Snap
  • Gezond
  • ontspanning
  • metime
  • vermoeid
  • mediteren
  • Ontspannenmoederschap

Ontspannen moeder...hoe dan? Zo dus!

Vernieuwende manieren om te ontspannen, door mij als ervaringsdeskundige

Als je googled hoe je als moeder het beste kunt ontspannen krijg je vaak het standaard lijstje: Breng je kind extra vroeg naar bed (nooit doen!), bingewatch een serie op Netflix of bel met vriendinnen en binnen no-time ben je een ontspannen moeder. Ondanks dat dit best goede tips zijn, kun je ze zelf ook wel bedenken. Ik vond het dus tijd voor vernieuwende tips.

Vaak lees je dat, om te ontspannen, het belangrijk is dat je lekker beweegt. Ga een wandeling maken, doe aan yoga, etc. Degene die dat schrijft vergeet volgens mij dat moeders niet altijd de energie hebben om zich in allerlei yoga bochten te wringen. En als je kind op bed ligt en je alleenstaand bent of je man in de avond werkt ga je ook niet lekker buiten wandelen. In dit artikel geef ik tips die je gewoon vanuit huis kunt doen op een rustig moment. Sommige kosten maar een paar minuten en hebben een groots effect.

The Wim Hof Method

Misschien heb je al wel eens van Wim Hof, of ‘The Iceman’ gehoord. Het is een Nederlandse man die er om bekend staat lange tijd in ijswater te kunnen blijven, omdat hij heel goed is in…ademen. Hij heeft een methode ontwikkeld waarmee je snel kunt ontspannen en die daarnaast ook goed is voor je lichaam. Het is een soort spoedcursus ontspannen. Wim Hof heeft een app waar hij je begeleidt in het ademen en je binnen een paar minuten in een soort ‘natural high’ terecht komt. Het voelt heel apart; je vingers tintelen en je bent even helemaal opgegaan in het ademen.

Na elke ronde heb je steeds langer de behoefte om niet te ademen, soms tot wel 2 minuten lang geen enkele aandrang. Oké…weird denk je nu misschien, maar het geeft echt een heerlijk ontspannen gevoel. Ik voel me na zo’n ademsessie altijd erg scherp van geest. Vraag me de wetenschappelijke verklaring er achter niet, want die kan ik je niet geven. Wel raad ik je aan om het eens uit te proberen. Ik doe het niet elke dag, zelfs niet elke week. Maar op momenten dat ik écht even weer tot mijzelf moet komen is dit heel fijn om te doen (op de foto zie je zo’n moment dat ik het nodig had. Check ook de sokken).

Snap

Five minute journal en mediteren

Op zo’n dag dat alles mis gaat en je geduld steeds sneller op is, voelt het ’s avonds soms alsof er niets goed is gegaan. Wat dan kan helpen is om dan de Five Minute Journal app te gebruiken. Ik noemde hem al eerder in een blog over minder telefoon gebruik, en nu benadruk ik de toegevoegde waarde nog maar eens. Deze app zorgt er voor dat je even gaat nadenken over wat er wél goed is gegaan vandaag. Dat kan iets groots zijn, maar ook een klein succes dat je misschien al was vergeten (bijvoorbeeld: je kind kleedde zich vanmorgen zonder tegenstribbelen zelf aan). Door de app regelmatig te gebruiken krijg je op zware dagen wat meer zicht op wat er goed ging en dat neemt wat van de stress weg. Kleine moeite, groot resultaat.

Als zelfs die app je niet laat ontspannen kun je altijd nog gaan mediteren. Dat vond ik vroeger altijd heel zwaar en ingewikkeld klinken, maar sinds kort heb ik ingezien dat het vooral een heel ontspannen manier is van in slaap vallen voor mij. Ik gebruik bijvoorbeeld een ‘guided sleep meditation’ in Spotify. Een rustige stem helpt je dan te focussen op je ademhaling en alle gedachten die je wakker houden uit je hoofd te krijgen. Vaak slaap ik na zo’n meditatie heel diep en word ik ontspannen wakker.

Self care producten

Goed voor jezelf zorgen is denk ik één van de belangrijkste manieren om te ontspannen en lekkerder in je vel te zitten. En als jij je goed voelt, merkt je kind dat vaak ook. Die kids gaan goed op een ontspannen moeder; ze zijn zelf rustiger en luisteren beter (is mijn ervaring). Wat dat betreft is het bijna alsof ze je stress kunnen ruiken.

Wanneer ik mij uitgeput, onaantrekkelijk en half dood voel weet ik dat het tijd is om weer even aan mijzelf te werken; aan mijn innerlijk door middel van meditatie en een dagboekje bijhouden (five minute journal) en aan mijn uiterlijk door de hier genoemde producten.

Lush en Living Nature

Iedere moeder heeft wel van die producten waar ze echt van ontspant. Voor mij zijn dat producten van Lush en van Living Nature. Lush kennen de meesten wel: diervriendelijk, vaak aparte geurcombinaties en heerlijk voor je huid. Ik gebruik de Jumping Juniper shampoobar van Lush, omdat mijn haar snel vet wordt en met deze bar het echt een paar dagen schoon blijft. Daar na maak ik regelmatig mijn gezicht schoon met de Ultrabland reiniger, ook van Lush. Deze producten zijn wel wat prijzig op het eerste gezicht, maar omdat je er lang mee doet valt het reuze mee. Een nadeel van Lush producten vind ik dat ze soms iets té heftig ruiken, waar door ik er snel genoeg van heb.

Snap

Qua toner, cleanser, moisturizer en ‘night oil’ gebruik ik al een paar jaar de producten van Living Nature; een producten lijn uit Nieuw-Zeeland. Deze crèmes en oliën hebben niet zo veel geur, zijn op natuurlijke basis en ideaal voor mensen met een gevoelige, droge huid zoals ik. Na zo’n routine in de avond voel ik mij vaak een stuk beter. De volgende dag zie ik er dan overigens ook een stuk beter uit. Net alsof ik heb geslapen en mijn hele leven op orde heb.

Als klap op de vuurpijl, als ik mij echt een zwerver voel, pak ik dan ook mijn epileerapparaat uit de kast en trek met grof geweld en veel herrie de haren uit mijn benen, om ze daarna in schone bedlakens tegen elkaar een te wrijven. Wie doet dat niet?

Bonus: mijn guilty pleasure

Oké…ik moet toegeven dat ik best een nerd ben. Ik hou van boeken lezen, vooral biografieën en boeken waar ik iets van kan leren. Laatst las ik bijvoorbeeld over beleggen en schreef ik daar een blog over. Die lees je hier.

Waar de echte nerd in mijn naar boven komt? Iets dat ik alleen doe wanneer de gordijnen dicht zijn en mijn telefoon uit staat, met enkel het licht van een leeslamp in de kamer, is puzzelen. Die grote puzzels van 1500 stukjes óf op de bank met een kopje kruidenthee een Denksport puzzel maken. Ik weet dat je nu anders over mij denkt en ik weet niet zeker of dat iets goeds is, maar het is zó ontspannend om even helemaal afgesloten te zijn van de wereld en bezig te zijn met je puzzel. Daarna voel ik me weer als nieuw.

Snap

Overigens heb ik wel voorkeuren; ik wordt absoluut géén ontspannen moeder van een Zweedse puzzel of zo’n kruidwoordgeval. Een woordzoeker of sudoku daarentegen…het geeft ook zo’n voldaan gevoel als je er eentje hebt opgelost. Probeer het eens zou ik zeggen 😉

Ik ben benieuwd wat jij doet om even helemaal te ontspannen. Laat je het me weten in een comment of via Facebook / Instagram?

*Deze blog bevat geen gesponsorde links. Het zijn allemaal aanbevelingen vanuit mijn eigen ervaring.