Snap
  • EK voetbal
  • slapen
  • Kind

Halve finale EK: kind naar bed of opblijven?

Gz-psycholoog en slaapdeskundige: 'Stuur je kind niet direct naar bed'

Nederland staat voor het eerst in twintig jaar in de halve finale van het EK voetbal. Dit zorgt voor een dilemma bij ouders: laat je je kind opblijven om de spannende wedstrijd te kijken, of kies je voor een goede nachtrust? Geldt dit ook voor jou? Lees dan snel verder! 

De halve finale tussen Nederland en Engeland begint vanavond om 21.00 uur. Normaal gesproken liggen de meeste jonge kinderen dan al op bed. Maar wat als je kind heel graag de wedstrijd wil zien? Deskundigen raden aan om je kind deze bijzondere gebeurtenis te laten meemaken, zelfs als dit betekent dat ze langer opblijven. Volgens gz-psycholoog en slaapdeskundige Arina de Vries hangt het ervan af hoeveel slaap je kind nodig heeft. Aan het Nederlands Dagblad vertelt ze: "Ik zou er niet aan beginnen met kinderen jonger dan 6 jaar. Voor kleuters is opblijven tot 23.00 uur echt heel lang, ze kunnen dat niet goed volhouden. Dan kun je zelf ook niet genieten van de wedstrijd."

Van tevoren slapen

Voor ouders die twijfelen of hun kind het opblijven aankan, heeft De Vries een oplossing: voorslapen, net zoals bij oud en nieuw. "Laat je kind van tevoren, bijvoorbeeld tussen zeven en half negen, even slapen. Een slaapcyclus duurt anderhalf uur, dus na die tijd wordt je kind weer fris wakker." Ze benadrukt dat dit geen grote gevolgen heeft voor het biologische ritme: "Voor een keertje kan het geen kwaad." Kinderslaapcoach en socioloog Ewelina de Groot is daar toch wat sceptisch over. "Ik weet niet of het realistisch is om je kind van tevoren naar bed te sturen. Niet ieder kind zal dan gaan slapen, vooral oudere kinderen niet."

Behoud het slaapritueel

Wel zijn beiden het erover eens dat het niet verstandig is om je kind direct na de wedstrijd naar bed te sturen. Ze adviseren om tijd te nemen om tot rust te komen. "Het is een spannende avond vol prikkels, en de overgang om te gaan slapen is dan groot", zegt De Groot. "Laat je kind even douchen of een boekje lezen en houd vast aan het slaapritueel. Dat extra halfuurtje maakt dan ook niks meer uit", vult De Vries aan.

"Je bent niet gelijk een slechte ouder als je kind later naar bed gaat." Voor ouders die een tussenweg zoeken, heeft De Vries ook een suggestie: kijk de eerste helft samen en bekijk de tweede helft van de wedstrijd de volgende ochtend bij het ontbijt. Of kijk de samenvattingen terug, zoals De Groot doet met haar eigen zoontje van acht.

Lees ook: 
Feest op school: Wat is de juffen- en meesterdag?