Ons emigratie verhaal deel 4
Wat moeten we allemaal regelen in Nederland?
Zoals jullie in mijn vorige blog konden lezen ben ik naar Nederland terug gevlogen met het huurcontract op zak. Dit is natuurlijk super fijn en goed nieuws, alleen moet er nu nog veel andere dingen geregeld worden in Nederland.
We gaan even terug in de tijd. Ik vloog 7 april terug naar Nederland, maar voor die tijd moesten wij een keuze maken wat te doen met ons huis in Nederland. We hebben gekeken naar de optie om ons huis tijdelijk onder te verhuren, maar de huizenmarkt was zo goed, dat we besloten hebben om ons huis te verkopen. Mede omdat we al langere tijd wilde verhuizen (voor het Spanje verhaal ter sprake kwam), maar vonden niet een geschikte woning. Dat betekend gesprekken aangaan met makelaren en kijken bij wie wij een goed gevoel kregen.
Vanaf 8 januari 2022 hebben wij gesprekken gehad met verschillende makelaren. Op 15 januari 2022 hebben we een keuze gemaakt. We gingen voor Remax en kregen makelaar Tim van der Kruit toegewezen. Omdat de huizenmarkt voor ons (voornamelijk omdat wij niks wilde terugkopen) echt top was en wij in een gewilde wijk woonde (Bangert en Oosterpolder, Zwaag) leek het ons verstandig om ons huis zo snel mogelijk in de verkoop zetten, want niemand weet hoelang de huizenmarkt zo hoog blijft. Zo gezegd zo gedaan en op 28 februari kwam ons huis op Funda. Super spannend vond ik het, ik heb nog nooit definitief een deur achter mij dicht getrokken om er vervolgens nooit meer naar terug te keren en dat besef dat dat nu natuurlijk wel ging gebeuren vond ik heel raar. Ik ben wel bij mijn ouders weggegaan toen ik ging samenwonen maar daar kwam ik nog geregeld. Afijn ik wist ook dat het goed ging komen en dat wij een tof nieuw avontuur aangingen. Wij hadden afgesproken met Tim dat de kijkdagen zouden vallen als wij in Malaga waren. De kijkers zijn 7, 8 en 9 maart 2022 langs geweest en op 10 maart (mijn verjaardag) mochten ze een bod uitbrengen. 10 maart aan het einde van de dag hebben we met Tim gebeld over de biedingen. Wij zijn akkoord gegaan op het hoogste bod en tevens ook financieel het beste voorstond. Wat een mooi verjaardagscadeau! Toen ging de bedenktijd nog in, maar 19 maart was dan echt ons huis officieel verkocht onder voorbehoud! Op 15 april moest alles financieel rond zijn. Gelukkig is dit gelukt en was ons huis echt verkocht! Omdat wij de precieze verhuisdatum nog niet wisten, hebben we de datum op 31 juli 2022 gezet. Dit was dan ook de officiële datum van de sleuteloverdracht.
De datum 31 juli 2022 gaf ons genoeg tijd om opzoek te gaan naar huurhuizen en alles verder te regelen. De schoolvakantie van onze kinderen begon op 15 juli, dus ergens tussen 15 juli en 31 juli gaan we emigreren! Wij vonden het erg belangrijk dat de kinderen het schooljaar af maakte in Nederland en het op een leuke en goede manier konden afsluiten.
Wanneer ik terug kwam met het contract hebben wij meteen een emigratiedatum uitgekozen. De schoolvakantie begon 15 juli en onze zoon is 19 juli jarig. Hij wilde heel graag nog een partijtje en zijn verjaardag vieren in Nederland. Op basis hiervan hebben wij een vlucht geboekt op 20 juli. De officiële verhuisdatum is bekend, weer een stap dichtbij! Nu we dit wisten konden wij ook beginnen met abonnementen, verzekeringen ed. opzeggen per 20 juli. Daarnaast hadden wij een jaar eerder bedacht dat het leuk zou zijn als wij zouden trouwen op de dag dat wij 10 jaar samen zijn, deze datum vastgezet bij het gemeentehuis in Hoorn, want wij wilde het graag klein houden. Maar ook daarvoor moest nog een hoop geregeld worden, dat kwam nog even tussen door haha. Nu dat wij wisten dat wij 20 juli zouden vertrekken moesten wij ook een begin maken met het huis leeghalen. Wij hebben er voor gekozen geen meubels en grote dingen mee te nemen naar Spanje. Om je meubels en spullen te verschepen/verrijden hangt een redelijk prijskaartje en omdat wij eigenlijk al een nieuw interieur wilde hebben wij er voor gekozen om alles nieuw te kopen in Spanje. Zeg nou eerlijk, hoe leuk is dat, nieuwe spullen shoppen voor je nieuwe huis?
Het huis leegkrijgen was een hele opgave. Ook al deden wij eens in de zoveel tijd een grote opruim op zolder, toch waren er nog ZOVEEL spullen haha. Wij hebben er bijna 8 jaar gewoond dus ja je verzameld nogal een zooi. Wij hebben toen gewoon rijen gemaakt: stort, kinderkledingbank, marktplaats. Spullen van onszelf van vroeger of belangrijke spulletjes van de kinderen (eerste knutsels, geboortespulletjes ect) hebben wij voor nu opgeslagen bij onze ouders, als wij een huis in Spanje kopen dan laten we dat wel naar Spanje komen. Het opruimen heeft heel veel tijd gekost wat, natuurlijk logisch is en op een of andere manier leken er ook altijd weer spullen ineens tevoorschijn te komen terwijl dat niet kon want alle kasten waren weg of leeg haha.
Ook moesten we een keuze maken wat wij wilde doen met onze auto, wilde we de auto meenemen of achterlaten in Nederland? Na lang wikken, wegen en research doen hebben we besloten om hem mee te nemen. Wij moesten tussen mei en juli nog een keer terug naar Spanje met de kinderen voor inschrijven gemeente, inschrijven school ect.
Benieuwd hoe wij dit hebben gedaan en hoe dat in zijn werk gaat in Spanje? Dat lees je in mijn volgende blog!
https://www.instagram.com/huisje.in.spanje/
Tvljwmly
Leuk Marissa, het schrijven gaat je goed af, het is mooi dit te lezen. Alhoewel ik natuurlijk al heel veel weet, toch ontzettend leuk te lezen