konden al wat foto’s sturen van het vliegtuig altijd handig ter voorbereiding. Stef had er echt super veel zin in om te vliegen. ☀️

We moesten op de dag van vertrek om 5.20 vliegen. Dus de kinderen wakker maken en hop naar Schiphol. De parking was echt prima geregeld mooi vooraan en we waren zo bij de bus ook dat ging super goed. Stap 1 hadden we gehad. 😅

Helaas was de vlucht assistentie nog niet geopend en durfde we niet te lang voor de douane te blijven dus zijn we zelf gegaan. De kinderen waren nog steeds lief en hadden echt veel zin om te vliegen. Uiteindelijk hebben we de kinderen verschoont net voordat we het vliegtuig in mochten, wat een drama was dat op Schiphol. Veel te kleine plekken. Maar het is gelukt. We zijn relatief laat ingestapt in het vliegtuig om wat tijd te rekken. Maar Stef reageerde zonder paniek. Beide sliepen ze nog voordat we in de lucht waren. (Lang leve de Polderbaan 😂😂) het vliegen viel ons dus ontzettend mee! Daarna moesten we nog met een grote bus dat was kort maar ook goed gegaan! We waren op de plek van bestemming! Na het inchecken mochten we naar onze kamer. Een aangepaste kamer, maar mijn hemel het rook alsof er net iemand was overleden. 🙊

Terug naar de receptie en om een andere kamer gevraagd hierdoor moesten we Stef wel tillen bij de deur maar het was schoon en fris. De dames kwamen meteen alle bedden in orde maken en wij konden aan onze vakantie beginnen.

Er waren veel oudere mensen maar ook wel jonge kinderen, Engels, Duits & Nederlands.Fien en Stef hadden echt binnen no time hola geleerd en iedereen vond het dus wel een schattig stel 🤪

We hadden lekker all in geboekt en dat was zo makkelijk, na de eerste dag hadden we een beetje een ritme gemaakt. Stef en Fien zijn kinderen die daar lekker op gaan. Ze waren rond 8.00 wakker en dan gingen we lekker ontbijten even een lekkere ochtend wandeling. Helaas zaten we toch ver van alle winkels af. Daarna gingen we zwemmen tot aan de lunch. Even lunchen met zijn alle wat ook eigenlijk op een enkele keer prima ging qua gedrag van de kinderen. Dan gingen ze rond 14.00 beide even slapen. Paul of ik bleef bij hun en de ander had een paar vrije uurtjes. Tussen half 4 en 4 waren ze wakker en gingen we nog even zwemmen. ☺️ rond 18.00 gingen we dan naar de kamer om dan even tv te kijken en allemaal te douchen. Rond 19.30 was het dan tijd voor avond eten en daarna gingen we nog een drankje doen op het plein en Stef ging dan ‘tafeltennis’ doen met ons. Fien liep dan gewoon een beetje het hele plein over en na een paar dagen had ze een vriendinnetje waar ze samen mee liep Rosie. Ze hielt Fien van het podium en maakte Rosie behoorlijk moe 🤪😂 rond 22.00 gingen we naar de kamer om weer te slapen. Een heel ander ritme als thuis maar ze deden het zo ontzettend goed en ze hadden ook zoveel plezier op deze manier.

Wij hadden wel wat aanspraak. Maar ook wel het gevoel dat we behoorlijk bekeken werden. Snap ik ook met zulke leuke kinderen zullen we maar zeggen 😅😉

Het was een dag wat minder weer en toen besloten we naar de winkels te gaan in torremolinos. Dat was ook leuk, de taxi chauffeurs waren super vriendelijk.

Na een weekje was het weer tijd voor de terug reis, ook deze ging echt super goed.

Het vliegveld was super rolstoel vriendelijk, grote verschoon plekken. Een fast lane voor de douane controle. Ze sliepen beide al weer voordat het vliegtuig in de lucht was. Fien had aanspraak bij wat meiden die een leuk vriendinnen weekend hadden gehad en Stef die zat gezellig met ons te kletsen. Hij wou naar opa want die had hij toch wel gemist. Toen we thuis kwamen in de stromende regen (hallo Holland) was opa er met lekkere taart! 🤭

De boodschappen had ik in Spanje al besteld dus die kwamen een paar uurtjes nadat wij thuis waren.

We hebben ook nog wel wat dingen geleerd voor een volgende vakantie.

- het huisje/ kamer moet wat groter en ook beter bereikbaar zijn met de rolstoel

- Het zwembad water moet echt warmer Stef zijn spieren reageren zo slecht op dat koude water. Hij kon nu elke keer veel te kort in het water. Na 5-10 min deed het pijn en moesten we er uit.

- Het avond eten moet wat vroeger half 8 is te laat voor kinderen de overbrugging is te lang

- De animatie mag wat uitgebreider ze houden wel van een feestje onze kinderen 😀

Voor alles een eerste keer natuurlijk, wij leren hier ook alleen maar van.. We weten nu dat het mogelijk is. Dus we gaan vast sparen voor een volgende vakantie ☀️😬

Liefs Naomi

Snap
1 jaar geleden

Fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben en inderdaad, al doende leert men! Volgende keer wordt alleen maar nog leuker! 😘