Nieuwe diagnose voor Bas
Uitdagingen in de opvoeding
Een jaar geleden stapte Bas over van speciaal onderwijs naar regulier. Het was een zwaar jaar. Bas had een moeilijke landing: 2 dagen voor de lockdown in december moest hij beginnen. Hij kwam van een warm bad in een koud bad. Een grote school met 650 leerlingen, een grote klas met kinderen die hij niet kende, een strenge juf met veel nieuwe regels. Hij wilde eigenlijk niet, hij had het naar zijn zin op de prof Groenschool. Hij heeft daar veel mooie stappen gemaakt en goed leren praten, dat hij met zijn citoscores niet kon blijven. Wij waren blij, je gunt je kind een normaal leven op een school op loopafstand met kinderen die in dezelfde buurt wonen. Geen busjes meer. Onze beide kinderen die samen naar school lopen.
De juf constateerde meteen gedragsproblemen bij Bas. Ze had haar hele trukendoos van 25 jaar onderwijservaring uitgeprobeerd, maar dat werkte niet. Bas luisterde niet, deed niet wat ze vroeg en Bas werd boos en gefrustreerd. Voor Bas was alles zo anders dan bij speciaal onderwijs. Amper een maand na de eerste schoolmaand, werd het eerste MDO (multidisciplinair overleg met leerkracht, intern begeleider, wijkteam, samenwerkingsverband scholen, gedragstolk en remedial teacher) gepland. Er kwam een gedragstolk om Bas te observeren. En de cirkel werd uitgebreid. Er was al een logopedist betrokken voor zijn taal/spraakontwikkeling, ergotherapie kwam erbij voor prikkelverwerking, een remedial teacher voor 1 op 1 begeleiding en we hebben Bas laten diagnosticeren bij de kinderpsycholoog.
Mijn intuïtie gaf al eerder aan dat er meer aan de hand was. Ook andere mensen zagen kenmerken van autisme en ADHD bij Bas. Dit kwam ook overeen met de diagnose van de psycholoog. Intelligentie niveau is normaal. Mijn man Frank schrok van de diagnose, ik voelde ook een soort van opluchting. Ik hou van duidelijkheid en weten waar je aan toe bent en wat je kan doen. Nu krijgen we de juiste hulp en begeleiding. Voordat we het konden laten bezinken, zaten we op school. Een uur na de diagnose, was er een MDO over Bas en trokken we de conclusie dat Bas niet op regulier onderwijs kan blijven.
Bas is extreem gefrustreerd geraakt op school en heeft een negatief zelfbeeld ontwikkeld. Compleet ontregeld met heftige boze buien. Hij ziet elke dag dat hij de slechtste van de klas is, terwijl hij altijd met alles de beste en de snelste wil zijn. Ook gaat hij slecht op de onvoorspelbaarheid van de coronatijd. Beide juffen zaten laatst in quarantaine, invalkrachten, hij kan niet goed schakelen. Zijn huidige juf is een grote lieverd en ziet altijd het positieve in Bas en ziet een lief en kwetsbaar jongetje. Hij kan hier niets aan doen. En zo is het. Het is geen lastig of slecht jongetje, hij doet het niet expres. Hij is moeilijk aan te sturen.
Voor Frank en mij ligt er een grote uitdaging om ons leven hierop af te stemmen. Wij moeten vooral een grote verandering ondergaan. Dat gaat een weg met hobbels worden, want makkelijk is het niet. Ons leven thuis moet meer structuur krijgen met schema's, pictogrammen en time timers. Duidelijkheid bieden en grenzen aangeven. Voorspelbaarheid is voor beide kinderen goed. Al houden wij enorm van spontane acties en het vrije leven, dingen doen waar we zin in hebben. Met de lockdown was dat al een omschakeling. We krijgen straks een gezinshulp die ons gaat begeleiden, wij zijn hier ook niet voor opgeleid om met een kind met autisme en ADHD om te gaan. We doen soms ook maar wat en hebben niet altijd de energie om de strijd aan te gaan. De ene keer moet je hem strak houden, maar hij heeft ook ruimte nodig.
We moeten onze verwachtingen bijstellen en niet te ver vooruitkijken. En ondertussen moeten we blijven genieten van onze kinderen. Uniek en prachtig allebei met hun kwetsbaarheden en bijzonderheden. Als Bas wakker wordt, zegt hij: goedenmorgen liefste mama. Dat is de fijnste manier om de dag mee te beginnen. Hij knuffelt veel en geeft kusjes. Ook is hij een sociaal jongetje en speelt hij graag met vriendjes. Met Bas komt het goed. Hij heeft ook goed leren praten. Hij heeft een goede wilskracht en is meestal vrolijk, blij en enthousiast. Bas is Bas.
Perfecte ouders bestaan niet. Perfecte kinderen ook niet. We maken er maar het beste van. Elke dag opnieuw. De ene dag lukt het, de andere dag niet. Het leven is niet maakbaar.