Snap
  • #ADHD
  • schooladvies
  • psycholoog
  • gepest
  • Mama
  • #jeugdtrauma
  • Sociaalemotioneel
  • #boos

Zo boos op de school van ons kind...

Waarom is hij niet goed genoeg?

In mijn vorige blog kon je lezen dat we al vele beren op de weg waren tegengekomen en dat we er nog vele zouden tegenkomen. 

Na de kerstvakantie ging de start van school dus niet echt lekker op de maandag en dinsdag omdat die dagen de leraar die hem zo gekwetst en angstig gemaakt had les gaf.

Toen was daar 23 januari... de dag van het schooladvies. We moesten samen met Stijn komen want ja het kind moet erbij zijn.

Toen we in de klas kwamen was de intern begeleider er ook bij. Stijn werd toch gevraagd op de gang plaats te nemen en er niet bij te zijn. Had dit dan meteen aangegeven. Scheelt een hoop spanning bij ons ventje!

Maar goed... De juf begint haar verhaal en gaat steeds sneller praten omdat ze aan mijn gezicht ziet wat ik ervan vind. Advies: VMBO Kader ... BAM! 

Niet omdat het vmbo Kader is maar wel omdat we eind groep 7 in overleg met de juffen van dat jaar op vmbo k/g/t uitkwamen zodat hij naar de school kon waar hij heel graag naartoe wilde. Kleine school bij ons om de hoek met heel veel 1 op 1 begeleiding. Door vmbo Kader werd hier een dikke vette streep door gezet.

Daarbij kwam opnieuw Speciaal voortgezet onderwijs naar voren.

Die dinsdag zouden mijn man en ik gaan kijken bij een VSO waar ook vmbo aangeboden wordt. (dit bleek echt niet de plek voor Stijn te zijn!!)

Ze vinden Stijn emotioneel te kwetsbaar en maken zich daar echt zorgen om. Hij gaat nu regelmatig op maandag en dinsdag naar de IB'er omdat hij zich daar veilig voelt en haar vertrouwt. Hierdoor kan hij tot rust komen. Dit wordt nu door school gebruikt om hem nog zwakker over te laten komen!

In het overgangsdossier stond in een keer een extra diagnose vermeld Pdd-Nos. Dit heeft hij helemaal niet!! Hoezo zet school dit erin?

Wij zijn boos! 

Boos omdat Stijn nu afgerekend wordt op de afgelopen maanden waar heel veel met hem gebeurt is. 

Boos omdat school de rol van de leraar super klein maakt terwijl dit mega veel impact heeft gehad. 

Boos omdat we gedurende groep 8 uit hebben gesproken meerdere keren dat we bang waren dat er alleen naar groep 8 gekeken werd. Dit werd ontkend... nou blijkt dus van niet!!

Afgesproken dat we later nog terug zouden komen op het advies en dat Stijn nog niks verteld werd. Dat zijn advies nog niet 100% vast staat.

Oke zo gezegd zo gedaan... niet dus!

Stijn voelde goed aan wat er speelde. Wij zijn eerlijk geweest tegen hem dat wanneer ze nu het advies geven het vmbo-Kader is. Hij was erg verdrietig want waarom was hij niet goed genoeg?

Een week later 30 januari was er een gesprek tussen de leerkrachten van Stijn, IB'er, psycholoog van Stijn en wij als ouders. Doel van het gesprek?

Kijken wat er nu op school gedaan kan worden voor Stijn zodat hij zich veilig voelt in de klas en met plezier naar school gaat. Dat hij niet het constante gevoel heeft dat iedereen hem haat in de klas.

Hoe verliep het gesprek?

Nou niet volgens plan. De IB'er nam leiding in het gesprek en dat werd eigenlijk voornamelijk gestuurd op hoe gaat volgend jaar eruit zien voor Stijn.

Weer werd VSO aangekaart. Hierop vroegen wij of zij wel eens bij de school geweest waren die zij aangedragen hadden en waar wij een week eerder op rondleiding waren geweest. Als ze willen dat hij daar naartoe gaat dan kennen ze Stijn echt niet! Die wordt daar diep ongelukkig.

Toen we uiteindelijk op het onderwerp wat er nu kon gedaan kan worden bleef het aan de andere kant van de tafel stil.

Wederom werd de rol van de leraar kleiner gemaakt terwijl deze gebeurtenis hem wel degelijk een trauma bezorgt heeft. 

Iets een trauma noemen klinkt zwaar maar wanneer een kind al veel negatieve dingen heeft meegemaakt kan een incident (wat anderen bijv kleine impact vinden) een groot gevolg hebben.

Dit hebben we ook duidelijk aangeven. Ook gezegd dat we afspraken willen maken die zowel voor leerkrachten als Stijn gaan gelden. Dit zou opgepakt worden met Stijn in de klas door de juf.

Een uur later stonden we weer buiten. De psycholoog en wij hadden hetzelfde gevoel. Wat is er nu echt besproken?

En zo gingen we ook naar huis...teleurgesteld in hoe het gesprek gekaapt werd door school. Teleurgesteld dat we eigenlijk voor dit moment nog steeds geen concrete zaken afgesproken hadden.

Wordt vervolgd....

Hi! Praat je ook mee met postauthor?

Sharing is caring! Deel ook jouw ervaring of mening over dit onderwerp.

Pssst... Ben je er nog?

Er staan nog meer inspirerende verhalen op je te wachten! Maak nu gratis een account aan of log in om verder te gaan.

Nooit meer iets missen van Mamaplaats?

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!

Hi! Laat je ook een reactie achter bij Kaat81?

Of praat mee en deel direct jouw ervaring of mening!

Heb je ook een verhaal of tips om te delen?

Start dan nu je eerste post! Een story, forumtopic of poll plaatsen kan ook.