
Beeld: Canva
Zeven jaar na het fatale Stint-ongeval in Oss, waarbij vier jonge kinderen om het leven kwamen, begint vandaag de strafzaak tegen de producenten van de elektrische bolderkar. Voor veel van ons voelt dit nog steeds als een van de meest aangrijpende gebeurtenissen uit de recente jaren.
Wat ging er mis in 2018?
Op 20 september 2018 probeerde een begeleider van een kinderopvangorganisatie te remmen voor een spoorwegovergang, maar de Stint reageerde niet. De kar reed door de slagboom heen en botste op een trein. Vier kinderen overleden, en een vijfde kind en de begeleider raakten zwaar gewond. Na het ongeluk werd al snel duidelijk dat er meer technische problemen waren: de rem werkte niet goed, de kar kon onverwacht versnellen en voldeed niet aan belangrijke veiligheidseisen. Ook bleek later dat de toelating van de Stint in 2011 niet zorgvuldig genoeg was verlopen.
Waarom staan de producenten nu voor de rechter?
Volgens het Openbaar Ministerie wisten de betrokken bedrijven en leidinggevenden dat er problemen waren met de Stint, maar werd deze toch verkocht en gebruikt in de kinderopvang. Daarom moeten zij zich nu verantwoorden voor het in gevaar brengen van gebruikers en voor het onjuist vermelden van veiligheid in documenten. De rechtbank neemt zes dagen de tijd om alle feiten en onderzoeken door te lopen en komt later met een uitspraak. De begeleider van de Stint wordt niet vervolgd, zij deed volgens het OM alles wat ze kon om de kar te stoppen.
Douwe Bob herdenkt overleden zoon tijdens feestdagen: “Voor altijd bij ons”
Voor ouders, begeleiders en kinderopvangorganisaties blijft het een verdrietig en ingrijpend verhaal. Hopelijk brengt deze rechtszaak meer duidelijkheid en rust voor iedereen die door het ongeluk geraakt is.
PRAAT MEE MET ANDERE Mama’s in de community
Kom in contact met (aanstaande) ouders, word lid van een geboorteclub en blijf op de hoogte van de ontwikkeling van je kind.