Snap
  • Mama
  • consuminderen
  • Telefoongebruik
  • magsomswelminder

Minder tijd op je telefoon (en meer met je kind)? Zo doe je dat!

Het is soms lastig, maar deze tips gaan je helpen!

Oké, eerst even dit: Voor mij persoonlijk geldt dat ik mijn telefoon vooral gebruik wanneer ik zin heb om mij af te sluiten van het moederschap; wanneer ik gewoon even nergens mee wil dealen. Dat is dus elke dag wel eventjes. Al met al zit ik teveel op mijn telefoon.

Toen de Corona-quarantaine van start ging werd ik al snel overmand door zelf-opgelegde druk: de combinatie thuiswerken, schooltaakjes voor Elijah, huishouden en bijna niet naar buiten kunnen zorgden er voor dat ik elk vrij moment mijn telefoon pakte en doelloos ging scrollen. Ik kreeg geen Corona, maar wel een smartphone ziekte. Wanneer Elijah op bed ligt is dat geen probleem, maar wanneer hij mijn aandacht wil ligt het wat ingewikkelder.

Het werkt heel simpel, kost bijna geen tijd en heeft een positief effect op je gemoedstoestand.

Dat moest anders. Ik had er een klein projectje van gemaakt om zo min mogelijk mijn telefoon te gebruiken. Ook wilde ik meer rustmomenten voor mijzelf creëren wanneer Elijah sliep. Alles bij elkaar heb ik de volgende maatregelen genomen. Ik hoop dat ze jou ook zullen helpen!

Ik besloot dat mijn telefoon moest gaan dienen als een apparaat dat mij helpt in plaats van dat ik als slaaf van de telefoon wordt gezien. Dus:

- Weg met alle spelletjes;- Alle geluiden van meldingen helemaal uit of op stil;- Apps die ik niet gebruik of alleen om hersenloos te scrollen verwijderen, waaronder Facebook en Pinterest;- Apps die ik nog wel gebruikte, maar waar ik niet eindeloos op wilde scrollen (zoals Instagram) gaf ik een tijdslimiet. Dit kan je bij veel telefoons instellen, en anders via een app doen;

- Ik stelde in dat na tien uur ’s avonds mijn beeld in grijstinten veranderde. Werkt geweldig. De meeste nieuwe telefoons hebben deze optie er standaard op staan. Heb je een wat ouder model dan kun je er een app voor downloaden;

- Tussen 23u en 7u staat Niet Storen ingeschakeld. Ik krijg dan geen meldingen;Mijn telefoon komt niet meer mee naar de slaapkamer. Dat zorgde gelijk voor veel rustiger in slaap vallen en ook minder moeite met opstaan. Ik heb een aparte wekker en bovendien is Elijah altijd veel te vroeg wakker;

- Ik installeerde meditatie apps en de ‘five minute journal’-app. Die laatste laat je elke dag in het kort opschrijven wat er goed ging die dag en hoe je het nog beter had kunnen doen. Aan het begin van de dag wordt je gevraagd wat je doelen voor die dag zijn. Het werkt heel simpel, kost bijna geen tijd en heeft een positief effect op je gemoedstoestand.

Inmiddels heb ik de social media apps weer geïnstalleerd vanwege de start van deze blog, maar andere apps en spelletjes zijn niet teruggekomen. De grijstinten-instelling is gebleven en op dagen dat ik niet lekker in mijn vel zit dwing ik mijzelf om even die Five minute journal in te vullen. Dit maakt dat ik meer ontspan. Andere manieren om te ontspannen als drukke moeder beschrijf ik in een andere blog!

Heb jij nog tips? Laat het weten in en comment, zo helpen we elkaar een beetje!