Snap
  • Autisme
  • beperking
  • #speciaalonderwijs
  • ouderbegeleiding
  • In de schijnwerpers

Zó kwamen wij erachter dat Max autisme heeft

Hier het verhaal over mijn zoontje die autisme heeft. Ik zal beginnen bij het begin... 

Hoe zijn we erachter gekomen?

Max is nu 9 en vanaf zijn 3e zijn wij bezig met Max om te achterhalen wat hij heeft. Hoe zijn wij er achtergekomen dat er wat met Max aan de hand zou kunnen zijn? Max begon vrij laat met praten en vaak als we hem niet begrepen werd hij boos en ging hij met speelgoed gooien. Voor de rest was Max een hele lieve baby. Hij huilde weinig en was een knuffelkind. Toen Max 2,5 jaar was, ging hij naar de peuterspeelzaal. Daar zeiden ze op een gegeven moment dat hij weinig praatte en vaak alleen speelde. Max had in die tijd wel al logopedie. We hebben toen een gesprek gehad om Max zijn taal toch goed te laten ontwikkelen. Max is toen naar Kentalis in Den Haag gegaan de diagnose die hij toen had was TOS (taalontwikkelingsstoornis). De kinderen zaten daar met 8 in de klas zodat ieder kind begeleid kon worden. Max had daar logopedie en ook fysiotherapie, omdat hij erg op zijn tenen liep. Met kleine stapjes ging Max voorruit. Maar, zijn spraak bleef achter. Max heeft veel testen gehad en kwam op een IQ score van 60. 

ZMLK-school

Kentalis was voor 9 maanden en Max was inmiddels 4,5 jaar. Er moest gekeken worden naar wat voor school voor hem het beste was. Daar kwam uit dat hij het beste op een ZMLK-school zou passen. Wij gingen overal in mee en deden dan ook wat het beste was voor Max. Hij zit nu op inspecteur de Vriesschool en dat gaat heel goed. Hij gaat nu zijn 4e jaar in en zit in een klasje van 14 kinderen. Op school is Max motorisch erg sterk, maar verbaal vindt hij nog erg moeilijk. 

Kenmerken autisme

Wij hebben dingen bij Max geconstateerd waardoor wij dachten: hier moeten wij wat mee, namelijk:

DriftbuienFlapperen met handenAlles precies willen doenSnel overprikkeldHeeft overzicht nodig

Onderzoek

Als eerste kwamen wij via school bij de Banjaard terecht. Dit waren 6 sessies met ouders en kinderen. We moesten opdrachten met Max doen en de kinderen werden dan geobserveerd door de medewerkers. Mijn man en ik vonden het niet fijn omdat de andere kinderen en ouders ook in 1 ruimte waren. Daardoor was Max snel het spoor bijster. In het tweede deel van zo'n sessie gingen wij met de ouders in een ruimte zitten en gingen de kinderen naar de speelhoek. We konden dan wat dingen uitwisselen met ouders, dat was fijn. Na alle sessies kregen we bericht dat ze niet konden constateren dat hij Autisme heeft. Ze kwamen helaas ook niet met een ander behandelplan, en dat vonden wij wel jammer. Het enige wat we daar nog als positief ervaren hebben is dat Felicia, het zusje van Max, daar nog een brusjestraining heeft gehad. Een training om leren om te gaan met een broertje zoals Max. Dat hebben we als positief ervaren. Maar daarna hebben wij als ouders niets meer gehoord van de Banjaard

Toch wilden wij verder laten onderzoeken wat Max nou zou kunnen hebben. Dus zijn wij terecht gekomen bij de GGZ Rivierduinen. Wij zijn ruim 1.5 jaar bij de Rivierduinen geweest. Max is helemaal getest daar, zowel verbaal en nonverbaal. Ze zijn bij Max op school geweest om zo ook een beeld te kunnen krijgen van hem.

De diagnose

De ene week kwamen mijn man en ik samen om dingen door te spreken en de andere week kwam Max mee en moesten we spelletjes doen met Max. Dat werd gefilmd en daar werd gekeken hoe wij met Max omgingen, maar vooral hoe Max zijn interactie was. Die filmpjes waren echt super om terug te zien. Je bespreekt daar wat je dus ziet op de film en wat eventueel anders kan. Na 1,5 jaar, in december, kregen we de diagnose "autisme". 

Er zijn verschillende gradaties: 

Heel erg en moet je echt 24 uur toezicht hebben. Mild waardoor je je kind moet begeleiden in bepaalde dingen.Heel licht 

Max zit in 2. Max is natuurlijk nog vrij jong. Het voordeel daarvan is dat Max nog heel erg kan groeien. Na de diagnose hebben ik en Michel een training gehad van 7 weken over autisme. Wat je daar leert, is ook vooral hoe het in een hoofdje gaat van iemand met autisme. We hebben daar ontzettend veel geleerd en hebben veel handvaten gekregen. 

Ouderbegeleiding 

Wij hebben ook 1x in de week ouderbegeleiding. Daar bespreken we de week door en de dingen die goed of juist minder goed zijn gegaan. Hier krijgen wij advies in. Dit kunnen we ook in de praktijk brengen. Wat merken wij zelf aan Max

Max heeft veel aandacht nodig.Max moet altijd voorbereid worden op dingen.Max is erg precies. Max heeft soms driftbuien- Max heeft het graag in eigen handen. Max is ook een hele lieve jongen die snel vriendjes maakt. Speelt graag met zijn auto's en fiets graag Hij houd ook heel erg van knuffelen. Iedereen is echt gek op hem en houden met zijn allen veel van hem. Als je vragen n.a.v. deze blog stel ze.

Heel veel liefs van een trotse mama.  

Jullie kunnen me volgen op mijn Instagram-kanaal @westbroekkellyvan

1 jaar geleden

Ja het was een pittige periode

1 jaar geleden

Wauw. Die 1e 4 jaar die je van je zoon omschrijft zijn identiek aan die van mijn zoon 😉