dyslexie
Een lastig iets dyslexie want ik heb het zelf.
Dus toen de oudste moeite had met lezen en spellen heb ik dat aangegeven op school. Nee hoor ze moet alleen meer oefenen. Ze heeft het verder super gedaan op school al bleef haar tempo laag.
Toen ze naar het voortgezet onderwijs ging werd er een soort onderzoekje gedaan, een toets om te zien welke kinderen dyslexie hadden en welke niet. Opgelucht waren we toen we te horen kregen dat ze geen dyslexie had.
Een jaar later zit de middelste in groep 4. Er gebeurd iets, ze gaat van A voor cito spellen eind groep 3 naar een c in cito spellen eind groep 4. Weer vraag ik of het met dyslexie te maken kan hebben en weer wordt dat van tafel geveegd want begrijpend lezen is hartstikke goed. Gewoon veel meer laten lezen is het advies.
Nu zitten ze beide op anderen scholen. De middelste heeft net haar eerste rapport gekregen en de uitslagen van de cito, verpletterend! Voor begrijpend lezen heeft ze een I en voor spelling en de drie minuten toets een V(lager kan niet) Opnieuw dyslexie naar voren gebracht en ze zou het in de gaten houden. Een verademing dat het niet meteen van tafel wordt geveegd.
Nu in de vakantie toch eens verder gaan zoeken naar dyslexie, de signalen en als ik dat zo lees, ja dan gaan er allemaal rode vlaggen omhoog. En niet alleen voor de middelste, ook voor de oudste. Ik heb het samen met de oudste doorgenomen en zij herkent zelf ook heel veel. Het leverde vraagtekens op want ze was toch getest in de eerste? Je leest verder en ziet dat die test uit 3 delen bestaat, de oudste heeft maar 1 deel gekregen.
Dat wordt na de vakantie met beide scholen overleggen. Misschien kan de oudste de test van deze school doen en kijken wat daar uit komt, er van uit gaande dat ze op deze school een betere test of de volledige test doen. En voor de middelste overleg of het traject in gang kan worden gezet.
Het voelt goed om meer inzicht te krijgen, te lezen dat wat ik zie klopt. Maar o wat vind ik het erg dat er op de oude school zo mee om is gegaan. Terwijl het juist werd aangegeven is er niet verder gekeken. Terwijl het verschil tussen groep drie, waar de middelste extra werkjes kreeg omdat ze voor liep, en groep 4 zo gigantisch groot is.
Het besef komt even hard aan, als een tegenslag maar ik voel dat het klopt, zou verbaasd zijn als het niet zo is. En hoop op hulp, begrip en begeleiding.
Twinkels
Ja tegenwoordig is het zoveel anders dan toen ik op de basisschool zat. Ik weet nog in klas 4(groep 6) kregen we breuken. Ik had als uitkomst 1 helle en 2/3 opgeschreven(zoiets in ieder geval) en mij werd gezegd dat het fout was. Ik heb die som 10 keer gemaakt en kwam 10 keer op hetzelfde antwoord uit. Ik was helemaal gefrustreerd want waar zit die fout dan. Uiteindelijk werd me verteld dat het een schrijffout was, het moest 1 hele en 2/3 zijn. Ooh wat voelde ik me toen rot, vond het ook gemeen omdat het een reken les was en niet een taal les. En dat hij minimaal had mogen zeggen dat ik nog een keer naar het woord helle moest kijken. Maar hij stuurde me gewoon iedere keer opnieuw weg met als enig commentaar dat het fout was. Maar ik voel me nu wel rot ten opzichte van de oudste 2. Ik had meer moeten uitzoeken. minder van school moeten aannemen. Vooral bij de middelste omdat de achteruitgang zo duidelijk was. Maar ja het was ook een heavy jaar vorig schooljaar in de thuissituatie met al die zorgen om de jongste. Aan de andere kant baal ik vooral van school dat ze nooit hebben gekeken. Zie dat toch als onderdeel van hun taak dat ze kijken waarom iemand zo snel achteruit gaat met taal. Nu zullen we zien hoe goed de nieuwe scholen zijn. Als ze zo goed zijn als ik denk dan nemen ze het nu wel super serieus omdat ik ga aankruisen wat ik allemaal herken bij de meiden.
Twinkels
Wat ontzettend fijn te lezen dat de oudste hetzelfde leesniveau heeft gehaald als haar klasgenootjes. Dat is bij onze oudste nooit gelukt. Al had ze een super cito score, (hoogste van de klas) Ik hoop dat de middelste ook met de juiste begeleiding het leesniveau omhoog weet te brengen En wat goed dat de jongste ook zo goed vooruitgaat. Geeft me echt hoop. Ok de huisarts kan dus ook uitkomst bieden. Nou eerst maar in gesprek met de basisschool en met de mentor van de oudste en kijken wat zij zeggen. In ieder geval bedankt voor je reacties.
daphne kleine
Dat klopt school steld een rapport op en ook de ouders vullen een vragen formulier in. Dat wordt opgestuurd en van daaruit wordt gekeken of het zin heeft om te testen. Bij ons zijn beide kids in groep 5 getoetst. Ze hebben er beide heel veel baat bij gehad. De tijden voor toetsen zijn langer. nu de oudste op het middelbaar onderwijs zit is dat wel heel belangrijk. De oudste heeft uit eindelijk de basisschool verlaten op het zelfde lees niveau als haar klasgenootjes. Bij de jongste merken we nu ook al verschil. aan het begin van dit jaar is bij hem pas het intensieve programma begonnen. Hij zit nu in groep 6. Aan het begin van dit schooljaar heeft hij de cito taal toets van eind groep 4 gemaakt. Met de hakken over de sloot haalde hij dat. Afgelopen maand heeft hij weer die toets gemaakt en hij had nu een bijna geen fouten gemaakt. Hij heeft dus een grote sprong gemaakt. Het voordeel van testen is dat je er achterkomt welke vorm van dyslexie het kind heeft. bij de jongste is de vorm zwaarder dan bij de oudste, maar op het gebied van reken heeft hij er geen problemen mee en loopt hij eerder voor. Mocht school echt niet mee werken en is jou vermoeden te sterk om het te laten gaan, kun je het ook nog via de huisarts spelen. Deze kan je doorverwijzen voor een test
nahsuusje
Ik denk dat als het zo is het tegenwoordig beter is geregeld om mee te kunnen draaien dan vroeger. Hopelijk dat ze gewoon beiden een volledige en goede test gaan krijgen en dat daar een duidelijk antwoord uitkomt.