Snap
  • Kind
  • dochters
  • hoogbegaafd
  • schoolkeuze

Middelbare school keuze

Sommigen van jullie weten het al, maar Nynke is op 5 september 10 jaar geworden en zit momenteel in groep 8 van het regulier basisonderwijs. Ze zit op een openbare basisschool in ons dorp waar ze als nog net driejarige is gestart. Een jonge leerling dus. Toen Nynke in groep 3 in de combinatieklas 3-4 terecht kwam bood dat perspectief. Zo kon ze heel laagdrempelig ook werkjes van groep 4 maken. De juf merkte toen dat ze dat spannend vond en alleen wilde doen als ze dan ook geen fouten zou maken. In groep 4-5 bleek na een paar weken eigenlijk al dat Nynke voornamelijk werkjes van groep 5 deed en dat het voor haar heel onrustig en onduidelijk was in welke groep ze nu thuis hoorde. We hebben toen besloten dat ze groep 4 en 5 in één schooljaar zou doen. Met als gevolg dat ze dus precies op haar elfde verjaardag gaat beginnen op de middelbare school.

Schoolkeuze

We hebben het er samen over gehad. Nynke heeft al jaren de voorkeur om ‘gewoon’ naar de middelbare school in ons dorp te gaan. Locatie Havo/VWO lekker dicht bij huis en ik denk dat nog dichter bij opa en oma ook een rol speelt. We hebben het zeker ook over andere scholen gehad en zouden daar graag de sfeer proeven, maar helaas is dat nu allemaal net iets lastiger. Daarbij zijn die scholen een behoorlijk stuk buiten het dorp en zal Nynke op haar fiets door weer en wind alleen daar heen moeten. Dat klinkt voor mij als moeder best beangstigend. En als deze scholen de allerbeste optie zijn dan is daar vast een mouw aan te passen. Maar ik vind geluk nog steeds het allerbelangrijkste. En als Nynke vol van vertrouwen op een reguliere middelbare school kan starten geeft mij dat ook een fijn gevoel. Als ze daar niet op haar plek blijkt te zijn kunnen we altijd nog overschakelen naar plan B.

Waarom geen HB onderwijs?

Nadat Nynke getest was zijn we op zoek gegaan naar opties. Vooral omdat het advies was om HB onderwijs te zoeken voor Nynke. Vlak nadat we de eerste school bezocht hadden kwamen we in de pandemie terecht en liepen de dingen anders. We hebben voor het VO toch weer gekeken naar HB onderwijs. Ik denk dat Nynke het zeker wel leuk zou vinden qua lesstof. Alleen het sociale aspect, waar Nynke nog wel wat in mag groeien zal daar minder zijn. Niet samen huiswerk maken of afspreken na school. Ook vind ze de stempel van HB niet altijd fijn, omdat daar toch een bepaald beeld bij is gevormd door haar huidige klasgenoten. Gezien het feit dat Nynke een pleaser is, maar geen streber denken we dat ze het op een reguliere school ook aan zal kunnen. En op het Gymnasium zit ze min of meer bij gelijkgestemden. Daarnaast zijn we van mening dat ze het ook daarna moet zien te redden in een wereld met allemaal verschillende type mensen. En dan is er geen onderscheid meer tussen hoogbegaafd of niet. Ook dat hoort bij het leven.

Is ze niet erg jong?

Ja zeker is ze erg jong. Waarschijnlijk heeft Nynke haar eerste schooldag op haar elfde verjaardag. Dus dat is erg jong. Uit het gesprek wat we deze week met de pedagogisch medewerker van de school hadden bleek dat ze wel vaker jonge leerlingen hebben. Niet allemaal net zo jong als Nynke maar ze is dan zeker niet alleen. De leeftijd is natuurlijk wel vaker een onderwerp van discussie geweest tijdens een gesprek op de huidige school. Ik heb ook echt lang getwijfeld, tot het moment dat Nynke van zich af beet. Ze zei: Ik zit al sinds groep 1 in de klas met kinderen die allemaal ouder zijn. En nu moet ik naar de middelbare school en dan is het ineens een probleem….

En ze heeft gelijk! We hebben hier nog nooit moeilijk over gedaan, laten we dit zo ook maar een kans geven. Als we zelf niks proberen is dat ook niet echt het goede voorbeeld natuurlijk.

Waarom geen tussenjaar?

We hebben gekeken naar een tussenjaar, maar ook hier hebben we niet voor gekozen. Het kost altijd tijd en energie om aan iets nieuws te wennen. Om dan vervolgens al weer vrij snel afscheid te moeten nemen van waar je net aan gewend bent valt voor Nynke vaak zwaar. Bovendien is het niet de bedoeling dat ze voor gaat lopen, want dan zou ze weer in hetzelfde schuitje komen als op de basisschool. School moet echt een uitdaging blijven. Nynke is gelukkig vrij lang voor haar leeftijd en de hormonale ontwikkelingen zijn ook in volle gang. Dus op dat gebied zal ze niet uit de toon vallen.

Waarom wel naar deze middelbare school?

Allereerst omdat we het vertrouwen hebben dat Nynke daar op een goede plek zit. Ze krijgt daar naast een mentor ook een persoonlijke coach toegewezen waar ze gesprekken mee heeft en die haar gaat begeleiden bij haar persoonlijke leerdoelen. Naast de schoolvakken zijn er extra projecten waar aan gewerkt kan worden. Zelfs een bedrijf waarin veel scholieren praktijkervaring op kunnen doen op allerlei vakgebieden. Blijkt dit achteraf toch geen goede keuze te zijn geweest, dan gaan we gewoon op zoek naar wat nieuws. Maar het belangrijkste op dit moment: Het is de keuze van Nynke waar wij achter staan en de keuze waar ze gelukkig door is. 

Heb je vragen? Stel ze gerust! 

Je kunt me ook volgen op Instagram als mamavaneenhbmeisje 

2 jaar geleden

Dat is nog eens een fijn bericht om te lezen. Goed dat er naar haar als persoon gekeken wordt en ze haar eigen weg kan bewandelen. Maar vooral dat ze weer blij is! Dat blijft inderdaad het allerbelangrijkste ♥️

2 jaar geleden

Hier een meisje dat met negen naar het VO gegaan is op een reguliere Dalton VO. Dat gaat prima, school denkt en werkt flexibel mee, ze kan in alle uitstroomrichtingen afstuderen zodat ze niet nog meer hoeft te versnellen. Volgt sommige vakken met de tweede mee en zal daar eerder in afstuderen en kan dan weer andere vakken erbij pakken. En het allerbelangrijkste: ze is weer blij, heeft een groepje fijne vriendinnen, word gehoord, gezien en serieus genomen door die groep meiden en echt niet gezien als dat ‘jonkie’.