Snap
  • Kind
  • kleuter
  • schooljaar
  • Kleinejongenswordengroot

Einde van het schooljaar 2019-2020

Wat een apart schooljaar was dit zeg.

De weken zijn echt letterlijk voorbij gevlogen, dit komt natuurlijk ook door de corona toen heeft Jayden 14 weken thuis onderwijs gekregen.

Ik had mezelf voor genomen om die weken dat hij weer naar school ging echt flink te benutten maar ook die weken zijn voorbij gevlogen.

Donderdag is Jayden zijn laatste schooldag en dan mag hij ook nog eens uitdelen want hij is dit jaar in de vakantie jarig.

Ik krijg vaak veel vragen over de school van Jayden, wat doet Jayden nou eigenlijk op school en hoe ziet zijn dag er uit?

Jayden gaat net als de meeste kinderen naar school, dit is wel speciaal basisonderwijs.

Hij heeft een continue rooster dit houdt in dat hij tussen de middag op school blijft om te eten.

Er is bewust gekozen door school om vijf hele dagen naar school te gaan en niet één halve dag.

Dit omdat de meeste kinderen buiten les ook nog therapieën krijgen tijdens schooltijd.

In Jayden zijn geval is dit fysiotherapie, ergotherapie en logopedie.

Ook besteden ze bij Jayden op school veel aandacht aan sport.

Er word twee keer per dag buiten gespeeld en twee keer in de week gymnastiek.

Alle oefeningen worden bedacht dat alle kinderen op hun manier mee kunnen doen.

Ook is er een zwembad aanwezig en word er om de week gezwommen, sommige kinderen krijgen tijdens schooltijd hydrotherapie.

Vaak krijg ik de vraag hoe Jayden geestelijk ontwikkeld is, ik moet zeggen dat ik dat erg lastig in te schatten vind omdat ik het niet kan vergelijken met broertjes of zusjes.

Jayden word regelmatig getest op school om te beoordelen hoe zijn IQ Is om zo te bepalen in welke klas hij het beste tot zijn recht komt.

Er werd gezegd dat Jayden zo’n twee jaar achter loopt qua woordenschat en taal, ik heb zelf altijd zoiets van waarom moeten er overal labels aan hangen.

Hij doet het op zijn eigen tempo en hij komt er wel.

Bij Jayden is het vaak ook een stukje interesse als hij het leuk vind vangt hij het veel sneller op.

Wij merken wel dat Jayden het laatste jaar echt met sprongen vooruit is gegaan vooral verbaal maakt hij steeds duidelijkere en volledige zinnen.

Alleen is hij vaak voor andere moeilijk verstaanbaar door de hoge spierspanning in zijn mond kan hij bepaalde letters niet goed uitspreken.

Dus ook op school word hier heel veel aandacht aan besteed op een rustiger tempo worden er woorden en letters geleerd.

Nu waren ze dit schooljaar bezig met letterherkenning en zinnen maken.

Dit word op school vooral gedaan door middel van pictogrammen.

Ik vind het erg leuk om te zien dat hij op zijn iPad zelf al steeds meer woordjes kan typen zoals mama, papa, ajax, opa en oma.

Laatst had hij zelfs een briefje met de handgeschreven ,, voor mama”

Nou ik kan je vertellen dat de eerste keren dat hij dat deed ik best een brok in mijn keel had.

Helaas word er vaak wel beetje minachtig gereageerd want hey hij is zeven mijn kind deed dat al toen hij … was maar iedere stap al is die nog zo klein is voor ons een enorme mijlpaal.

Ook krijgt hij net als op de gewone basisscholen rekenen.

Ze zijn heel hard bezig geweest met cijferherkenning.

Ook hebben wij zelf thuis in de corona tijd gewerkt aan kleine sommetjes maar ik merk aan Jayden dat dat soms nog een stap te ver is.

Bij hem moet echt het kwartje vallen, als hij het eenmaal door heeft dan gaat het wel maar op een spelende manier blijven we gewoon oefenen maar merk wel dat rekenen tot nu toe nog niet echt zijn interesse heeft.

Gelukkig gaat hij volgend jaar met dezelfde klas een groep hoger, dus ik ben heel benieuwd waar we volgend jaar staan met hem

3 jaar geleden

Dat briefje 😍