
Beeld: De Spoedzusters
Reanimeren kan je iedereen leren!
DEEL 24: Dagboek van de Spoedzusters – Vanaf welke leeftijd?
Het was al langer een vraag van mijn 9 jarige – Mam! Je leert iedereen reanimeren, waarom mij niet?!? Tsja. Geen idee.. Terwijl mijn collega en ik er al langer voor strijden om basisschool kinderen in groep 7 en 8 al te laten starten met leren reanimeren, had ik mijn eigen kind (groep 5) daarom nog niet meegenomen hierin.
Terwijl hij fysiek blijkbaar hier prima toe in staat is, en hij heeft de wil om het te leren. Vandaag stonden wij op een lokale markt, om onze baby & kinder reanimatie en EHBO training te promoten, en hij wilde graag mee om hierbij te helpen. Aldaar maakte hij gelijk gebruik van de situatie om voor te doen hoe reanimeren moest. Dapper, en totaal niet bewust van wat hij aan het doen was, ging het wonderbaarlijk goed. Daar ligt volgens ons ook de kracht van kinderen dit jong aanleren: ze doen. Waar wij volwassenen alles totaal overdenken, zijn kinderen vaak heel zwart wit – ze handelen.
Toen ik Spoed eisende hulp leerling was, kregen wij een oudere vrouw binnen (in reanimatie setting) en met de politie, liep een ongeveer 10 jarig meisje mee. Deze was bij oma, toen oma opeens onwel werd. Zij had met een gastles leren reanimeren op school. In dat oma neer viel, wist ze dat ze het alarmnummer moest bellen en toen de centralist haar instrueerde, heeft ze zonder aarzelen de reanimatie opgestart. Nu zal het niet altijd zo soepel lopen, maar dit meisje was zekerder omdat ze wist wat ze moest doen.
Bij volwassenen werkt dit vaak hetzelfde als bij kinderen: de onmacht, het niet weten wat we kunnen doen om te helpen of het wel weten maar het niet kunnen – dat maakt dat je je enorm hulpeloos kan voelen.
Vorige week gaven wij een reguliere reanimatie (BLS) thuistraining, met iemand die op straat een voorbijganger had gevonden, die reanimatie behoeftig was, alleen ze kon niet reanimeren. Dit geval staat niet op zich.
En kinderen leren zo veel op school. Waarom niet reanimeren? Is het een drempel van ons, als volwassenen omdat wij het spannend vinden, zullen de kinderen het ook spannend vinden? Juist op school is de kans om op een speelse manier kennis te maken met reanimeren. Als er ooit wat met vader/moeder/opa/oma/etc. gebeurd, is er altijd wat van de techniek blijven hangen, en zal het kind zich nooit hulpeloos of schuldig voelen, dat het niet kon helpen.
Daarbij, kinderen uit het lager onderwijs willen mogelijk eerder dan kinderen uit het middelbaar aan hun familieleden laten zien wat ze op school geleerd hebben. In het basisonderwijs is bovendien de band tussen leerkracht en leerlingen zeer sterk, wat de leerlingen erg motiveert om alle instructies nauwgezet te volgen.
Leer kinderen reanimeren dan leren ouders het ook. Ook al zullen kinderen niet altijd voor alles de kracht hebben. Ze zijn wel bewust wat ze moeten doen.
Wij zijn stiekem ook wel benieuwd naar jullie meningen hierin… Wel of geen reanimatie onderwijs op scholen? En waarom?
MEER VAN DEZE SERIE
“Ik leefde nog steeds in zijn regels.”
Hoe mijn roze wolk eerder een grijze mist bleek
Het dubbele gevoel van december
PRAAT MEE MET ANDERE Mama’s in de community
Kom in contact met (aanstaande) ouders, word lid van een geboorteclub en blijf op de hoogte van de ontwikkeling van je kind.