Mamaplaats: hét social media platform voor moeders

Hier delen echte moeders (en vaders) echte verhalen; eerlijk en herkenbaar. Krijg gratis toegang en laat je inspireren!

  • Meer dan 250.000 mama’s gingen je voor
  • Open blog community voor en door moeders
  • Post en deel gemakkelijk jouw eigen verhaal

Word nu lid van deze unieke community!

Snap

Lichamelijke en mentale voorbereiding op bevalling

Handje vastpakken en puffen. Veel vrouwen hebben voorafgaand de bevalling nog geen voorbereiding gemaakt. Toch kan het de bevalling iets aangenamer maken en zelfs bevorderen als je een aantal technieken toepast.

Vier nuttige technieken, zijn die van filosoof Alexander, de methode van Gamper,  de methode van Kitzinger en yoga.

Yoga

Uit dit rijtje is yoga waarschijnlijk de meest gebruikte techniek. Centraal staan de ademhaling, het stretchen en mediteren. Yoga heeft een ontspannend en rustgevend effect. Yoga voor zwangere vrouwen moet wel op een veilige manier worden gepraktiseerd.

Kijk hier voor een yoga instructie filmpje >> Kun je gelijk van start gaan! (aan het filmpje te zien hoeft yoga blijkbaar toch niet zweverig te zijn!)

Filosoof Alexander

De filosoof legt de nadruk op het evenwichtig houden van het lichaam. Centraal staan de juiste lichaamshouding tijdens de zwangerschap en afstemming van lichaam en geest. Door middel van het Alexander techniek krijg je inzicht in baringshoudingen en ook bewegingen om weeën zo goed mogelijk op te vangen. Je leert je stem en ademhaling zo goed mogelijk te gebruiken tijdens de bevalling.

Methode van Gamper

Centraal bij deze methode staan zelfvertrouwen, relaxatie en doorzetting. Je leert om zelfverzekerd te zijn en de krachten van je eigen lichaam te ontdekken. Je kunt namelijk veel meer aan dan je beseft. Ook hier leer je een ademhaling en relaxatie techniek aan, maar Hier ligt de nadruk op geeuwen.

Methode van Kitzinger

Bij deze methode heeft ook je partner een iets actievere rol. Tijdens de bevalling mag hij je helpen door voortdurend aan te geven welke spieren er werkzaam zijn. Dit blijkt een geruststellend gevoel te geven. Centraal staat het concentreren op de ween in plaats ze weg te puffen. Er wordt gebruik gemaakt van massages, aanraking en visualisering. In feite hou je dan het elke stap bij die het lichaam (vooral je spieren) maakt tijdens de bevalling. Deze filosofe promoot bevallen als een sterkende, seksuele en psychologische ervaring voor vrouwen.

Probeer het eens uit. Hopelijk zal je hier ook baat bij hebben. Heb je zelf andere tips? Plaats een reactie en deel het met andere vrouwen.