Mamaplaats: hét social media platform voor moeders

Hier delen echte moeders (en vaders) echte verhalen; eerlijk en herkenbaar. Krijg gratis toegang en laat je inspireren!

  • Meer dan 250.000 mama’s gingen je voor
  • Open blog community voor en door moeders
  • Post en deel gemakkelijk jouw eigen verhaal

Word nu lid van deze unieke community!

Snap

1+2 of toch maar apart?

Op basisscholen worden keuzes gemaakt wat betreft de groepsindelingen. Mede om financiële redenen zijn groepen soms groot of worden combinaties gemaakt.

Toen ik nog op de pabo zat, had ik daar ook mee te maken: combinatiegroepen. Ik kan me een groep 3 / 4 combi nog goed herinneren. Persoonlijk vind ik dat geen prettige combi, omdat in groep 3 een belangrijke basis wordt gelegd voor de daarop volgende jaren en de combinatie het lastig maakte om alles er uit te halen wat erin zat, althans, zo voelde ik het toen. De combi 2 / 3 vind ik interessant. Waar ik hem voorbij hoorde komen toen ik nog als onderwijsadviseur werkte, was dat altijd een heel bewuste keuze o.a. met het oog op het belang van spel, ook voor groep 3 leerlingen. Kleutergroepen worden ook regelmatig gecombineerd. Op de school van mijn zoontje zijn er zowel losse kleutergroepen als combi's. En daar heb ik nou veel minder moeite mee, nee, ik vind het zelfs heel goed, die combi 1 / 2. Natuurlijk snap ik best de voordelen van een 'losse' groep 1 met jongste kleuters. Er is vast meer aandacht mogelijk voor instromers gedurende het jaar, aansluiten op het specifieke niveau is makkelijker, waardoor de juf (of meester, al ben ik die zelf nog niet tegengekomen) ook gerichte activiteiten op niveau kan aanbieden. Zo zal een leerkracht bij een 'losse' groep 2 wellicht ook meer aan voorbereiding op groep 3 kunnen doen. Maar bij de combi 1 / 2 denk ik direct aan 'van elkaar leren', jonge kleuters zien al veel van de oudste kleuters en de oudsten kunnen de jongsten helpen. Ik ken de beweegredenen van de school hier om het niet te doen en toch had ik het prima gevonden als m'n zoontje in zo'n combi was gezet, had hij al wat op kunnen pikken van de oudere kids. Hoe leuk de activiteiten ook zijn die worden bedacht, iets nieuws komt er zelden voorbij, zeker de woordenlijsten bij de thema's van Ik & Ko zijn enigszins lachwekkend, want er staan enkel hele basic woorden op de lijst die zelfs zusje al kent. Voordat er allemaal kritiek komt hierop, natuurlijk weet ik dat het niet enkel gaat om leren (spelen is veel belangrijker, maar in spel kunnen genoeg leerelementen verstopt zitten of gestopt worden) en heeft mijn zoontje op andere vlakken nog wel wat te doen (hij is geen groot teken-fan bijv. en is best een beetje verlegen, dus op heel andere vlakken kan hij absoluut groeien, ook in deze groep), maar een klein stemmetje in me zegt soms dat hij wat meer uitdaging zou mogen hebben...

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met losse kleutergroepen of een combi waar je kind in zit of heeft gezeten!

10 jaar geleden

bij mijn dochter op school zijn 4 kleutergroepen. 2 instroomgroepen en 2 groep(1/)2. Persoonlijk vind ik het een ramp. Mijn dochter kwam als 17e in de klas toen ze in oktober begon, maar aan het einde van het jaar zaten er 33 kleuters in de klas. Steeds komen er nieuwe kindjes die nog alles moeten leren, hulp nodig hebben bij de toilet en nog niet toe zijn aan werkjes. Daarnaast is er steeds minder tijd voor moeilijkere werkjes en spelletjes met de oudsten. Nu zit ze in een groep 2 en wordt er wel veel gedaan, maar was de overgang soms wat groot en ook de achterstand!

10 jaar geleden

Ik heb als onderwijassistente stage gelopen en ik vond groep 1-2 wel prettig maar 2-3 niet. Kijk bij sommige kinderen werkte het wel, want een jongetje van groep 2 leerde al vroeg lezen en schrijven omdat hij mee kon kijken als groep 3 instructie kreeg. Hij pakte het wel sneller op. maar wat mij opviel was dat de kindjes van groep 2 beetje uit de boot vielen want bij groep 3 moet er nu eenmaal meer gedaan worden. Ze start voor lezen/schrijven enzovoorts gebeurd dan en de leerkracht is daar druk mee bezig. Ik merkte als onderwijsassistente dat ik dus ingezet werd voor groep 2 zodat zij ook hun aandacht kregen en de leerkracht groep 3 kon doen. Mijn idee is dan stop met groep 2-3 en hou het op 1-2 en 3-4 maar ga niet ingewikkeld doen enzovoorts.

10 jaar geleden

Oja zeg, 100 leerlingen, dan is het elk jaar weer puzzelen. Lijkt me heerlijk, zo'n kleine school, iedereen kent elkaar lijkt me.

10 jaar geleden

Ik heb goede ervaringen met de combi groepen, maar mijn jongste zit in een losse groep 1 en ook dat is prima. Zij is van april en er zitten ook kindjes in van 4, dus dan voelt mijn dochter zich al heel erg groot...hihi