10 jaar geleden

Inmiddels zijn we een half jaar verder en we zijn er inderdaad zelf achteraan gegaan. Na een beetje zoeken van beide kanten hoe hier verder mee om te gaan, is er vlak voor de kerst besloten dat ze haar gingen observeren en (misschien) zouden gaan doortesten. Dit doortesten is inmiddels (gedeeltelijk?) gedaan en we hebben volgende week een gesprek. Ik voel me wel een zeur over deze kwesties soms, maar school werkt goed mee. Van de week toen ik de afspraak maakte met de IBer zei ze even tussen neus en lippen door dat ze inderdaad wel een duidelijke voorsprong en dat ze buiten de M3 voor rekenen wat ze me al eerder had gecommuniceerd had ook een E3 aan het afnemen was. Voor lezen hebben ze een DMT test en geloof ik een Avi test afgenomen. De IBer zag tijdens het doortesten ook (voor het eerst) dat mevouw een perfectionistje is die alles in een keer goed wil kunnen. (de reden dat wij echt aan de bel trokken was omdat ze hierin soms doordraaft en daardoor dingen uit de weg gaat, dus we willen graag dat ze leert leren in de toekomst). Ons meisje begon ook met lezen nadat ze net 5 was geworden, maar door bovenstaande perfectie, wil ze het wel graag, maar als ze ook maar een woordje moet hakken en plakken denkt ze dat ze het niet kan. We willen haar absoluut niet pushen, maar vinden het zo jammer voor haar dat ze daar zo gefrustreerd door kan zijn, en willen graag van school als dat mogelijk is wat handvatten. En lego is hier ook een grote favoriet.

10 jaar geleden

Ik zou er zeker zelf achteraan gaan! Mijn zoon is van januari, dus een late leerling, maar ook verder dan zijn groepsniveau. De school heeft hier vrij goed op ingespeeld, maar je moet zelf initiatief nemen, dat hebben we vooral gemerkt met opmerkzaam maken van dingen, zoals vroeg kunnen lezen (mijn zoon was net 5 toen hij begon met lezen). Hij zit in groep 2 maar deze Cito toetsperiode gaan ze hem Midden 3 geven en als daar goede resultaten uit komen, gaan ze door toetsen zodat we zijn precieze niveau te weten komen. Ik vind het vooral belangrijk dat hij gestimuleerd wordt op zijn niveau en zich niet gaat vervelen op school. Dat zou zo jammer zijn want hij vindt het geweldig om nieuwe dingen te leren en doen. Thuis stimuleren we hem ook zo veel mogelijk met de dingen die hij leuk vind: puzzels, Lego, en lezen vooral.

10 jaar geleden

Mijn zoon is ook van april en viel dus ook niet onder die grensleerlingen (okt-dec). Maar hij deed het zo goed op de toetsen dat ik meer wilde van de school. Mijn ervaring is dat je daar zelf achteraan moet. Niet dat de school onwelwillend was, maar ze wisten niet zo goed wat ze met mijn zoon aan moesten. Hoewel je al snel zou kunnen denken dat je haar niet extra hoeft te stimuleren als ze zelf niet aangeeft zich te vervelen, moet je daar wel mee uitkijken. Hoogbegaafde/ hoogscorende kinderen (en dan vooral de meisjes) hebben nogal eens de neiging om te gaan conformeren aan de rest, ze gaan dan onderpresteren. Ik zou aan de school vragen om haar eens te testen (bijvoorbeeld door middel van de citotoets van een hoger leerjaar) om te bepalen hoe ver ze nou daadwerkelijk is. En met de uitslag van die test kan de school haar dan uitdagen op haar niveau. Bij mijn zoon betekende dat dat hij een klas moest overslaan om nog uitgedaagd te kunnen worden. En nu moeten we nog steeds in de gaten houden of hij zich niet gaat vervelen.

10 jaar geleden

Het waren beide toetsen, taal en rekenen. Ik weet niet hoe ver ze is, daarom blijf ik vragen hebben. De juf van vorig jaar had aan gegeven dat er wat mee gedaan moest worden. Ik zou gewoon graag willen dat ze op haar eigen niveau dingen kan doen, als dat gewoon normaal groep 2 is, prima. Als ze meer aan kan dan graag op een goede manier.