Snap
  • middelbare school
  • niveau
  • signalen kind

Verkeerd niveau op school: herken de signalen

Kinderen zijn namelijk meesters in het verbergen van dingen.

Het kan voorkomen dat je kind een mindere dag heeft tijdens het maken van de doorstroomtoets. Het gevolg hiervan is dat je kind op een verkeerd niveau belandt op de middelbare school. Niet elk kind geeft echter duidelijk aan wanneer een niveau te moeilijk of juist te makkelijk is. Hoe kun je de signalen herkennen?

Als de cijfers van je kind niet helemaal in lijn zijn met wat je gewend bent, kan dat een sein zijn dat er iets aan de hand is. Heeft je kleintje bijvoorbeeld te lage cijfers? Misschien zit je kind dan op het verkeerde niveau. Heeft je kind juiste te hoge cijfers? Misschien wordt hij/zij niet genoeg uitgedaagd. Tijd voor een gezellig 1-op-1 gesprekje met de leraar! Benieuwd naar de andere signalen? Lees dan snel verder!

Signalen om in de gaten te houden

  • Verandering in gedrag: Als je merkt dat je kind zich de laatste tijd anders gedraagt, ga dan op onderzoek uit. Begin met een open gesprek, wees betrokken en toon wat empathie. Hopelijk vertelt je kind wat er aan de hand is. Zo niet, overweeg dan een gesprek met de docent.
  • Minder connectie: Voel je een afstand tussen jou en je kind groeien? Misschien is je kleintje niet helemaal happy. Check of je kind vrienden mee naar huis brengt, of hij/zij praat over school, of hij/zij blij en energiek naar school gaat, of misschien vaak ziek is. Als de antwoorden je niet geruststellen, is het misschien tijd om in actie te komen!
  • School versus thuis: Herken je een verschil in gedrag tussen school en thuis? Kinderen zijn meesters in het verbergen van dingen. Misschien vertelt de leraar of een andere ouder je erover. Belangrijk: neem contact op met de leraar om te ontdekken wat er precies aan de hand is, zodat je het probleem aan de wortel kunt aanpakken.

Advies voor ouders

Is jouw kleintje niet helemaal op zijn/haar plek? Lees dan de volgende adviezen om je kind te ondersteunen in dit proces. 

  • Neem de tijd: Creëer een vertrouwde omgeving waarin je kleintje zich kan uiten. Kinderen vinden het soms lastig om zich open te stellen, vooral tegenover ouders. Als dat het geval is, overweeg dan een gesprek met iemand uit jullie kring, zoals vrienden, familie of een vertrouwenspersoon op school. Begin het gesprek geruststellend, benadruk dat er geen problemen zijn en vermijd afschrikken. Kies een fijne locatie, zoals de dierentuin of een gezellig terras, en stel open vragen om je kind de ruimte te geven voor eigen inzichten.

  • Betrek de docent in het proces: De docent speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van je kind. Samen kunnen jullie tot een mooie oplossing komen.

  • Overweeg 1-op-1 bijles: Bijles kan een optie zijn als je kind niet goed presteert in een drukke omgeving en behoefte heeft aan persoonlijke aandacht. Een bijlesdocent kan niet alleen helpen met schoolwerk, maar ook dienen als luisterend oor en vertrouwenspersoon. Als je kind slechts een beetje extra ondersteuning nodig heeft, kan bijles de perfecte oplossing bieden voor een betere controle over schoolwerk en een positiever zelfbeeld.

  • Schakel professionele hulp in: Twijfel je aan je eigen capaciteiten om je kind te helpen? Zoek dan professionele hulp. Er zijn experts gespecialiseerd in kinderen, onderwijs en gedragsproblemen. Doe voldoende onderzoek en betrek je kind bij het proces om samen de beste resultaten te behalen. 

Lees ook: 
Alles over epilepsie bij kinderen

Hi! Praat je ook mee met postauthor?

Sharing is caring! Deel ook jouw ervaring of mening over dit onderwerp.

Pssst... Ben je er nog?

Er staan nog meer inspirerende verhalen op je te wachten! Maak nu gratis een account aan of log in om verder te gaan.

Nooit meer iets missen van Mamaplaats?

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!

Hi! Laat je ook een reactie achter bij Mamaplaats?

Of praat mee en deel direct jouw ervaring of mening!

Heb je ook een verhaal of tips om te delen?

Start dan nu je eerste post! Een story, forumtopic of poll plaatsen kan ook.