
Beeld: Canva
Veel ouders doen mee aan een Sinterklaaswinactie van Intertoys. Logisch, want wie zegt er nee tegen een gratis gevuld verlanglijstje? Maar er gaat iets mis: ouders delen daarbij massaal persoonlijke gegevens van hun kinderen online. Uit onderzoek van Omroep West blijkt dat er inmiddels honderden foto’s op Instagram staan waarop niet alleen kinderen te zien zijn, maar ook hun leeftijd, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres.
Veel foto’s met privégegevens online
Voor de winactie kunnen kinderen alle cadeaus op hun verlanglijstje winnen door een foto te delen van het ingevulde lijstje uit het Speelgoedboek. Intertoys zegt daarbij dat persoonlijke foto´s en gegevens niet nodig zijn om mee te doen, maar toch staan er veel openbare foto’s online waarop alle gegevens wel zichtbaar zijn. Vaak staat ook het kind zelf vrolijk met het lijstje op de foto. Volgens Omroep West gaat het zelfs om beelden die al sinds vorig jaar online blijven staan.
Intertoys reageert
Intertoys laat weten dat het “zeker niet wil stimuleren” dat ouders foto’s met gegevens delen. De speelgoedketen reageert standaard op dit soort posts en stuurt deelnemers een privébericht met de vraag de foto offline te halen. Toch blijven veel berichten online staan. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) noemt het “onverstandig” dat zoveel privé-informatie openbaar wordt gedeeld. Intertoys zegt de winactie in de toekomst anders te gaan vormgeven.
Opgebiecht: “Ik blijf langer op mijn werk omdat ik nog niet naar de kinderen wil”
PRAAT MEE MET ANDERE Mama’s in de community
Kom in contact met (aanstaande) ouders, word lid van een geboorteclub en blijf op de hoogte van de ontwikkeling van je kind.
Dagboek van kleuterjuf Floor: “De kinderen praten over niets anders dan het Sinterklaasjournaal”
B&B-ster Dick vindt tóch de liefde “Het was gelijk vuur”
Ook de koning en koningin maken zich zorgen om veiligheid dochters: “Altijd opletten”