Kinderen en autisme
Vroeger werd er gezegd dat autisme niet erfelijk is, tegenwoordig lijkt dat toch iets anders te liggen
Autisme kun je googlen en tegenwoordig kun je er veel over vinden. De tijden zijn gelukkig veranderd al blijkt het soms nog lastig te zijn. Autisme krijgt je niet boven water met bloed afname. Zoals jullie konden lezen mijn partner en papa van de 3 kids heeft autisme. En dat is niet altijd even makkelijk. Waarschijnlijk ook doordat het pas 5 jaar bekend is (late diagnose) en weinig hulp toendertijd. Inmiddels zijn tijden veranderd en wordt hij ondersteund door Scauting, niet de scouting van de padvinderij maar scauting voor mensen met autisme. Van grafisch tekenen tot 3d printen en ambulante begeleiding. Dat loopt gelukkig.
Onze dochter is de oudste van het stel en 9 jaar jong. We hadden al langer onze vermoedens dat begon in groep 1. Mearle kwam erg boos thuis en er was geen touw aan vast te knopen totdat we erachter kwamen dat iedereen een rapport zou krijgen. Mearle was nog maar net op school dus een rapport was nog niet mogelijk en kreeg ze een certificaat maar ja dat was geen rapport en dat zorgde voor kortsluiting (geen duidelijkheid) Toendertijd werd Yorneo ingevlogen en niet veel later werd dat stop gezet. De wisseling van groep 2 naar groep 3 hadden de leerkrachten de twijfel of Mearle dit zou halen en tot ieders verbazing deed ze het super. In groep 3 was er meer structuur en duidelijkheid. En zo kabbelden de jaren door. In groep 5 werd er aangegeven dat Mearle het DMT lezen (binnen 3 minuten zoveel mogelijk woorden lezen) erg moeilijk vond. Mearle krijgt de snelheid er niet in en moet gemotiveerd worden dan lukt het. Nu in groep 6 gaf de leerkracht aan het begin van het jaar aan dat Mearle sociaal-emotioneel jonger is, er gebeurden toen situaties met een vriendinnetje die Mearle als onrecht ervaarde. Samen met drie meiden speelden ze graag maar van 1 meisje mocht ze niet mee doen. Mearle vond het moeilijk en ging dan alleen spelen. Op een dag reed ik langs school en zag ik de leerkracht tussen Mearle en de andere 2 dames instaan en erg verdrietig zijn. Alleen dat beeld zien dat je kind alleen tegenover anderen staat breekt.
De lockdown kwam en ze deed ontzettend hard haar best samen met haar vriendin. De meiden hebben ontzettend hard gewerkt en ijverig. Bewonderenswaardig. Toen school weer begon merkten we dat Mearle tegen dingen aanloopt en zijn we het gesprek aangegaan met de hulpverlening. We hebben laatst een gesprek gehad via teams met de jeugdarts van GGD. Mearle mocht doorverwezen worden en afgelopen dinsdag was haar eerste gesprek. Er zullen meerdere gesprekken en testen volgen en wij zijn benieuwd. Mocht ze autisme hebben dan is dat prima dan willen wij haar graag helpen. Bij meisjes ontdekken ze het vaak pas op de middelbare school en wij hopen haar dat te besparen. Het gaat ons niet om de stempel maar om onze dochter. Want met een beetje hulp kan ze het prima, maar dan moet de hulp er wel zijn en niet ontkend worden.
Een mooi voorbeeld (een van de velen) Mearle had rolschaatsen en we hadden aangegeven dat ze skeelers mag proberen. Mearle werd hysterisch en durfde dat niet. Ik heb aangegeven dat we het eerst eens in de woonkamer gingen proberen en dan verder kijken. 10 minuten later vond ze het zo leuk dat ze ze niet meer uit wou. Alles wat nieuw is is spannend maar als ze probeert dan vindt ze het vaak leuk. Mearle zei zelf ook mam, altijd als ik iets spannend vindt of geen zin heb en ik heb het gedaan dan wil ik niet meer weg of stoppen. Mearle moet vertrouwen in zichzelf krijgen dat ze het kan. Mochten we een diagnose krijgen (de kans zit erin de arts vertelde dat autisme een groot percentage aan erfelijkheid heeft) dan kunnen wij haar hopelijk komende 2 jaar op de basisschool helpen zodat ze de overstap naar het voortgezet makkelijk krijgt en al wat handvatten heeft om zich aan vast te houden.
Lieve meid ben en blijft wie je bent mama is trots op jou
Linda V
Wat goed dat je er zo mee omgaat! Ik zit in hetzelfde schuitje. Helaas is het in Nederland zo dat we gefocust op genezen en niet op preventie. Een kind moet eerst helemaal vastlopen voordat er diagnostiek wordt toegepast.