Beeld: WanderInBloom – Scarlett de Moor

Werken, reizen EN zwanger zijn… Het resulteerde in een omzetdaling van 50%…

Author Picture

Ik was 25 weken zwanger toen ik met mijn man een rondreis door Kroatië ging maken. Ik was meer bezig met reizen dan met mijn social media bedrijf, logisch, want je bent daar toch en je wil dingen zien. Er wordt altijd heel magisch en rooskleurig gesproken over werken op reis, maar de realiteit is: er moet ook gewerkt worden. Als je nu 3 maanden op dezelfde plek zit, dan heb je tijd zat om dingen te ontdekken in dat land. Echter maakten wij een rondreis in 6 weken en dat is toch wel andere koek. En niet te vergeten… ik was 6 maanden zwanger.

Dat resulteerde erin dat ik niet die waarde aan mijn klanten kon leveren wat ik in een normale situatie leverde. Zwanger zijn en reizen is intens, laat staan dat je er een bedrijf naast runt. Het waren gewoon net wat factoren te veel. Een aantal klanten gingen weg en ik begreep waarom. Ik zat op dat moment ook net in een transitie naar een heuse agency in plaats van ik die aan het zzp’en is, maar ook dat had ik achteraf veel eerder moeten doen. Niet al reizend en zwanger. Hierdoor ging die overgang gewoon niet goed en maakte mijn team ook fouten, omdat ik hen niet voldoende kon begeleiden.

Uiteindelijk moest ik het loslaten. Want bij 30 weken was ik eigenlijk al niet meer in staat te werken, de zwangerschap werd zwaarder en ik was de hele dag heel moe. De paar klanten die ik overhield kon ik wel weer goed managen, want het waren er niet zoveel meer. Dit ging dus eigenlijk wel weer goed en besloot me erbij neer te leggen. “Na mijn verlof ga ik wel weer actief inzetten op sales en procesverbetering”, dacht ik nog.

6 weken na mijn bevalling ben ik vanaf de bank weer langzamerhand mijn eigen marketing gaan oppakken en wat managementtaken richting mijn team. Omdat ik niet opnieuw de fout wilde maken, ben ik met een business coach gaan werken. Die heeft mij destijds wel hele waardevolle inzichten gegeven waardoor het daarna eigenlijk weer heel goed ging met mij en mijn bedrijf. Mijn zoontje is januari 2024 geboren en zeker 6 tot 9 maanden na de bevalling was het echt weer flink opbouwen. Daardoor was mijn omzet in 2024 ook niet heel best, wat helaas ook weer invloed heeft gehad op het verkrijgen van een hypotheek. Als je recentste jaar slechter is dan het voorgaande jaar, wat een ton was, dan kan je wel leuk een ton hebben verdiend, maar dat doet er dan niet toe. Dan telt daar selchte jaar als je gemiddelde. We hebben anno 2025 wel een huis kunnen kopen, maar hierdoor wel met veel extra spaargeld, wat we liever voor iets anders wilden gebruiken.

Nu we in 2025 zijn en ik alweer 1,5 jaar moeder ben, merk ik dat mijn herstel gelijk staat aan de groei van mijn omzet. En ergens is het logisch. Jij bent je bedrijf. En het gaat zo goed met je bedrijf, zoals het goed gaat met jou. Er is wel eens onderzoek gedaan naar het moederbrein en deze blijft 2 jaar na de bevalling nog veranderd ten opzichte van ervoor. 2025 ga ik afsluiten met een goed boekjaar, en dan is het laatste kwartaal op dit moment nog niet eens voorbij. Mijn doel voor 2026 is om weer meer zelf op te pakken. Dit jaar heb ik nog best veel uitbesteed (wat dus ook ten kostte gaat van je winst) en ik mis het gewoon om zelf ook weer meer aan de slag te zijn. Zodra mijn zoontje 2 wordt, gaat hij naar de peuterspeelzaal en heb ik ook weer wat meer ruimte. Nu doen mijn man en ik het helemaal zelf, en dat kan, omdat hij ook ondernemer is vanuit huis.

De volgende keer deel ik hoe het is om samen met mijn man, vanuit huis, te ondernemen en welke voor- en nadelen dit met zich meebrengt. Spoiler alert: ook dat is niet altijd rozengeur en maneschijn.

Wil je je nu ook verder laten inspireren door andere ondernemende moeders? Check dan zeker even mijn podcast: Ambitieuze Mama’s, waarin ik wekelijks een andere ondernemende moeder spreek, van side-business tot miljoenen imperium. Er komt van alles voorbij.

Loïs Molenaar Mamaplaats

Loïs Moolenaar | Ambitieuze Mama’s

Serie Blogger

Hi! Ik ben Loïs Moolenaar (25), mama van een zoontje sinds januari 2024, vrouw van Wilco en eigenaar van social media agency De Marketingmoolenaar. Via mijn podcast Ambitieuze Mama’s spreek ik wekelijks moeders die ondernemen naast het drukke gezinsleven en daarnaast ben ik vanuit dezelfde naam actief op Instagram en Tiktok waar ik herkenbare filmpjes deel over het moederschap en snippets uit de podcast. De podcast is trouwens op elk platform te vinden, dus abonneer zeker even op jouw favoriete podcast app op mijn kanaal.

Praat met mij in de community

Series

Sinterklaas op haar manier

WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email